Tenure track
Aalto-yliopiston professorien urapolku.
Arviointia tehdessä noudatamme vastuullisen arvioinnin toimintatapoja, niistä (ml. DORA ja CoARA) voit oppia lisää täältä.
Arvioinnissa on kyse ansioiden kokonaisarvioinnista ja se toteutetaan vertaisarviointina. Samat kriteerit ovat käytössä kaikissa nimittämisarvioinneissa urapolun kaikilla tasoilla. Osa-alueiden painoarvo vaihtelee uravaiheittain.
Arvioinnin osa-alueet ovat
Nimittämisarvioinneissa käytettävät arviointikriteerit on kuvattu tarkemmin Aalto Tenure Track Policies and Procedures -dokumentissa (englanniksi), linkki alla. Lisäksi kouluilla voi olla Aallon yhteisiä kriteerejä täydentäviä lisäkriteereitä, niihin linkit sivun alareunassa.
Katso kriteerit tarkemmin yllämainitusta ohjesäännöstä (Aalto Tenure Track Policies and Procedures, englanniksi).
Kun henkilö nimitetään associate- tai full professoriksi, hänellä on oltava näyttöjä merkittävistä akateemista tai taiteellisista ansioista, ja ansioituneiden saman alan edustajien tulee pitää heitä alansa huippuosaajina. Professorien odotetaan osoittavan jatkuvaa näyttöä akateemisesta tutkimuksesta tai taiteellisesta työstä, opetuksesta sekä oman alansa yhteisön kehittämiseen osallistumisesta. Nimittämisarvioinneissa tarkastellaan erityisesti edellisen arvioinnin jälkeisiä ansioita.
Vakinaisen professuurin nimittämisen edellytys (associate ja full professor) ovat:
Mikäli professorilla on tohtorin tutkinto Aalto-yliopistosta tai sen edeltäjästä, vakinaistamispäätös yleensä edellyttää, että professori on työskennellyt tohtorintutkintonsa jälkeen ainakin vuoden toisessa yliopistossa tai tutkimuslaitoksessa tai hankkinut muutoin vastaavan kokemuksen.
Huippuosaamista tutkimuksen/taiteellisen työn tai opetuksen suhteen arvioidaan seuraavilla avainkriteereillä:
Kun henkilö nimitetään full professor-tasolle, yllä mainittujen kriteerien lisäksi painoarvoa annetaan myös seuraaville tekijöille:
Tarkemmat kuvaukset arviointiprosesseista ja -kriteereistä löydät Aalto Tenure Track Policies and Procedures -dokumentista (englanniksi).
Opetustaitoa arvioidaan sekä akateemisissa rekrytoinneissa että etenemisissä. Arvioinnit tekee kunkin koulun opetustaitojen arviointikomitea. Komitea noudattaa arvioinnissaan oheisia ohjeita ja arviointimatriisia (englanniksi).
Opetuksen arviointi on kokonaisvaltainen prosessi, jossa arvioidaan opetustaitoa sekä kypsyyttä ja potentiaalia opettajana sekä opetuksen ja oppimisen kehittäjänä. Huomaathan, että osaamista voi osoittaa monin tavoin. Sen vuoksi matriisissa on esitetty lukuisia esimerkkejä, jotta hahmotamme paremmin monet mahdolliset tavat osoittaa osaamista.
Opetusportfolio on työkalu opetusosaamisen ja pedagogisen työn systemaattiseen dokumentointiin ja arviointiin. Täältä löydät ohjeet opetusportfolion laatimiseen ja päivittämiseen (englanniksi).
Opetusosaamisen arviointikomitea kirjoittaa lausunnon kandidaatin opetustaidosta. Lausuntopohja löytyy alta.
Hakijoilta edellytetään tehtävän vaatimaa englannin kielen osaamista. Tutkimus- tai opetustehtävään nimitettävältä ulkomaalaiselta henkilöltä ei vaadita suomen tai ruotsin kielen taitoa.
Yllä kuvattujen Aallon yhteisten arviointikriteerien lisäksi korkeakoululla voi olla omia alakohtaisia lisäkriteereitä. Katso liitteistä eri koulujen kriteerit.
Aalto-yliopiston professorien urapolku.
Löydät oman yksikkösi henkilöstöpalveluiden yhteyshenkilön tämän sivun kautta.