Pahoinvointi tulee rakenteista. Se ei ole yksilön oma vika.
Risto Sarvas: "Pahoinvoinnin helposti koetaan olevan oma vika. [...] mikään määrä terveystekoja ei poista rakenteellisia ongelmia."
Kestävä kehitys on myös sosiaalisesti kestävää kehitystä. Tämä sivu käsittelee sosiaalista kestävyyttä yksilön ja yhteisön, henkilökohtaisen ja systeemisen hyvinvoinnin lähteenä. Kokoelma sisältää artikkeleita, linkkejä, videoita, podcasteja ja tutkimukseen pohjautuvaa tietoa. Sivuille koottu materiaali ja näkökulmat ammentavat tutkimuksesta ja käytännöistä ja tukevat kestävän yhteisön tueksi tehtävää arjen työtä.
Tutkimusten mukaan opiskelijoiden korkealaatuista oppimista voidaan tukea vuorovaikutteisen ja opiskelijakeskeisen opetuksen kautta. Yhteisöllisyys ja opetushenkilökunnan hyvinvointi lisäävät opiskelumotivaatiota ja -hyvinvointia, ja opiskelijoiden hyvinvointi vaikuttaa koko yhteisön hyvinvointiin. Sosiaalinen kestävyys on osa yhdenvertaisuus- ja hyvinvointistrategiaa, johtamista, yliopiston ja opiskelijajärjestöjen vuorovaikutusta skeä sopivien rakenteiden resursointia ja organisointia. Yksilöille - niin opiskelijoille kuin henkilökunnalle - tarjotaan mahdollisuus ja työkaluja hyvinvointinsa ylläpitämiseen.
Ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja hallintoon liittyvät ns. ESG-teemat ovat yhä enemmän esillä korkeakoulutusorganisaatioissa. Hyvinvointi on keskeinen kestävyyttä koskeva kysymys. OASIS-sivujen lähtökohta ovat Yhdistyneiden Kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteet (ns. SDG:t). Niistä keskeisiä sosiaalisen kestävyyden tavoitteita tälle materiaalille ovat SDG 3 Terveyttä ja hyvinvointia, SDG 4 Hyvä koulutus, SDG 5 Sukupuolten tasa-arvo, SDG 10 Eriarvoisuuden vähentäminen ja SDG 11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt.
Aineisto luotiin ja koottiin vuosina 2021-2024 OASIS of Radical Wellbeing -projektin aikana. Projektin alkuperäinen työ on tässä suunnattu tukemaan ja taustoittamaan sosiaalista kestävyyttä osana Aalto-yliopiston hyvinvointi- ja yhdenvertaisuustyötä.
Seuraa Aallon hyvinvointiasioita Instagramissa: @aaltowellbeing.
Akateemisten yhteisöjen sosiaalinen kestävyyden rakentaminen edellyttää kykyä johtaa tulevaisuudesta käsin. Se perustuu ymmärrykseen hyvinvoinnin, sosiaalisen vuorovaikutuksen, osallisuuden ja monimuotoisuuden voimasta.
Miten voidaan samanaikaisesti huomioida opettajan ja opiskelijan hyvinvointi? Näiltä sivuilta löydät tietoa ja ajatuksia kuinka siitä, kuinka edistää Aalto-yhteisön pedagogista hyvinvointia - eli opettajan työhyvinvointia ja opiskelijan opiskeluhyvinvointia.
Risto Sarvas: "Pahoinvoinnin helposti koetaan olevan oma vika. [...] mikään määrä terveystekoja ei poista rakenteellisia ongelmia."
Jari Ylitalo: Millä tavoin vuorovaikutuksella on meille väliä?
Tietoa, koulutusta, tapahtumia, verkostoja ja inspiroivia tarinoita yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Mindfulness voi olla erinomainen väline arjen hallintaan.
Future-led Learning on opettajille ja ohjelmajohtajille suunnattu podcast.
Paras hetki päivässä on Aallon opinto- ja uraohjauspsykologien podcast, jossa psykologit ja heidän vieraansa keskustelevat asiantuntevasti ja rennosti aaltolaisten – ja muidenkin – hyvinvointiasioista.
Pohdi ja keskustele yhteisösi kanssa, mitä voit oppia tarinasta.
Lyhytelokuvia katsottavaksi ja keskustelun pohjaksi
Mitä tapahtuu, kun yksi meistä jää ulkopuolelle? Myötätunto muita ja itseä kohtaan on ratkaisevan tärkeää niin opiskelijoille kuin henkilökunnallekin. Katso lyhytelokuva. Merita Petäjä and Eero Tiilikainen (Aalto University, 2018)
Päiväni murmelina -tyyppinen tarina itsemyötätunnosta. Merita Petäjän ja Eero Tiilikaisen lyhytelokuva, tuottaja Aalto AllWell? / Sakari Heiskanen, 2021.
Opiskelija saa mielenkiintoisen tarjouksen mutta kohtaa samalla hankalan ongelman kun selviää että että yritys harjoittaa viherpesua. Lyhytelokuvan pääosassa Jussi ehdokas Elsi Sloan. Lyhytelokuva: Merita Petäjä ja Eero Tiilikainen. Tuottaja Oasis of Radical Wellbeing, Aalto-yliopisto
Pohdi ja keskustele yhteisösi kanssa, mitä voit oppia tarinasta.
Kamilah MajiedHyvinvoinnin on oltava osa instituution pedagogisia periaatteita… osa koko yliopiston toiminnan käytänteitä.
Tule keskustelemaan Aallon sisäiseen someen.
Hyvinvoinnin avaimet -sarja on nyt osa Aaltogetheriä
Mahdollisuus olla aito vaikuttaa keskeisesti siihen, kuinka tyytyväinen ihminen on elämäänsä. Itsetuntemus tarvitaan, jotta kykenemme olemaan autenttisia. Kyky tunnistaa ja käsitellä (reflektoida) omia kokemuksia sekä niihin kytkeytyviä tunteita on osa itsetuntemusta. Autenttisuus ja työelämän psykologinen turvallisuus sekä mahdollisuus luovuuteen kulkevat käsi kädessä.
Myötätuntoa itseään kohtaan voi ja kannattaa opetella.
Flow voidaan saavuttaa myös yhdessä muiden kanssa.
Korkealaatuiset yhteydet auttavat meitä kehittymään ja kasvamaan ihmisinä sekä kiinnittymään yhteisöihin ja organisaatioihin.
Jo pieni määrä liikkumista voi virkistää aivoja ja rikastaa ajattelua.
Psykologinen turvallisuus luo hyvää maaperää luovuudelle ja innovaatiolle ja kohentaa oppimista ja tehokkuutta.
Starting Point of Wellbeing tarjoaa opiskelijoille matalan kynnyksen ohjausta hyvinvointiin ja opiskelukykyyn liittyvissä asioissa. Tältä sivulta löydät tietoa mm. ajanvarauksettomasta drop-in ohjauksesta, tapahtumista, asiantuntijoiden ajanvarauksellisesta ohjauksesta ja kampuksen hyvinvointireitistä.
Personal Impact tuo esille Aalto-yliopiston kursseja, joissa käsitellään arvoja, merkityksellisyyttä, itseohjautuvuutta, sosiaalista vaikuttavuutta sekä yksilön ja koko yhteisön hyvinvointia