Avoimet työpaikat

Doctoral researcher in Global Hydrogen Economy

Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu 13 000 opiskelijaa ja yli 4500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä. Monimuotoisuus on osa meitä, ja teemme jatkuvaa työtä yhteisömme monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden varmistamiseksi. Siksi kannustammekin päteviä hakijoita taustasta riippumatta liittymään yhteisöömme.

Aalto yliopiston Kemian tekniikan ja metallurgian laitos etsii

Väitöskirjatutkijaa, globaali vetytalous

Oletko intohimoinen uusiutuvan energian teknologian edistäjä? Haluatko osallistua huippututkimukseen, joka muokkaa kestävän energian tulevaisuutta? Ryhmämme tohtorikoulutettavana sinulla on mahdollisuus työskennellä vaikuttavissa ja innovatiivisissa projekteissa, joiden tavoitteena on vastata kriittisiin kysymyksiin, kuten:

• Mihin vihreän vedyn tuotantolaitokset tulisi sijoittaa ympäri maailmaa kustannustehokkuuden maksimoimiseksi?
  • Miten vihreää vetyä tulisi toimittaa markkinoille tehokkaasti maantieteelliset ja taloudelliset rajoitteet huomioon ottaen?
  • Miten koko vihreän vedyn toimitusketju tuotannosta (Power-to-Hydrogen), varastoinnista ja esikäsittelystä (nestemäinen vetyteknologia) kuljetukseen ja loppukäyttöön voidaan optimoida?
  • Mitkä ovat kestävimmät strategiat prosesseille, jotka voivat muuttaa vihreän vedyn arvokkaiksi tuotteiksi?

Roolisi

Teet tutkimusta globaalin vetytalouden kehittämisestä keskittyen erityisesti kestävien vetyjärjestelmien kehittämiseen ja optimointiin. Keskeisiä tehtäviä ja vastuita ovat mm.

• Konseptuaalinen prosessisuunnittelu ja prosessisynteesi optimointitekniikoilla, joilla vastataan maailmanlaajuisiin vetytalouden haasteisiin.
  • Teknis-taloudellisen analyysi (TEA) ja elinkaariarviointi (LCA) vedyn toimitusketjujen taloudellisen toteutettavuuden ja kestävyyden arvioimiseksi.
  • Yhteistyö tiimin jäsenten ja ulkopuolisten kumppaneiden kanssa ryhmän tutkimustavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Tutkimustulosten esittely kansainvälisissä konferensseissa ja tulosten julkaiseminen vertaisarvioiduissa aikakauslehdissä.

Tutkimuksesi tukemiseksi sinulla on pääsy kattavaan vetyjärjestelmien ja kestävän kehityksen aiheiden mallikirjastoomme.

Odotamme sinulta

Etsimme motivoituneita hakijoita, joilla on vahva tausta prosessisysteemien suunnittelusta, energiajärjestelmistä ja kestävän kehityksen analysoinnista. Ihanteellisella ehdokkaalla on:

• Kokemusta prosessisimulaattoreista, kuten Aspen Plus, Aspen Hysys tai vastaavat
  • Kokemusta teknistaloudellisesta analyysista ja elinkaarianalyysistä
  • Kokemus LCA-ohjelmistoista ja tietokannoista, kuten SimaPro tai OpenLCA
  • Kiinnostus uusiutuvan energian teknologioihin, kestävyyteen ja optimointiin
  • Vähintään yhden ohjelmointikielen (Python, GAMS, Matlab tms.) taito katsotaan eduksi, mutta se ei ole pakollista
  • Ylempi korkeakoulututkinto kemian tekniikasta tai siihen läheisesti liittyvältä alalta.

Tiimisi

Tulet työskentelemään Sustainable Systems ryhmässä, jota johtaa prof. Rofice Dickson, joka keskittyy mallien, algoritmien ja tietokoneavusteisten työkalujen kehittämiseen. Malleja sovelletaan uusiutuvan energian järjestelmiin, hiilidioksidin talteenottoon ja hyödyntämiseen sekä ruoantuotantoprosesseihin liittyvien kestävien ratkaisujen kehittämiseen.

Toimit Professori Rofice Dicksonin ohjauksessa ja työskentelet tiiviisti muiden tohtoriopiskelijoiden, tutkijoiden ja ulkopuolisten sidosryhmien kanssa.,

Kemian tekniikan ja metallurgian laitos on avainasemassa kemian tekniikkaan, materiaalitekniikkaan, metallien jalostamiseen, tehokkaisiin energiateknologioihin ja näiden digitalisointiin liittyvässä tutkimuksessa. Ydinosaamistamme ovat yksikköoperaatiot ja prosessit, hydro- ja pyrometallurgia, katalyyttiset prosessit ja materiaalit, polymeeritekniikka, prosessinohjaus ja prosessisysteemitekniikka.

Tarjoamme

Ensimmäinen työsopimus tehdään vuodeksi (aloitus 1.2.2025 tai sopimuksen mukaan, jonka aikana haet opiskeluoikeutta tohtoriopintoihin Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulussa. Tutustu hakukriteereihin osoitteessa https://www.aalto.fi/studying-at-aalto/aalto-doctoral-programme-in-chemical-engineering. Kiinnitä erityistä huomiota vaadittuun englannin kielen taitotasoon. Tohtoriopinnot Aalto-yliopistossa kestävät noin neljä vuotta.

Väitöskirjatutkijan aloituspalkka on 3000 EUR/kk, ja se nousee ajan myötä Aalto-yliopiston palkkausjärjestelmän mukaisesti.

Sopimus sisältää Aalto-yliopiston työterveyshuollon. Aalto-yliopisto tarjoaa erinomaiset oppimis- ja kehitysmahdollisuudet sekä lähiliikenteen lippuedun.  Unisport tarjoaa monipuoliset liikuntatilat ja liikuntapalvelut henkilöstöalennuksella.

Kiinnostuitko?

Jos haluat liittyä joukkoomme, jätä hakemuksesi viimeistään 15.10.2024 hakusivustomme kautta ("Hae nyt"). Jos olet Aallon työntekijä tai vierailija, haethan sisäistä hakukanavaa käyttäen kirjautumalla ensin Workday-järjestelmään (internal jobs).

Hakeaksesi tehtävään lähetäthän seuraavat dokumentit englannin kielellä PDF:änä:

• Motivaatiokirjeen, joka tuo lyhyesti esiin kiinnostustasi tehtävää kohtaan
  • CV, mukaan lukien mahdollinen julkaisuluettelo ja akateemiset saavutukset
  • Tutkintotodistukset ja opintosuoritusotteet
  • Yhteystiedot vähintään kahdesta suosittelijasta

Aloitamme hakemusten käsittelyn ja haastattelut välittömästi ja paikka täytetään mahdollisimman pian sopivan kandidaatin löydyttyä.

Haluatko tietää lisää meistä ja tulevista kollegoistasi? Voit katsoa nämä videot: Aalto University – Towards a better world,  Aalto People , ja Shaping a Sustainable Future.

Lue lisää työskentelystä Aallossa: https://www.aalto.fi/fi/toihin-aaltoon

Kiinnostuitko?