Neste ja Aalto-yliopisto strategiseen yhteistyöhön ‒ uusi tutkimusportfolio vahvistaa suomalaista kilpailukykyä.
Aalto-yliopiston ja Nesteen välisen aiesopimuksen allekirjoitus 10.10.2018

Neste ja Aalto-yliopisto ovat tänään allekirjoittaneet aiesopimuksen strategisesta yhteistyöstä ja uuden tutkimusportfolion perustamisesta. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa suomalaista kemianteollisuuden osaamista kemiantekniikan, bio- ja kiertotalouden sekä digitalisaation alalla. Lisäksi sen on tarkoitus tukea Nesteelle tärkeitä kasvu-alueita kuten uusiutuvia tuotteita ja vähähiilisiä ratkaisuja.

“Olemme erittäin iloisia Aalto-yliopiston kanssa tehtävästä uudenlaisesta strategisesta yhteistyöstä. Sen puitteissa luotavien projektien tarkoitus on parantaa suomalaisen kemianteollisuuden ja myös koko yhteiskunnan kilpailukykyä. Suomen ehdottomia vahvuuksia ovat koulutetut osaajat ja intohimo tutkimukseen ja innovaatioiden kehittämiseen. Tämä osaaminen ja halu uudistua ovat myös Nesteen menestyksen takana”, kertoo Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen.

“Yhdessä Nesteen kanssa kykenemme tunnistamaan ja ratkaisemaan monimuotoisia haasteita sekä kouluttamaan kaukonäköisiä tulevaisuuden asiantuntijoita. Olemme olleet jo pitkään kumppaneita, mutta tämä strateginen yhteistyömalli ja uusi tutkimusportfolio avaavat oven aivan uudenlaiseen tekemiseen. Odotammekin yhteistyömme kasvavan ja laajenevan merkittävästi säännöllisen ja pitkäjänteisen panostuksen myötä”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Tutkimusportfolion projektien on määrä käynnistyä vuoden 2019 alkupuoliskolla.

Lisätietoja:

Janne Laine, dekaani, Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu, [email protected], puh. 050 465 6835
Lars Peter Lindfors, teknologiajohtaja, Neste, [email protected], puh. 050 458 3605

Kuva: Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä ja Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen allekirjoittivat aiesopimuksen Espoossa.

Skanskan kehitysjohtaja Jan Elfving esiintyy Rakennustekniikan päivässä 2024
Yhteistyö Julkaistu:

Rakennustekniikka kutsuu yrityksiä mukaan tulevaisuuden kehitystyöhön

Jo keväiseksi perinteeksi muodostunut rakennustekniikan laitoksen järjestämä sidosryhmätapahtuma Rakennustekniikan päivä pidettiin 25.4.2024 Dipolissa Otaniemessä.
Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.
Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.