Avoimet työpaikat

Doctoral researcher in next-generation inkjetable materials

Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu 13 000 opiskelijaa ja yli 4500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä. Monimuotoisuus on osa meitä, ja teemme jatkuvaa työtä yhteisömme monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden varmistamiseksi. Siksi kannustammekin päteviä hakijoita taustasta riippumatta liittymään yhteisöömme.

Aalto yliopiston Kemian tekniikan ja metallurgian laitos etsii

Väitöskirjatutkijaa seuraavan sukupolven mustesuihkutulostettavien materiaalien valmistukseen

Tutkimus toteutetaan "3D-GRINO-PPCI, 3D Graded Index Optics Printed using Photocurable Inks " -hankkeen puitteissa. Hankkeessa on tavoitteena valmistaa polymeerejä ja materiaaleja, joista voidaan valmistaa entistä parempia optisia järjestelmiä ja laitteita. Tarkoituksena on korvata periteisiä linssimateriaaleja materiaaleilla, joissa valo taittuu tarkoin rakennettujen taitekerroin gradienttien (graded-index, GRIN) ansioista myös linssin sisällä.

Muodoltaan yksinkertaisia GRIN-optiikoita on jo markkinoilla. 3D-tulostusteknologian avulla voidaan valmistaa uudenlaisia ja ainutlaatuisia monesta materiaalista koostuvia optisia elementtejä. 3D-tulostustekniikka mahdollistaa myös monimutkaisten rakenteiden tarkkuuden, joustavuuden ja toiminnallisuuden.

Hankkeessa kehitetään myös suunnittelualgoritmeja, jotka hyötyvät projektissa valmistetuista ja tutkituista materiaaleista, mahdollistaen optisia järjestelmien kokoamisen käyttäen aiempaa vähemmän elementtejä. Algoritmin yksi keskeinen ominaisuus on kromaattisen poikkeaman korjaus,  hyödyntäen sopivasti valittuja valokovettuvia materiaaleja musteissa, joissa huomioidaan taitekertoimet ja Abbe-luvut.

3D-GRINO-PPCI on Suomen Akatemian rahoittama hanke Aalto-yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston välillä. Etsimme erittäin motivoitunutta tohtorintutkijaa innovatiiviseen projektiimme, jossa kehittämme seuraavan sukupolven mustesuihkutettavia ja nopeasti valokovettuvia polymeerimateriaaleja optisia sovelluksia varten. Hankkeen tavoitteena on edistää optisten materiaalien alaa valmistamalla musteita, jotka mahdollistavat 3D-rakenteiden taitekertoimen määritellyn vokseleittain ja taitekerroin gradienttien hallinnan rakenteessa.

Tehtäviisi kuuluu

• Valokovettuvien oligomeeri- ja polymeerihartsien sekä polymeerikomposiittien synteesi ja synteesien suunnittelu.
  • Tuotteiden karakterisointia ymmärtääksesi näiden ominaisuuksia.
  • Hartsien koostumuksien optimointia mustesuihkutulostusta varten.
  • Työskentely ja yhteistyö poikkitieteellisen tiimin kanssa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Odotamme sinulta

• Maisterin tutkintoa polymeerikemian, materiaalitieteiden tai vastaavalta alalta.
  • Kokemusta polymeerien synteesistä ja karakterisoinnista.
  • Ymmärrystä materiaalien ominaisuuksista, jotka liittyvät optisiin sovelluksiin.
  • Kykyä työskennellä monimutkaisten koostumuksia parissa mustesuihkutulostusta varten.

Tiimisi

Tulet työskentelemään Polymeerien synteesiteknologian ryhmässä, jota johtaa prof. Jukka Niskanen. Polymer Synthesis Technology Group.

Kemian tekniikan ja metallurgian laitos on avainasemassa kemian tekniikkaan, materiaalitekniikkaan, metallien jalostamiseen, tehokkaisiin energiateknologioihin ja näiden digitalisointiin liittyvässä tutkimuksessa. Ydinosaamistamme ovat yksikköoperaatiot ja prosessit, hydro- ja pyrometallurgia, katalyyttiset prosessit ja materiaalit, polymeeritekniikka, prosessinohjaus ja prosessisysteemitekniikka.

Tarjoamme

Ensimmäinen työsopimus tehdään vuodeksi (aloitus 1.11.2024, tai sopimuksen mukaan), jonka aikana haet opiskeluoikeutta tohtoriopintoihin Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulussa. Tutustu hakukriteereihin osoitteessa https://www.aalto.fi/studying-at-aalto/aalto-doctoral-programme-in-chemical-engineering. Kiinnitä erityistä huomiota vaadittuun englannin kielen taitotasoon. Tohtoriopinnot Aalto-yliopistossa kestävät noin neljä vuotta.

Väitöskirjatutkijan aloituspalkka on 3000 EUR/kk, ja se nousee ajan myötä Aalto-yliopiston palkkausjärjestelmän mukaisesti.

Sopimus sisältää Aalto-yliopiston työterveyshuollon. Aalto-yliopisto tarjoaa erinomaiset oppimis- ja kehitysmahdollisuudet sekä lähiliikenteen lippuedun.  Unisport tarjoaa monipuoliset liikuntatilat ja liikuntapalvelut henkilöstöalennuksella.

Kiinnostuitko?

Jos haluat liittyä joukkoomme, jätä hakemuksesi viimeistään 15.10.2024 hakusivustomme kautta ("Hae nyt"). Jos olet Aallon työntekijä tai vierailija, haethan sisäistä hakukanavaa käyttäen kirjautumalla ensin Workday-järjestelmään (internal jobs).

Hakeaksesi tehtävään lähetäthän seuraavat dokumentit englannin kielellä yhtenä PDF:änä  ('lastname_firstname_application.pdf'):

• Motivaatiokirjeen, joka sisältää lyhyen kuvauksen tutkimusintresseistäsi.
  • CV, mukaan lukien julkaisuluettelo
  • Tutkintotodistukset ja opintosuoritusotteet
  • Yhteystiedot vähintään kahdesta suosittelijasta (tai suosituskirjeet, jos ne ovat jo saatavilla)

Aloitamme hakemusten käsittelyn ja haastattelut välittömästi ja paikka täytetään mahdollisimman pian sopivan kandidaatin löydyttyä.

Kiinnostuitko?