Begäran om omprövning gällande antagningen till magisterutbildning 2025
Syftet med det skriftliga omprövningsförfarandet är att ge den sökande en möjlighet att åberopa ett fel i beslutsfattandet för att få ett felaktigt beslut korrigerat.
Syftet med det skriftliga omprövningsförfarandet är att ge den sökande en möjlighet att åberopa ett fel i beslutsfattandet för att få ett felaktigt beslut korrigerat.
Ett antagningsbeslut kan omprövas endast om Aalto-universitetet har begått ett fel i antagningsförfarandet och om felet berättigar till omprövning av antagningsbeslutet.
Begäran om omprövning ska inte användas i syfte att få respons eller tilläggsinformation om antagningen.
Din begäran ska innehålla följande information:
- Ansökningsalternativet (eller ansökningsalternativen) som begäran om omprövning gäller.
- Beslutet som du begär omprövning av.
- Hur du begär att beslutet omprövas.
- På vilka grunder du begär omprövning av beslutet, där du förklarar det fel som universitetet har begått i antagningsförfarandet.
- Dina kontaktuppgifter (fullständigt namn, e-postadress).
- Skriftlig fullmakt till ombud, om du använder ett sådant.
Det är inte möjligt att lämna in nya dokument som stöd för begäran om omprövning.
Antagningsbeslutet och beslutet om omprövning fattas på basis av de uppgifter som den sökande har lämnat in till universitetet inom ansökningstiden och inom tidsfristen för inlämning av bilagor (senast 3.1.2025) och inom den tidsfrist som anges i begäran om komplettering, om den studerande har fått en sådan. I antagning som består av flera steg kan antagningsbeslutet också delvis basera sig på en intervju eller en förhandsuppgift.
Beslut om stipendium kan inte överklagas genom besvär.
Läs "vanliga frågor" nedan innan du skriver begäran om omprövning.
Tidsfrist och adress för begäran om omprövning
Du kan begära omprövning av ett antagningsbeslut inom 14 dagar från det att resultaten har offentliggjorts. Resultaten av antagningen till magisterutbildning vid Aalto-universitetet offentliggörs 9.4.2025.
Begäran om omprövning av antagningsbeslut ska lämnas in senast 23.4.2025 kl. 15.00 per e-post till [email protected] eller per post till följande adress: Aalto-universitetet, Registratur, PB 11000, 00076 AALTO.
Skriv ”Begäran om omprövning, magisteransökan 2025” som rubrik för e-postmeddelandet eller på kuvertet.
Din begäran om omprövning ska lämnas in inom den tidsfrist som anges. Begäran om omprövning som har inkommit innan resultaten offentliggörs returneras till avsändaren. Begäran om omprövning som lämnas in efter utsatt tid behandlas inte.
Vanliga frågor
Antagningsbeslutet kan omprövas endast om Aalto-universitetet har begått ett fel i antagningsförfarandet och om felet berättigar till omprövning av antagningsbeslutet.
Antagningen av studerande baserar sig på antagningsgrunder som fastställs av universitetet. Ett antagningsbeslut kan inte ändras till följd av en begäran om omprövning om det strider mot antagningsgrunderna. Om din ansökan inte uppfyller de behörighetskrav som fastställs i antagningsgrunderna, till exempel gällande språkkunskaper, kan du inte bli antagen.
Antagningen av studerande görs på basis av de bilagor och uppgifter som de sökande har lämnat in i enlighet med universitetets anvisningar och inom utsatt tid. Den sökande ansvarar för att följa anvisningarna och tidtabellerna. Om du inte har följt anvisningarna eller tidtabellerna är det inte fråga om ett fel som har begåtts av Aalto-universitetet.
Ange i din begäran vilket beslut du begär omprövning av, hurdan omprövning du begär och på vilka grunder du begär omprövning.
I din begäran om omprövning ska du motivera att universitetet har begått ett fel. Om begäran om omprövning baserar sig på andra grunder än ett fel som universitetet har begått tar universitetet inte ställning till dem.
Det lönar sig alltså inte att framföra till exempel följande typ av motiveringar:
- ”Jag är mycket motiverad att studera inom detta ansökningsalternativ vid Aalto-universitetet.”
- ”Jag glömde att bifoga ett dokument till min ansökan eller bifogade fel dokument av misstag.”
- ”Mina språkkunskaper uppfyller inte universitetets krav, men jag har goda kunskaper i engelska.”
- ”Jag förstår inte orsaken till att min ansökan avslogs.”
- ”Min begäran om omprövning innehåller tilläggsinformation som inte fanns i min ursprungliga ansökan.”
(T.ex. ett uppdaterat studieprestationsutdrag, beskrivningar av kursinnehåll, närmare information om bedömningsskalan vid ditt universitet eller om ditt hälsotillstånd eller någon annan situation som har påverkat din studietid eller dina vitsord).
Det är inte möjligt att lämna in nya dokument som stöd för begäran om omprövning.
Handläggningstiden för begäran om omprövning är uppskattningsvis 1–2 månader. Begäran om omprövning behandlas så snart som möjligt.
De akademiska bedömarna granskar din ansökan på nytt och skriver ett utlåtande över din begäran om omprövning. Därefter går ärendet vidare till högskolans dekanus, som fattar ett officiellt beslut om din begäran om omprövning.
När din begäran om omprövning har behandlats får du information om beslutet per e-post.
Ifall du vill få mer information om bedömningen av din ansökan vänligen kontakta den högskolan som ansvarar för ansökningsalternativet efter offentliggörandet av urvalsresultaten.
Kontaktuppgifter för ansökningsalternativ kommer att publiceras närmare offentliggörandet av resultaten. Kontaktuppgifterna kommer att publiceras på: Resultaten av antagningen till magisterutbildning 2025. På denna sida hittar du också tilläggsinformation om reservplats samt anledningar till avslag.
- Publicerat:
- Uppdaterad: