Utbildningsutbud

Bildkonstpedagogik - Konst och Media, konstmagister

Studier i huvudämnet bildkonstpedagogik ger den studerande möjlighet att fördjupa sig i konstnärligt tänkande i förhållande till förändringar i samhället och miljön, samt att påverka dem med bildkonstpedagogiska medel. Utöver grundläggande konstnärliga färdigheter förutsätter vi att den studerande är nyfiken på pedagogiska frågor och fenomen inom bildkonst och visuell kultur, att hen kan tänka kritiskt och att hen är öppen för nya perspektiv. Förutom ämneslärarbehörighet i bildkonst erbjuder studierna dig även möjligheten att bilda professionella nätverk.
En öppen hand som håller flera små, grova rosaaktiga stenar.
Foto: Minna Suoniemi / Aalto-universitetet

Examen:

Konstmagister

Ansökningsperiod:

28.11.2024 – 27.12.2024

Undervisningsspråk:

finska
svenska

Längd:

2 år, heltidsstudier

Behörighet:

Lämplig lägre högskoleexamen

Utbildningsområde:

Det konstnärliga utbildningsområdet

Studiepoäng:

120 studiepoäng

Högskola:

Högskolan för konst, design och arkitektur

Ansökan till magisterutbildning

Utbildningens beskrivning

I huvudämnet bildkonstpedagogik får den studerande fördjupa sig i konstnärligt tänkande i förhållande till förändringar i samhället och omgivningen samt hur man med bildkonstpedagogiska medel kan påverka dessa förändringar. I studierna närmar vi oss bildkonstens och den visuella kulturens fenomen med hänsyn till fostran, pedagogik och samhällspåverkan. Undervisningen baserar sig på aktuell forskningsinformation och främjarkonstpedagogikens möjligheter att skapa en hållbar framtid tillsammans med andra branscher. Huvudämnet är förbundet till att främja kulturell och social jämlikhet. Inom huvudämnet betonas social gemenskap och ett kreativt förhållande till digitala lärmiljöer och uttrycksmedel. Den studerande förutsätts vara nyfiken på de pedagogiska frågorna och mångfaldiga fenomenen inom bildkonsten och den visuella kulturen samt kunna tänka kritiskt och vara öppen för nya perspektiv.

Magisterstudierna i bildkonstpedagogik är avsedda för personer som har avlagt lägre högskoleexamen inom konst eller pedagogik eller motsvarande studier vid en annan högskola eller inom ett annat huvudämne vid Aalto-universitetet. Största delen av studierna genomförs tillsammans med studerande som fortsätter sina studier från lägre högskoleexamen till magisterstudier i huvudämnet bildkonstpedagogik. En del av undervisningen genomförs på engelska i samarbete med de internationella huvudämnena inom magisterprogrammet i konst och media.

Magisterexamen (120 sp) med bildkonstpedagogik som huvudämne ger den studerande en bred behörighet som ämneslärare i bildkonst och förutsättningar att arbeta med undervisnings-, handlednings- och expertuppgifter inom bildkonst både inom det konstnärliga området och inom andra samhällssektorer samt att delta i den internationella diskussionen på området. Studierna innehåller de bildkonststudier och pedagogiska studier för lärare som krävs för lärarbehörighet. Behörigheten gäller det finländska skolsystemet. Lärarbehörigheten är fastställd i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet (A986/1998, A865/2005), och utbildningen som leder till behörigheten är fastställd i förordningen om universitetsexamina (A794/2004).

Den som har avlagt magisterexamen med bildkonstpedagogik som huvudämne

1. Verkar i nuet med sikte på framtiden. Hen förstår bildkonstpedagogikens omfattande historiska och samhälleliga kopplingar. Hen utnyttjar konstnärliga och pedagogiska möjligheter på ett modigt, kritiskt och gemenskapsfrämjande sätt i sitt arbete.

2. Planerar, genomför och utvärderar konstpedagogisk verksamhet i förhållande till olika slags teoretiska och filosofiska perspektiv. Hen förstår vilken betydelse läroplanen och andra motsvarande strukturer har för bildkonstpedagogens arbete och deltar aktivt i att utveckla dem.

3. Handleder elev- och studerandegrupper på ett ansvarsfullt och jämlikt sätt och verkar som expert inom konstpedagogik bland olika slags grupper och aktörer både lokalt och globalt. Hen beaktar tillgänglighet i professionella interaktionssituationer.

4. Utvecklarkonstpedagogiska och konstöverskridande metoder i samarbete med andra och med hänsyn till en hållbar livsstil. Hen utnyttjar de möjligheter som den teknologiska utvecklingen och olika lärmiljöer erbjuder.

5. Förstår dynamiken i konstnärligt tänkande och konstnärliga lärandeprocesser. Hen är medveten om de många olika sociala och kulturella faktorer som är kopplade till pedagogisk, konstnärlig och forskningsinriktad verksamhet och uppfattar de bakomliggande ekonomiska och politiska villkoren.

Undervisningsspråk

Huvudämnet bildkonstpedagogik har finska och svenska som studiespråk. En del av undervisningsmaterialet är på engelska och en del av undervisningen ordnas på engelska i samarbete med andra huvudämnen inom magisterprogrammet i konst och media.

Studiernas uppbyggnad

Magisterstudierna i bildkonstpedagogik består av fördjupade studier i huvudämnet och pedagogiska studier för lärare på magisternivå (35 sp). Studierna breddar den studerandes kännedom om konst och visuell kultur, fördjupar hens pedagogiska och akademiska interaktions- och kommunikationsfärdigheter och ger hen förutsättningar för vetenskapligt tänkande och forskning. I de fördjupade studierna ingår ett lärdomsprov som omfattar 30 studiepoäng. De pedagogiska studierna för lärare ordnas i samarbete med Helsingfors universitet och Konstuniversitetet.

En studerande som har sökt till huvudämnet bildkonstpedagogik i den separata ansökan till magisterutbildning kan beroende på hens utbildningsbakgrund förutsättas genomföra kompletterande studier i huvudämnet och i pedagogik i en omfattning av högst 60 studiepoäng vid sidan av magisterexamen på 120 studiepoäng. Dessa kompletterande studier fastställs i den individuella studieplanen (ISP) i början av studierna.

Observera att en del av de fördjupande studierna är på engelska. Studierna kräver alltså kunskaper i engelska.

Du hittar mer information om utbildningens innehåll och undervisningsplanen i Studentguiden.

Magisterprogrammet i konst och media

Inriktningsalternativ

Huvudämnet innehåller inga särskilda inriktningsalternativ, men den studerande kan utgående från sin individuella studieplan (ISP) välja bland det breda studieutbudet vid Högskolan för konst, design och arkitektur och vid andra högskolor vid Aalto-universitetet.

Internationell verksamhet

Inom huvudämnet bildkonstpedagogik finns ett brett och aktivt internationellt samarbetsnätverk inom undervisning och forskning. Beroende på den individuella studieplanen (ISP) kan den studerande inkludera internationella samarbetsprojekt eller arbetspraktik som genomförs i utlandet i sin examen.

Möjlighet till fortsatta studier

Efter att ha avlagt magisterexamen har den studerande rätt att söka till doktorandutbildningen vid Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur eller till en doktorandutbildning vid något annat finländskt eller utländskt universitet. En person som har disputerat vid Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur har titeln konstdoktor.

Karriärmöjligheter

En konstmagisterexamen med bildkonstpedagogik som huvudämne ger en bred lärarbehörighet och behörighet som ämneslärare i bildkonst i den grundläggande utbildningen och gymnasiet. De utexaminerade kan också rikta in sig på undervisnings-, handlednings-, expert- och utvecklingsuppgifter inom bildkonstområdet och det visuella området på andra utbildningsnivåer eller inom sociala och kulturella områden, till exempel vid en organisation, ett museum eller en konstinstitution. Studierna ger färdigheter för projekthantering, företagande inom konstområdet, produktion av tjänster och läromaterial inom utbildning och bildkonst samt övrig självständig verksamhet inom konstområdet. Utexaminerade magistrar har bland annat följande yrkestitlar i arbetslivet: bildkonstlärare, lektor i bildkonst, konstpedagog, planerande lärare, utbildare, museilektor, företagare och projektkoordinator.

Tyngdpunkter inom forskning

Grunden för forskningen och undervisningen inom huvudämnet bildkonstpedagogik utgörs av praxis och teori inom konstpedagogiken, samtidskonsten och den visuella kulturen.

Samarbete med andra aktörer

De studerande inom huvudämnet bildkonstpedagogik inkluderas via studierna i breda, mångfaldiga och mångvetenskapliga professionella och akademiska nätverk. Kurser, studieprojekt, praktikperioder och forskningsprojekt genomförs i samarbete med flera andra universitet, skolor och läroanstalter, museer, organisationer och andra aktörer i samhället. Lärdomsprovet för konstmagisterexamen kan göras i samarbete med en utomstående aktör inom konst, kultur, pedagogik eller undervisning.

Den studerande kan enligt överenskommelse nyttja kursutbudet vid Aalto-universitetets övriga högskolor och institutioner samt vid andra universitet.

Ansökningsalternativets bedömningsgrunder i magisteransökan 2025

Sökande som uppfyller Aaltos allmänna behörighetskrav för magisterstudier bedöms och rangordnas enligt bedömningsgrunder som har bestämts på förhand för varje ansökningsalternativ. Ansökningarna till Magisterprogrammet i konst och media – Bildkonstpedagogik bedöms på följande grunder

Kontakt information

Lärandetjänster vid Högskolan för konst, design coh arkitektur

För frågor om de programspecifika ansökningsdokumenten eller studier inom programmet, kontakta lärandetjänsterna vid Aalto ARTS.

[email protected]

Ansökningsservice

För frågor om ansökningsprocessen, obligatoriska ansökningsdokument eller språkkunskaper i engelska, kontakta ansökningsservicen

[email protected]

  • Publicerat:
  • Uppdaterad: