wood crystals

Luksusta luonnosta – aaltolaiskolmikko tähtää 3D-tulostetuilla puukristalleilla suoraan muodin huipulle

Noora Yau, Anna Semi ja Konrad Klockars taikovat puusta säihkettä, joka ei vahingoita ihmistä eikä ympäristöä. 

Teksti: Minna Hölttä
Valokuvat: Mikko Raskinen
Videot: Anna Berg

Euroopan unionin tavoitteena on vähentää mikromuovia 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Yksi iso askel otettiin viime vuoden lopulla, kun EU kielsi muovisen irtoglitterin myynnin kokonaan.

3D-tulostin

Samaan aikaan pienen suomalaistyöpajan nurkassa 3D-tulostin työsti jo mustalle silkkiorganzalle puisia kristalleja. Ne ovat Noora Yaun, Anna Semin ja Konrad Klockarsin lahja kestävyyshaasteiden kanssa painivalle muotialalle – ja kimallusta rakastavalle ihmisluonnolle.

Korea kuin koppakuoriainen

Muotoilun väitöskirjatutkija Noora Yau ja materiaalitutkija Konrad Klockars ovat jo vuosia kehittäneet Aalto-yliopistossa puupohjaista Shimmering Wood -väriainetta. Se on niin sanottu rakenteellinen väri, jossa väri syntyy pigmentin sijaan nanorakenteesta. 

Nanorakenne päästää läpi kaikki valon aallonpituudet yhtä lukuun ottamatta. Tuo aallonpituus heijastuu voimakkaasti yhteen suuntaan, aivan kuin peilistä, ja siksi rakenteellinen väri on niin kirkas ja voimakas. Rakenteellinen väri voi myös vaihdella eri suunnista, sillä katselukulma määrittää, mikä aallonpituus silmiin heijastuu. 

Luonnossa esimerkiksi kovakuoriaisten, riikinkukkojen ja perhosten koreat sävyt ovat rakenteellisia värejä. Myös ihminen on osannut tehdä rakenteellisia värejä jo yli puoli vuosisataa – usein lyijyä tai muita myrkyllisiä aineita sisältävistä muoveista ja metalleista.

Shimmering Wood on tehty nanoselluloosasta eli äärimmäisen pieneksi pilkotusta selluloosasta. Se on myrkytöntä, biohajoava ja uusiutuvaa, ja sitä käytetään jo esimerkiksi lääketieteen sovelluksissa ja komposiittimateriaaleissa.

2021 muodin maisteriopiskelija Anna Semi teki Yaun ja Klockarsin kanssa mekon, jonka koristeena oli puusta leikattuja, Shimmering Woodilla käsiteltyjä kuvioita.

Mekko herätti ihastusta mutta myös kritiikkiä.

Anna Semi työstää pukua

”Saimme kuulla tekevämme vain tarpeetonta koristelua”, nykyisin muodin yliopistonopettajana toimiva Semi kertoo.

”Tässä uudessa projektissa päätimme tehdä kritiikistä sen meidän juttumme, ja koristella oikein kunnolla.”

Mallistolla maailmalle

Viime vuonna kolmikko sai Aalto-yliopiston muotoilun laitokselta rahoituksen kokeilevaan käytännön työhön. Tavoitteena oli löytää uusi tapa hyödyntää puista hohdeväriä vaatteissa.

”Nanoselluloosan käyttö pehmeissä materiaaleissa on aika haasteellista. Keksimme idean: entä jos ajattelisimmekin materiaalia swarowskimaisesti kristalleina, jotka tulevat suoraan pehmeän materiaalin päälle”, Noora Yau kertoo.

3D printing wooden crystals

Puukristallien valmistustekniikaksi Yau, Semi ja Klockars valitsivat 3D-tulostuksen, koska sen avulla prosessia on myöhemmin mahdollista kasvattaa helpommin kaupalliseen mittakaavaan. Printteriin syötettävä filamentti on hyvin hienoa sahanpurua muistuttavan puujauhon ja biomuovin seos. Kankaaksi valittiin silkkiorganza, jotta mukana olisi vain biohajoavia luonnonmateriaaleja.

Kun puiset kristallit on printattu kankaalle, ne käsitellään nanoselluloosavärillä. Kristallit ovat halkaisijaltaan 8 millimetriä ja muodoltaan pyöreitä, Noora Yau kertoo.

”Teimme paljon kokeita, ja muoto ja koko valittiin niin, että värin intensiivisyys pääsee parhaiten oikeuksiinsa.”

Uuden, innovatiivisen materiaalin kanssa työskentely vaatii paljon myös muotisuunnittelijalta, Semi painottaa.

”Minähän voin suunnitella mitä vain, mutta on eri asia, mihin materiaali pystyy. Siksi prosessissa pitää olla luova ja joustava.”

Puukristalliasu, mustaa silkkiorganzaa

Semi toteutti malliston ensimmäisen asun kymmenistä kangaspaloista. Palojen reunoja ei viimeistelty, vaan Semi hapsutti ne ompelun jälkeen käsin.

Mallisto-sana on kolmikolle tärkeä, sillä tavoite on selvä ja korkealla.

”Me teemme korkeinta laatua ja tähtäämme puukristalleilla kansainvälisille luksusmuodin markkinoille”, Semi korostaa.

Luksus on arvostusta

Seuraava askel on rahoituksen hakeminen jatkokehitystä ja malliston laajentamista varten. Aiemmin päänvaivaa aiheuttaneeseen värin vedenkestävyyteen on jo löytynyt lupaavia ideoita. 

”Seuraavaksi tutkimme värin pysyvyyttä puufilamenttipinnalla sekä sitä, voisiko nanoselluloosan lisätä kristallien pintaan koneellisesti, jolloin skaalaaminen olisi helpompaa”, Konrad Klockars sanoo.

Tavoitteena on myös testata eri puulajien toimivuutta sekä puunjalostuksen sivuvirtojen hyödyntämistä.

Kehitystyössä tärkeintä on tiivis yhteys ja ilmapiiri, jossa kehtaa kysyä ja sanoa mitä tahansa.

”Annan esiin nostama joustavuus on myös hirveän tärkeää. Moni asia ei onnistu, tai sitten konsepti voi olla toimiva, mutta siihen pääsemiseksi pitää ottaa paljon luultua enemmän askeleita”, Noora Yau pohtii ja lisää nauraen, että tällä hetkellä 3D-printteri ruksuttaa hänen kotonaan.

”Tulostamiseen menee tällä laitteella vielä niin pitkä aika, ettei sitä voi pitää laitoksella. Samalla on hyvä naputella väitöskirjaa."

Puusta kimalletta kehittäviä ryhmiä löytyy maailmalta muutamia. Yksi niistä on keskittynyt efektiväreihin, toinen paljetteihin. Puisia kristalleja ei tiettävästi tee kukaan muu, ja aaltolaisten työ kiinnostaakin yrityksiä ympäri maailmaa. Vähän aikaa sitten Yau, Semi ja Klockars saivat yhteydenoton isolta luottokorttiyhtiöltä, joka olisi halunnut Shimmering Woodin korkeimman luottokorttitasonsa pinnoitteeksi. 

”Olisihan se ollut mahtavaa, mutta aikataulu ja skaala olivat ihan mahdottomat”, Yau sanoo.

Muodin kärkeen tähtääminen on kolmikolle sekä järki- että arvovalinta. Innovatiivinen materiaali on etenkin alussa kallista, ja kiinnostusta ja budjettia kestävän kehityksen uusiin konsepteihin on eniten juuri kansainvälisillä luksusmuodin yrityksillä.

Jos kaikki menee hyvin, viiden vuoden kuluttua kolmikko uskoo tekevänsä yhteistyötä jonkin ison yrityksen kanssa – tai valmistavansa puukristalleja omassa ateljeessaan maailman huippumerkkien käyttöön.

Ylellisyydessä on kysymys ennen kaikkea materiaalin arvostuksesta ja luonnon vaalimisesta. Tarkoitus ei ole, että kimaltavalla ekovärillä myydään lisää kertakäyttöistä tavaraa.

”Luonto on yhä enemmän luksusta. Me tähtäämme siihen, että Suomen metsiä hyödynnetään pitkän käyttöiän arvokkaisiin tuotteisiin, joita ei haluta heittää pois vaan vaalia”, Noora Yau sanoo.

Noora Yau työskentelee 3D-tulostimen kanssa.
Noora Yau ja Anna Semi

Vierekkäisiä latuja – muotoilija ja materiaalitutkija taikovat kimmeltäviä värejä puusta

Muotoilija Noora Yau ja materiaalitutkija Konrad Klockars taikovat puusta väriä, joka on läpinäkyvää, mutta hohtaa kuin hankajalkainen rantavedessä. Työssä auttaa hyvä kemia ja vapaus esittää tyhmiäkin kysymyksiä.

Lue lisää
Tohtorikoulutettavat Noora Yau ja Konrad Klockars seisovat vierekkäin valkoista taustaa vasten. Heidän välissään on pystysuora puinen levy, joka on pohjaväriltään musta, mutta pinnassa on kirkkaita sinisiä ja keltaisia kuvioita. Kuva: Jaakko Kahilaniemi.