Väre
Otnäsvägen 14
Högskolan för konst, design och arkitektur
Institutionen för arkitektur är en vida känd undervisnings- och forskningsenhet som riktar in sig på utmaningar kring framtidens byggande och å andra sidan stöder sig på den anrika finländska arkitekturkulturen. I årtionden har vår enastående arkitekturundervisning upprätthållit täta kontakter till det praktiska designarbetet på arkitektkontor.
För oss är arkitektur en konstform som kräver konstnärlig utveckling, att man lär sig professionell praxis, samt förstår de ekonomiska dimensionerna kring ett bygge. Vi utbildar kritiska tänkare som bär ansvar för planeringen av och forskningen kring en socialt, kulturellt och ekologiskt hållbar byggd miljö.
Den byggda närmiljön är utgångspunkten i huvudämnet inredningsarkitektur inom den referensram som levnadsvanor, boende och kultur utgör. Inredningsarkitekturen lägger vikten vid utformningen av interiörer och möbler som är människonära, upplevelsemässigt rika, estetiskt högklassiga och helhetsmässigt hållbara.
Syftet med den treåriga utbildningen som leder till konstkandidatexamen är att göra studeranden förtrogen med inredningsarkitekturens verksamhetsmiljö, uppdragsfält, planeringsprocess, metoder och redskap. Målet är att utveckla ett personlig konstnärligt uttryck och en personlig designeridentitet. Studierna stöder förmågan till kreativ problemlösning, teoretiskt och kritiskt tänkande, lärande genom att göra och samarbetsförmåga.
Inredningsarkitekterna är sakkunniga i utformning av den byggda närmiljön. De arbetar med inredning och design av interiörer för liv och boende, arbete, service och fritid, med industriell möbeldesign och konceptdesign. En kandidatexamen i inredningsarkitektur ger kompetens för planeringsuppdrag inom branschen som assistent och för magisterstudier, som ger den egentliga kompetensen i inredningsarkitektur
Landskapsarkitekturen för samman estetik, ekologi och funktionalitet. De mångvetenskapliga studierna ger goda färdigheter för arbetslivet.
Syftet med huvudämnet är att säkerställa att studeranden känner till grunderna i arkitektonisk utformning. Kandidatexamen innebär inte i sig en egentlig professionell kvalifikation, men ger studeranden goda färdigheter att arbeta som assistent t.ex. på arkitektbyråer eller offentliga planeringsmyndigheter.
Den byggda miljön utgör grunden för vårt lands nationalförmögenhet. Därför är det viktigt att den studerande redan i kandidatskedet bildar sig en helhetsuppfattning om arbetsfältet för byggande och vad som kännetecknar en människonära verksamhetsmiljö. Kandidatexamen ger den studerande goda förutsättningar för assisterande arbetsuppgifter.
Arkitektur är ett både tekniskt och konstnärligt område. Undervisningen i arkitektur förmedlar en kombination av teoretiska professionella kunskaper och förmågan till konstnärlig gestaltning. En arkitekt ska kunna betrakta problem från synnerligen många synvinklar, vilket är en av orsakerna till att arkitektexamen omfattar ett så brett spektrum. En aktuell utbildning utvecklar ett vetenskapligt och konstnärligt tänkande för byggandet av en socialt ansvarstagande och hållbar framtid.
"A diverse group of students with different backgrounds is inspiring. Every teacher has a different expertise and some different perspective to bring to the discussion, and the topics we learned broadened my knowledge of the city from very different perspectives”
Landskapsarkitekter är ett betydande yrkesgrupp för samhället och miljön. Gemensamt för landskapsarkitekter är viljan och förmågan att göra gemensamma landskap hållbara, fungerande och vackra. Aalto-universitetets internationellt ansedda magisterprogram i landskapsarkitektur är det enda magisterprogrammet för landskapsarkitektur på universitetsnivå i Finland.
Den byggda närmiljön är utgångspunkten i huvudämnet inredningsarkitektur inom den referensram som levnadsvanor, boende och kultur utgör. Inredningsarkitekturen lägger vikten vid utformningen av interiörer och möbler som är människonära, upplevelsemässigt rika, estetiskt högklassiga och helhetsmässigt hållbara.
Syftet med den treåriga utbildningen som leder till konstkandidatexamen är att göra studeranden förtrogen med inredningsarkitekturens verksamhetsmiljö, uppdragsfält, planeringsprocess, metoder och redskap. Målet är att utveckla ett personlig konstnärligt uttryck och en personlig designeridentitet. Studierna stöder förmågan till kreativ problemlösning, teoretiskt och kritiskt tänkande, lärande genom att göra och samarbetsförmåga.
Inredningsarkitekterna är sakkunniga i utformning av den byggda närmiljön. De arbetar med inredning och design av interiörer för liv och boende, arbete, service och fritid, med industriell möbeldesign och konceptdesign. En kandidatexamen i inredningsarkitektur ger kompetens för planeringsuppdrag inom branschen som assistent och för magisterstudier, som ger den egentliga kompetensen i inredningsarkitektur
Aalto WiT Program är ett 5-månaders tdiplomprogram under Aalto-universitetets World in Transistion LAB (WiTLAB).
Aalto WiT Programme is a 5-month transdisciplinary professional certificate programme under the Aalto University World in Transition Research LAB (WiTLAB). The programme focuses on the resilience of human settlements in low & middle-income countries.
E-postadresserna följer formen [email protected]
Arkitekturhistoria
Arkitekturens grunder och teori
Bostadsarkitektur
Humanitär arkitektur
Stadsplanering
Träbyggande
Byggnadsplanering
Hållbart Byggande
Planering av konstruktioner och digital design
Digitala designmetoder i landskaps- och stadsplanering
Arkitektur för hälsa och välfärd
Nya designmetoder
Samhällsplanering
Landskapsplanering- och byggande
Landskap och samhälle
Landskap och ekologi
Lektorer
Utrymmesplanering
Möbeldesign
Utrymmes- och servicedesign
Träbyggande
Forskningen på institutionen för arkitektur producerar kunskap om arkitektur, landskapsarkitektur, stads- och samhällsplanering, planeringspraxis, arkitekturens roll i samhället, samt byggandets framtid. Vi forskar också i frågor kring arkitekturhistoria och skyddandet av byggnader. Till tyngdpunkterna i vår forskning hör också forskning kring byggande inom social- och hälsovården (SOTERA), byggande för en hållbar utveckling, datorassisterade planeringsmetoder och humanitär arkitektur. Vår forskningsprofil täcker grundforskning inom arkitektur, samt tillämpad forskning som betjänar industrin och den offentliga sektorn.
Forskningen hör till Aalto-universitetets mångvetenskapliga forskningsområden, speciellt mänskocentrerade livsmiljöer som står i fokus för Living+ platformen.
Sotera is a research unit focusing on basic technology in the social and health sector: design and construction of buildings, related telecommunications technology, information technology and automation of operations as well as instrument technology.
Aalto WiT LAB is a network of researchers and projects focusing on resilient communities and grass roots action.
A focus group at the department of architecture at Aalto University
Digital technologies as means of production in architectural practice enabling new methods of design and enlarged possibilities of architectural expression.
En samling av institutionens studentarbete för Aalto Campus 2015–
Det här är en samling av institutionens studentarbete för Aalto Campus 2015–.
En samling av examensarbeten från programmen Arkitektur, Landskapsarkitektur, Urban Studies and Planning (USP) och Inredningsarkitektur.
The yearbook 2020-2022 of the Department of Architecture at the School of Arts, Design and Architecture at Aalto University introduces pandemic period student work, but also describes architectural education over a 150-year period between 1872-2022.
Lättåtkomliga kommunikationsverktyg och hjälp för alla! Denna guide uppdateras efter ARTS medlemmars behov. Logga in (uppe till höger) för att visa allt innehåll. Vissa sidor är interna, så de är bara synliga för inloggade ART-medlemmar.
Aalto ARTS Handbook/ communication guide
Otnäsvägen 14
Högskolan för konst, design och arkitektur
Otsvängen 1
Information for guests