Tapahtumat

Aalto-yliopisto esittelee innovatiivisia virtuaalisia mallinnuksia legendaarisista taidenäyttelyistä

Maaliskuusta toukokuuhun 2022 vierailijat voivat kokea innovatiivisen virtuaalisen installaation legendaarisista taidenäyttelyistä, jotka ovat olleet esillä Pompidou-keskuksessa Pariisissa ja ZKM | Karlsruhen Taide- ja mediakeskuksessa.
Beyond Matter

Tervetuloa vierailulle kokemaan Materia, epämateria, antimateria - menneitä näyttelyitä virtuaalisina kokemuksina -installaatio, joka aloittaa Suomen kiertueensa maanantaina 14.3. Väre-rakennuksen aulassa Otaniemessä. Näyttelyn avajaiset sekä paneelikeskustelu pidetään torstaina 17.3. klo 17–19.

Materia, epämateria, antimateria – menneitä näyttelyitä digitaalisina kokemuksina -installaatio on osa laajaa Materian toisella puolen (Beyond Matter) – kulttuuriperintö virtuaalisen todellisuuden partaalla -yhteistyöprojektia, joka etsii uusia digitaalisia lähestymistapoja herättää henkiin, dokumentoida ja levittää taidenäyttelyitä. Tavoitteena on edistää taiteellista, kuratoriaalista ja museotieteellistä kehitystä virtuaalisen representaation mahdollistamin keinoin.

Materian toisella puolen – kulttuuriperintö virtuaalisen todellisuuden partaalla -projekti on kansainvälinen, kollaboratiivinen, käytäntöperusteinen tutkimusprojekti, jota johtaa ZKM | Karlsruhen media- ja taidekeskus yhteistyössä Espoon Aalto-yliopiston, Pariisin Pompidou-keskuksen, Budapestin Ludwig-nykytaiteenmuseon, Tallinnan taidehuoneen ja nykytaiteen museo Tirana Art Labin kanssa. Projektia yhteisrahoittaa Euroopan Unionin Luova Eurooppa -ohjelma sekä Saksan liittohallituksen kulttuuri- ja mediakomissaari.

Materia, epämateria, antimateria on kiertävä installaatio, joka on näytteillä 2021-2023 Tallinnan taidehallissa, Aalto-yliopistossa, Tirana Art Labissa, ZKM | Karlsruhen taide- ja mediakeskuksessa sekä Pariisin Pompidou-keskuksessa.

Installaatio on vuonna 2022 näytteillä:

Väre, Otaniementie 14, Espoo
14.–27.3.2022 (Pääaula, 108a)
26.4.–9.5.2022 (V2 Gallery, R028/G204)
ma-pe 10-17

Oodi Helsingin keskustakirjasto, Töölönlahdenkatu 4, Helsinki
20.–24.4.2022 (Kuutio/Cube/Kuben)
ma-su 10-21

Designmuseo, Korkeavuorenkatu 23, Helsinki
17.–22.5.2022 (Auditorium)
ti-su 11-18

Vapaa pääsy.

Tämä online-esite sisältää säännöllisesti päivitettävää tietoa installaatiosta.