Leap for Learning - menestyksen mahdollistajana opiskelijoille
Leap for Learning (suomeksi Oppimisharppaus) tuo opiskelijoille ja koko yhteisölle uuden digitaalisen kokemuksen Aalto-yliopistosta.
Aalto-yliopiston strategian mukaan laajennamme vastuuta koulutuksesta ja jatkuvasta oppimisesta sekä kehitämme oppimiskokemusta. Oppimispalveluilla (Learning services, LES) on keskeinen rooli näiden mahdollistajana. Kehitämme palvelukokonaisuuttamme käyttäjälähtöisesti ja tulevaisuussuuntautuneesti.
Oppimispalveluiden toiminta jakautuu prosessialueisiin ja jokaisella prosessialueella on omistaja, joka vastaa alueen prosessikehityksestä. Lue lisää prosessinomistajamallista tämän verkkosivun lopusta. Suuri osa kehitetyistä prosesseista ja palveluista digitalisoidaan joko Palvelusalustalle, Sisuun tai muulle alustalle.
Opintotietojärjestelmä Sisun käyttöönottovaihe on päättynyt, mutta aktiivinen kehittäminen jatkuu. Kehittämistä tehdään korkeakoulujen tarpeiden ja viranomaisten vaatimusten mukaisesti, ja se etenee tiiviissä yhteistyössä muiden Sisua käyttävien korkeakoulujen kanssa. Sisu-korkeakoulut keskustelevat säännöllisesti yhteisistä kehitystarpeista ja nostavat Sisun kehittäneelle Funidatalle korkeakoulujen tarpeita esiin. Aalto-yliopistossa kehitystarpeet tunnistetaan yhteistyössä Aalto-yhteisön kanssa.
Viimeaikainen painopiste on erityisesti Sisun perustoiminnallisuuksien kehittämisessä. Käyttöönoton jälkeisen kehittämistyön näkyvimpinä tuloksina Sisuun on saatu muun muassa avoimen yliopiston toiminnallisuudet sekä osa ristiinopiskelun toiminnallisuuksista. Lisäksi on parannettu saavutettavuutta esimerkiksi opiskelijoiden ilmoittautumisen osalta sekä suoraviivaistettu opettajan työtä Sisussa tehtävissä arvioinneissa.
Palvelualusta, jossa hyödynnetään Salesforce-teknologiaa, on muodostunut tärkeäksi osaksi Aallon digitaalista tiekarttaa. Palvelualustan ratkaisujen avulla tarjoamme hakijoille, opiskelijoille ja akateemisille erilaisia sähköisiä palveluja, kuten esimerkiksi opiskelupaikan hakemista, opintojen suunnittelua ja akateemista ohjausta. Tavoitteena on jatkaa prosessien digitalisointia sekä vanhentuvien järjestelmien korvaamista Salesforce-pohjaisilla ratkaisuilla. Oppimispalveluiden Salesforcea hyödyntävät projektit näet tiekartalta. Projektien ajankohtaisesta tilanteesta voit lukea myös kuukausittaisissa uutiskoosteissa. Lisää tietoa palvelualustasta löydät täältä: Aallon palvelualusta | Aalto-yliopisto
Maailma muuttuu nopeasti ja vaatii jatkuvaa osaamisen ja tiedon päivittämistä. Tämä on tunnistettu myös Aallon strategissa. Elämänlaajuisen oppimisen prosessien kehittäminen ja Digivisio 2030 -hankekehitys ovat keskeinen osa Oppimispalveluiden palvelukehitystä. Voit lukea lisää Elämänlaajuisen oppimisen palveluista tai Digivisio 2030 -hankkeesta.
Oppimispalvelujen toiminta jäsentyy prosessialueisiin ja kullakin prosessialueella on prosessinomistaja. Prosessinomistajat ovat LESjoryn jäseniä.
Prosessinomistajamallissa on nimetty selkeät omistajat oppimispalveluiden eri prosesseille. Alta liitteenä löydät LESin voimassaolevan prosessialuekuvauksen prosessinomistajineen. Näiden omistajien vastuulla on hallinnoida ja kehittää oman prosessialueensa prosesseja strategian suuntaisesti yhteistyössä keskeisten sidosryhmien, kuten opiskelijoiden, opettajien ja muiden yliopiston palveluyksiköiden kanssa. Prosessinomistajat arvioivat kehittämisprosesseja ja niiden etenemistä ja aikatauluttavat tulevia kehitysprojekteja kvartaalikatsauksissa.
Prosessinomistajamalli on kehitetty oppimispalveluiden toiminnan organisoinnin ja kehittämisen tueksi. Malli perustuu OPI-viitearkkitehtuuriin (2015), joka on korkeakoulujen yhteinen viitekehys. Sen avulla voidaan jäsentää korkeakouluille yhteisiä toimintoja.
Oppimispalveluiden kehittämisprojektit kootaan vuosittain tiekartalle, joka laaditaan neljäksi vuodeksi kerrallaan. Tiekartta syntyy prosessinomistajien yhteistyönä vuoden alussa pidettävässä katsauksessa, ja sitä arvioidaan vuoden edetessä tarkastuspisteissä toukokuun ja syyskuun paikkeilla. Tiekarttatyöskentely pitää sisällään prosessinomistajien prosessialueilta nousevat kehitystarpeet, jotka jakautuvat digitalisoitavien prosessikehitykseen, varsinaiseen digitalisointikehitykseen Palvelualustalle, Sisuun tai muualle sekä muuhun kehittämistyöhön. Lisäksi huomioidaan prosessialueilla tehtävä pienkehitys. Kehityskohteiden priorisoinnissa käytetään kehitys- ja digitalisaatiokriteeristöjä.
Tiekarttatyöskentelyn yhteydessä arvioidaan myös resurssien riittävyys ja organisaation muutoskantokyky. Aallon IT-palvelut (ITS) osallistuu tiekarttatyöskentelyyn tuoden esiin erityisesti alustojen ja IT-resurssien näkökulmaa.
LESG (Learning steering group) hyväksyy LESjoryn esittämän tiekartan.
Uusimman tiekartan löydät täältä LES-kehitystyön tiekartta 2024–27.
Leap for Learning -hankekokonaisuuden (2018–2023) alla edistettiin kolmea isoa Oppimispalvelujen hanketta. Kokonaisuuteen kuuluivat oppimisen ja opiskelun tietojärjestelmän Sisun käyttöönotto ja kehittäminen, oppimispalveluiden prosessien kehitystyö sekä Salesforce-palvelualustan käyttöönotto kehitettyjä prosesseja ja digitalisaatiota tukemaan. Hankekausi oli nimensä mukaisesti oppimisharppaus niin Aallon kuin Oppimispalveluidenkin historiassa, ja hankekauden opeilla rakennetaan tulevaisuudessakin kestävää, käyttäjälähtöistä ja tulevaisuussuuntautunutta Aalto-yliopistoa.
Hankkeen tavoitteena oli rakentaa digitaalisia ratkaisuja, joiden avulla voimme kehittää opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttö- ja palvelukokemusta, valmistautua vastaamaan uusien käyttäjäryhmien tarpeisiin (esimerkiksi elämänlaajuiset oppijat) sekä hyödyntää aikaisempaa enemmän dataa ja analytiikkaa työssämme.
Hankekauden aikana hankkeella oli yhteinen ohjausryhmä sekä nimetty muutosorganisaatio työtä tukemassa. Hankkeen päätyttyä ohjausryhmän sekä sponsorien ja leadien toiminta on päättynyt. Leap for Learning -ohjausryhmän tehtävät siirrettiin pääosin LeSGille (Learning Steering Group).
Oppimispalvelujen prosessien kehitystyö alkoi vuonna 2018 prosessien tunnistamisella sekä OPI-viitearkkitehtuurin omaksumisella prosessityön pohjaksi. LESissä on määritelty prosessialueille omistajat, joiden osaamista kehitystyön seurannan osalta on kehitetty aktiivisesti monimuotoisen tuen ja valmiiden mallien kautta. Vuodesta 2018 lähtien prosessikehitystä on tehty yhteensä 43 prosessin osalta. Täysin valmiiksi prosessikehitys saatiin 12 pääprosessin osalta.
Nostoja prosessinkirkastustyöstä:
Opintotietojärjestelmä Sisun käyttöönotto elokuussa 2021 oli merkittävä ponnistus. Sisun käyttöönotto uudisti opintotietojärjestelmän käyttäjäkokemusta erityisesti opiskelijoille, koska Sisu tukee koko opiskelun elinkaarta:
Aktiivisen käyttöönottovaiheen jälkeen Sisu on siirtymässä selkeämmin ylläpitovaiheeseen, ja sen rooli palvelukehityksessa on jatkossakin keskeinen.
Palvelualusta (Salesforce) on Leap for learning –hankekauden aikana muodostunut tärkeäksi osaksi Aallon digitaalista tiekarttaa.
Salesforce-alustalle on hankekauden aikana tuotettu useita ratkaisuja:
Salesforce-pohjaiset ratkaisut ovat tulevaisuudessakin tärkeä osa Oppimispalveluiden kokonaisuutta.
Teknologisten ja työn organisointiin liittyvien muutosten lisäksi Leap for learning -hankekauden aikana juurrutettiin paljon hyviä toimintatapoja ja kehitettiin Oppimispalveluiden osaamista.
Konkreettisina muutoksina Leap for learning –hankekauden aikana käyttöön otettiin prosessinomistajamalli ja kvartaalikatsaukset, jotka selkiyttävät vastuunjakoa ja tukevat kehittämisen priorisointia. Gate-mallin käyttöönotto ryhdisti osaltaan päätöksentekoprosessia.
Työtavoissa, osaamisessa ja –kulttuurissa on tapahtunut positiivista kehitystä:
Leap for Learning (suomeksi Oppimisharppaus) tuo opiskelijoille ja koko yhteisölle uuden digitaalisen kokemuksen Aalto-yliopistosta.
Leap for Learning (suomeksi Oppimisharppaus) -otsikon alle on tuotu yhteen opetuksen ja oppimisen palveluiden kehityskohteet. Kokonaisuuteen kuuluvat Sisu, palvelualusta ja prosessien harmonisointi.
Leap for Learning (suomeksi Oppimisharppaus) tarkoittaa kaikille yhteistä tapaa tehdä töitä. Digitaalisten palveluiden avulla voimme tarjota räätälöityä ja helposti saavutettavaa tukea opiskelijoille.