Uutiset

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.
Two African women working on a project
Kuva: Aalto-yliopisto / Lasse Lecklin

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on Afrikalle ratkaisevan tärkeää, etenkin kun otetaan huomioon nykyinen nuorisotyöttömyyskriisi ja tarve jatkuvalle innovoinnille. 

”Yliopisto-opintojen aikana tapahtuva altistuminen yrittäjyydelle varustaa opiskelijat kriittisen ajattelun taidolla ja innovointi- ja liiketoimintaosaamisella, joita tarvitaan ympäristöhaasteisiin vastaamiseen, kestävän kehityksen edistämiseen ja teknisten taitojen hyödyntämiseen mahdollisimman hyvin”, sanoo apulaisprofessori Patrick Shulist. Hän aloitti Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa vuonna 2018 ja on alusta alkaen ollut vahvasti mukana kehittämässä yrittäjyyskoulutusta Afrikassa.

Viime aikoina Patrick Shulist on keskittynyt johtamaan kahden laajan, useiden kumppaneiden yhteisen hankkeen, PBL BioAfrica*:n ja FOREST21**:n, yrittäjyysosa-alueita. 

PBL BioAfrica -hanke on Aallon, Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ja viiden afrikkalaisen yliopiston välinen 1 500 000 euron yhteistyö Keniassa ja Sambiassa. Tavoitteena on integroida ilmastoasiat huomioiden älykäs (climate-smart) yrittäjyys maatalouden opetussuunnitelmiin. 

FOREST21 on 1 000 000 euron Erasmus+-rahoitteinen hanke, johon osallistuu yliopistoja Suomesta, Etelä-Afrikasta ja Norjasta. Hankkeen tavoitteena on integroida ilmastoasiat huomioiden älykäs (climate-smart) yrittäjyys Etelä-Afrikan metsäsektorille. 

Syvällistä yhteistyötä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa

Molemmat hankkeet perustuvat syvälliseen ja monipuoliseen yhteistyöhön afrikkalaisten kumppaniyliopistojen kanssa. ”Vaikka itse työskentelen pääasiassa hankkeiden yrittäjyysnäkökulmien parissa, Aalto Global Impact (AGI) tekee väsymättä töitä kouluttaakseen opettajia ongelmalähtöisen oppimisen osaamiseen liittyvissä kysymyksissä. AGI myös koordinoi vuosittain useiden opiskelijaryhmien matkustamisen Keniaan, Sambiaan ja Etelä-Afrikkaan, jotta ryhmät pääsevät osallistumaan ongelmalähtöiseen oppimiseen kumppanuusyliopistojen kollegoidensa kanssa”, Patrick Shulist sanoo.

Siitä lähtien, kun nämä hankkeet alkoivat vuonna 2024, Shulist on työskennellyt kumppanuusyliopistojen ohjelmapäälliköiden ja luennoitsijoiden kanssa miettien luovasti, miten yrittäjyys voitaisiin sisällyttää opetussuunnitelmatasolle. 

”Suuri osa opetussuunnitelmien kehittämisestä on työskentelyä metsä- ja maatalousalan akateemisten kanssa, jotta kaikki ymmärtäisivät, mitä yrittäjyys on, miksi se on tärkeää, miten sitä opetetaan ja ennen kaikkea, miten se voidaan helposti sovittaa omiin kursseihin ja opetussuunnitelmiin.” 

”Varmistaakseni, että työmme jatkuu hankkeiden päättymisen jälkeen, loin ja kuvasin myös seitsemän moduulin 27-osaisen videosarjan, jota kumppanuusyliopistojen akateemiset voivat käyttää tulevaisuudessa.” 

Lisäksi Patrick Shulist on tehnyt yhteistyötä kahden uuden kurssin ja hautomo-ohjelman suunnittelussa. Yksi hänen tärkeimmistä toimistaan on ollut työskentely yksittäisten luennoitsijoiden kanssa yrittäjyyssisällön sisällyttämiseksi kursseihin, erityisesti lyhyiden harjoitusten avulla, jotta opiskelijat saataisiin ajattelemaan yrittäjähenkisesti.

Näiden hankkeiden lisäksi hän on mukana myös toisessa Aallon aloitteessa Afrikassa. 5G for Entrepreneurs -hankkeessa hän on työskennellyt Sambiassa, Nigeriassa ja Etiopiassa olevien kumppaneiden kanssa opettaakseen opiskelijoille yrittäjyyden perusteita, jotta he voivat kehittää omia ideoitaan ja tuotteidensa prototyyppejä. 

”Osana tätä olen toimittanut kurssisisältöä ja ohjannut myös kuusiosaisen videoluentosarjan kehittämistä. Yhteistyökumppanit voivat käyttää videoluentosarjaa tulevassa opetuksessaan.” 

***

*PBL BioAfrica, Problem-based learning bioeconomy entrepreneurship and capacity building programme in Africa

**FOREST21, 21st Century Climate-Smart Forestry Education for Livelihood and Sustainability in South Africa 

Lisätietoja (englanniksi):

Patrick Shulist

Assistant professor 2nd term

Johtamisen laitos

Johtamisen laitos tarjoaa dynaamisen oppimis- ja tutkimusympäristön.

Lue lisää
Stack of management books.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Catwalkilla kävelevä malli esittelee muotisuunnittelijan luomaa asua, katsojat istuvat katsomassa näytöstä
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Näytös24 oli luovuuden ja persoonallisuuden juhlaa

Aalto-yliopiston vuosittaisessa muotinäytöksessä jaettiin kaikkiaan seitsemän palkintoa muodin opiskelijoiden mallistoille ja projekteille. Palkintoperusteluissa korostuivat etenkin innovatiivisuus, korkea tekninen taso ja kestävyysarvot.
Noora Hautamäki
Opinnot Julkaistu:

Noora Hautamäki oli opiskelijavaihdossa Meksikossa ja kannustaa kaikkia lähtemään vaihtoon

Noora Hautamäki vietti puoli vuotta vaihdossa Meksikon Monterreyssa. Vaihtoaikansa jälkeen hän toimi vuoden Aallon vaihtoneuvojana ja toimii edelleen vapaaehtoisena vaihtojärjestössä, jonka kautta oli lukiovaihdossa.
Kuvassa näkyvät opiskelijat Anna Tran, Osama Nasir Iqbal ja Lana St t. James-Kautny Aalto-luentosalissa.
Opinnot Julkaistu:

Elämän tärkeät päätökset haltuun taloustaitojen avulla

Uusi Personal Finance -kurssi yhdistää viimeisintä tutkimustietoa käytännön esimerkkeihin, opettaa jokapäiväisessä elämässä tarvittavia taloustaitoja – ja auttaa toteuttamaan unelmia.
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Mentorihaku: Myötätuntomentorointia vertaisryhmissä tohtoriopiskelijoille syksyllä 2024

Haemme tohtoriopiskelijoita mentoreiksi myötätuntomentorointiryhmiin.