Game Design and Development - Art and Media, Master of Arts (Art and Design)
Examen:
Ansökningsperiod:
Undervisningsspråk:
Längd:
Behörighet:
Utbildningsområde:
Studiepoäng:
Högskola:
Läsårsavgifter:
Utbildningens beskrivning
Huvudämnet Game Design and Development är ett mångvetenskapligt huvudämne i den globalt erkända högskolan för konst, design och arkitektur vid Aalto-universitetet. Som det främsta programmet för speldesign och spelutveckling i Finland erbjuder huvudämnet en unik blandning av kurser som utforskar både de konstnärliga och tekniska aspekterna av spelutveckling. Huvudämnet skapar visionära och innovativa tänkare som har ambitionen att flytta gränserna för speldesign.
Inom huvudämnet betonas projektbaserat arbete och aktivt lärande i syfte att skapa en stark gemenskap av utvalda studerande med olika bakgrund. Programmet välkomnar studerande med valfri kandidatexamen som har erfarenhet av spelutveckling eller andra tillämpliga färdigheter. Antagna studerande har inkluderat programmerare, 3D-artister, animatörer, UX-designer, skribenter och ljuddesigner – till och med arkitekter och psykologer.
Du som utexamineras från huvudämnet Game Design and Development har följande kunskaper och färdigheter:
- Omfattande kunskaper och färdigheter som baserar sig på aktuell forskning, teknik och designverktyg. Studiernas betoning på aktivt lärande ger dig en möjlighet att fördjupa din expertis och utveckla gedigna tvärvetenskapliga färdigheter utgående från dina egna intressen.
- Djupgående förståelse för spel och spelare ur ett psykologiskt och beteendemässigt perspektiv. Du kommer att kunna analysera och designa spel som är underhållande och engagerande ur ett känslomässigt och kognitivt perspektiv.
- Ett visionärt och banbrytande tänkesätt som kan forma spelens framtid. Du som utexaminerad har det självförtroende och den erfarenhet som behövs för att förverkliga dina unika visioner och utveckla en ny generation av spel.
- Förmåga att ta ansvar för olika designbeslut. Som utexaminerad kan du effektivt anpassa dig till oförutsebara och föränderliga situationer som kan uppstå under speldesign och utvecklingsprocessen.
- Förmåga att utvecklas inom kreativt samarbete, konceptutveckling, design och projektförverkligande. Du kommer att utveckla och stärka dina sociala färdigheter genom spelutveckling i team. Du kommer att vara redo att arbeta kreativt som en del av ett mångkulturellt och tvärvetenskapligt team.
- Beredskap att arbeta inom den nordiska spelindustrin. Under studietiden kommer du att introduceras till den nordiska spelbranschen med dess unika, låga hierarkiska arbetskultur.
- En omfattande spelportfolio. Som utexaminerad har du en kraftfull portfolio över slutförda projekt som hjälper dig att komma in i spelbranschen eller ge dig nytta inom din aktuella karriär.
Undervisningsspråk
Undervisningsspråket för huvudämnet är engelska.
Läsårsavgifter och stipendier
Läsårsavgiften för detta program är 20 000 euro per läsår. Läsårsavgift uppbärs inte av medborgare i ett medlemsland i Europeiska unionen (EU), Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz. Medborgare i andra länder ska betala läsårsavgift.
Aalto-universitetet erbjuder en liten mängd stipendier som befriar studerande som är skyldiga att betala läsårsavgift från läsårsavgiften. Stipendierna kan beviljas de sökande som klarat sig bäst i ansökningsalternativets bedömning. De sökande rangordnas utgående från bedömningsgrunderna på ansökningsalternativets sidor.
Se Läsårsavgifter och stipendier för mer information om läsårsavgifter och stipendier vid Aalto-universitetet.
Studiernas uppbyggnad
Programmet Master's Programme in Art and Media med huvudämnet Game Design and Development omfattar totalt 120 studiepoäng. Det tvååriga programmet består av:
- Huvudämne (40–65 studiepoäng)
- Eventuellt biämne (20–25 studiepoäng)
- Fritt valbara studier (25–35 studiepoäng)
- Lärdomsprov (30 studiepoäng).
Programmet är uppbyggt på så sätt att du som studerande har friheten att i hög grad skräddarsy en studieplan utifrån dina intresseområden. De obligatoriska kurserna ger dig en bred förståelse för speldesign och lägger grunden för ditt unika uttryck. Genom de frivilliga kurserna kan du komplettera dina kärnkunskaper med ämnesområden som 3D-animering, interaktivt berättande, interaktionsdesign samt maskininlärning och AI-verktyg för konst och design.
Därtill är det möjligt att välja kurser vid de övriga högskolorna vid Aalto-universitetet i enlighet med din individuella studieplan. Vi uppmuntrar dig som studerande att röra dig utanför din bekvämlighetszon, eftersom de bästa idéerna ofta uppstår i mötet mellan olika discipliner.
Kurserna inom huvudämnet Game design and Development ger dig en inblick i en rad olika ämnesområden såsom nivådesign, spelbalansering, forskning om spelare, branschtrender och psykologi inom speldesign. Programmets omfattande undervisningsplan innehåller kurser som:
- Games Now!
- Game Design
- Fördjupade studier inom Game Design
- Game Analysis (The Science of Game Design)
- Game Project I & II
Inlärningsmetoder
Inom programmet läggs fokus på aktivt lärande och en dynamisk kombination av teori och praktik. Genom olika grupprojekt får du som studerande utveckla din kommunikations- och förhandlingsförmåga och dina färdigheter i projekthantering. I kurserna Game Project I & II kommer du tillsammans med andra att introducera idéer, designa, utveckla och publicera spel.
Undervisningen bygger på avancerad forskning och vetenskap om både speldesign och framväxande teknik, exemplifierat av alumnledda startup-företag såsom Valo Motion. Programmets lärare består av både yrkesverksamma inom spelbranschen och akademiker. Programmet välkomnar också internationellt erkända experter och gästföreläsare.
I studierna ingår också regelbundna besök på spelföretag, möjlighet att få respons från både experter och studiekamrater samt tillgång till yrkesverksamma experter som handledare för lärdomsprov. Det ordnas också flera besök till internationella evenemang inom spelindustrin i Finland och utomlands under studiernas gång.
Mer information om studierna och undervisningsplanen finns i Studentguiden.
Inriktningsalternativ
Huvudämnet Game Design and Development är mångvetenskapligt till sin natur och du som studerande får skapa en individuell studieplan utifrån din bakgrund samt dina mål och intressen. Din studieplan kan också inkludera ett biämne inom relevanta ämnen såsom entreprenörskap, Virtual Reality eller 3D-animering.
Internationell verksamhet
Innehållet i huvudämnet Game Design and Development är universellt och globalt, eftersom spelindustrin i Finland och utomlands har en stark internationell prägel. Huvudämnet kommer att förbereda dig för att lyckas som en expert på toppnivå i vilket land som helst i världen, med fokus på nordisk spelutveckling och dess kultur och värderingar såsom mångfald, jämlikhet och förhållandevis platta organisationer. Eftersom huvudämnet lockar till sig många talangfulla studeranden från hela världen, kommer du också att vara en del av ett internationellt samfund bestående av skickliga individer.
Dessutom kan du som studerande utveckla din globala kompetens genom att
- tillbringa en termin vid ett av Aalto-universitetets partneruniversitet runtom i världen
- delta i sommarkurser utomlands
- göra praktik utomlands
- arbeta med ditt lärdomsprov utomlands
- vara tutor för första årets studerande.
Därtill är Aalto-universitetet internationellt till sin natur och välkomnar tusentals examens- och utbytesstuderande från utlandet årligen. Dessa studerande ansluter sig till Aalto-gemenskapen inte bara genom sina studier, utan också genom de många fritidsevenemang, festligheter och fritidsaktiviteter som äger rum på campus. Aktiva tutorprogram och stödtjänster arbetar hårt för att hjälpa internationella studerande att integrera sig i den nordiska kulturen och känna sig hemma i Finland.
Möjlighet till fortsatta studier
Efter att ha avlagt magisterexamen kan du söka till doktorandstudier, till exempel vid Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur eller vid andra universitet i Finland eller utomlands.
Karriärmöjligheter
Studerande som utexamineras från programmet är högt värderade medarbetare i såväl finländska som nordiska spelföretag samt utomlands.
De typiska karriärvägarna kan delas in i tre kategorier:
- Utexaminerade arbetar vid en spelstudio som t.ex. speldesigner, spelkonstnär, programmerare, producent eller manusförfattare.
- Utexaminerade gör karriär som entreprenörer och grundare av företag. De bästa spelen som våra studerande har skapat, såsom Pako, Shadow Bug och Fashion Police Squad, har uppnått internationell framgång och blivit hyllade av kritiker.
- Studerande gör akademisk karriär och fortsätter att forska inom området.
Vad några framstående finska spelföretag anser om programmet:
"Jag studerade själv vid Aalto-universitetet för mer än 20 år sedan och nu är jag väldigt glad över att se program som Game Design and Development som ger en mycket relevant grund för att arbeta inom spelbranschen. Vi har redan flera personer här på Remedy som utexaminerats från detta program som till exempel Sebastian Eriksson (Alan Wake 2 Core Engine Lead) och Anne-Marie Grönroos (Alan Wake 2 Lead Mission Designer). Jag hoppas att många av er kommer att besöka vårt kontor i Esbo!"
Joonas Tamminen, Verkställande producent av Alan Wake 2 av Remedy Entertainment
”Många av oss på Valo Motion har en bakgrund från Aalto-universitetet, till exempel har påfallande många från vårt utvecklingsteam utexeminerats från Aaltos enastående program med huvudämnet Game Design and Development.
Vi organiserar gärna ett studiebesök och testning av spel för dig under dina studier. Kom på besök på vårt kontor, upptäck hur det är att arbeta på Valo Motion och se vad vi brinner för i vår välkomstvideo. Den finländska spelindustrin är full av fascinerande företag. Vi är säkra på att du kommer att hitta spännande möjligheter här!"
Raine Kajastila, VD för Valo Motion
Tyngdpunkter inom forskning
Det finns flera forskningsgrupper vid Aalto som fokuserar på spel ur olika synvinklar. Exempel på forskningsområden är framväxande teknik för nya former av gameplay, exergaming, motivation och känslor i spel, studiet av spel som ett resultat av skapande (speldesignens praxeologi) samt samverkan mellan spelmekanik och spelnarrativ. Forskarna vid Aalto använder också spel i olika kontexter såsom medicinsk teknik och designspel.
Dessutom har många studerande praktiserat och skrivit sina lärdomsprov i Aaltos forskargrupper.
Samarbete med andra aktörer
Speldesign är ett mångvetenskapligt område som för samman experter med olika bakgrunder. Programmet betonar ett mångvetenskapligt perspektiv som stöder utvecklingen av ”T-formad kompetens” och ger de studerande möjligheten att både specialisera sig och utveckla en bred kompetens. De studerande har möjlighet att fördjupa sig i ett ämnesområde efter eget intresse samtidigt som programmet också betonar samarbete mellan olika vetenskapsområden i syfte att främja kreativitet och bredda de studerandes kunskaper. De studerande uppmuntras också till att i hög grad skräddarsy sina studier med hjälp av den stora mängd fritt valbara kurser som erbjuds.
Aalto-universitetet är välkänt för att kombinera ekonomi, konst, teknik och vetenskap. Vårt livliga campus och friheten att välja fritt valbara kurser från hela universitetets utbud sammanför studerande från olika områden under samma tak. Denna spontana mångvetenskapliga miljö ger upphov till nya idéer, sammanför entusiaster och leder till vänskap, nätverk och nu och då även startupföretag.
Ansökningsalternativets bedömningsgrunder i magisteransökan 2025
Sökande som uppfyller Aaltos allmänna behörighetskrav för magisterstudier bedöms och rangordnas enligt bedömningsgrunder som har bestämts på förhand för varje ansökningsalternativ. Ansökningarna till magisterprogrammet i konst och media – Game Design and Development bedöms på följande grunder.
Steg I
Lämplighet | |
Vad bedöms? | Den sökandes lämplighet för ansökningsalternativet baserat på bakgrund, erfarenhet, motivation och engagemang i studierna. |
Vad förutsätter vi av den sökande? |
|
Hur påvisas kompetenserna? |
I den första fasen utvärderas lämpligheten med hjälp av introduktionsfilmerna*, som sammanfattar de centrala punkterna från portföljerna och CVn. För de sökande med de bästa videona beaktas även CV och portfolie i detalj. Obs! Om du anger länkar i form av pdf-filer kan länkarna bli trasiga när filerna behandlas i antagningssystemet. Ange en fullständig URL för att säkerställa att bedömarna kommer åt filen. Observera också att bedömarna inte kan ladda ner och installera någon programvara. |
Steg II
Lämplighet | |
Vad bedöms? | Den sökandes förmåga till självständigt kreativt arbete och analytiskt tänkande och förmåga att förmedla resultaten. |
Vad förutsätter vi av den sökande? |
|
Hur påvisas kompetenserna? |
Uppgifter i det andra steget Uppgifterna förnyas varje år, men den sökande kan förvänta sig t.ex. en övning i att skapa ett bräd-/kortspel på ett specifikt tema och en kort essäuppgift. |
Lämplighet | |
Vad bedöms? | Den sökandes lämplighet för ansökningsalternativet, motivation och engagemang i studierna/kommunikationsförmåga/bedömning av uppgifterna i andra steget |
Vad förutsätter vi av den sökande? |
|
Hur påvisas kompetenserna? | Intervju, portfolio |
Alla sökande bedöms först enligt Aaltos allmänna behörighetskrav. Sökande som uppfyller de allmänna behörighetskraven för magisterstudier bedöms och rangordnas enligt bedömningsgrunder som har bestämts på förhand för varje ansökningsalternativ.
Antagningsprocessen består av två steg för de sökande som uppfyller de allmänna behörighetskraven.
Steg I
I det första steget bedöms de sökande enligt följande bedömningsgrunder:
- Lämplighet
- Starkt professionellt intresse för speldesign och/eller spelproduktion
- Insikter i mediedesign och forskning gällande spel
- Färdigheter inom ett område som är relevant för spelskapande, t.ex. bildkonst, programmering, ljuddesign, kreativt skrivande.
- Flytande engelska (i både tal och skrift)
Detta bedöms på basis av materialet som den sökande har lämnat in, inklusive en introduktionsvideo, ett cv och en portfolio.
Endast de ansökningar som uppfyller kraven/får de högsta poängen i det första steget kallas till det andra antagningssteget.
Steg II
I det andra steget används följande bedömningsgrunder:
- Lämplighet/Uppgifter i det andra steget
- Lämplighet/intervju, portfolio
- Starkt professionellt intresse för speldesign och/eller spelproduktion
- Insikter i mediedesign och forskning gällande spel
- Färdigheter inom ett område som är relevant för spelskapande, t.ex. bildkonst, programmering, ljuddesign, kreativt skrivande.
- Flytande engelska (i både tal och skrift)
Dessa färdigheter bedöms vidare på basis av förhandsuppgifterna som den sökande ska göra i det andra steget och en intervju, där den sökande också ska presentera en portfolio över tidigare arbeten.
En del av de sökande kallas till steg II. Kallelsen till det andra steget skickas till de sökande senast sju dagar i förväg.
I det andra steget ska de sökande göra förhandsuppgifter som skickas till dem före intervjun. De sökande ska lämna in förhandsuppgifterna för att kunna delta i intervjun, annars avbokas intervjutiden. I intervjun ska de sökande vara förberedda på att presentera och diskutera en portfolio över deras tidigare arbeten och projekt. I intervjun ingår också andra frågor om den sökande.
De slutgiltiga antagningsbesluten fattas på basis av bedömningen av det andra steget.
Dokumenten som krävs av samtliga sökande listas på Aalto-universitetet webbplats (https://www.aalto.fi/sv/studera-vid-aalto/ansokan-till-magisterutbildning). Dessutom ska sökande till detta ansökningsalternativ lämna in följande dokument:
CV
Till ansökan bifogas ett cv (en pdf-fil) som innehåller den sökandes personuppgifter, utbildning, arbetserfarenhet, utställningar, publikationer och artiklar, priser och stipendier, studieresor och förtroendeuppdrag.
Introduktionsvideo
Varje sökande ska lämna in en kort video (högst 2 minuter) där hen berättar om sig själv, sin bakgrund, sina intressen och ett urval av sin portfolio på engelska. Börja med en kort tagning (högst 20 sekunder) där du introducerar dig själv genom att tala till kameran. Efter det kan du inkludera och förklara annat innehåll, såsom klipp från spel som du har skapat eller annat relevant innehåll som visar på dina färdigheter. Observera att vi är intresserade av alla former av kreativitet, så utöver dina bästa spelprojekt kan du också visa oss andra former av konst eller kreativt arbete. För varje projekt som du visar i videon ska du tydligt berätta eller lägga till undertexter som anger året för projektet samt din roll eller arbetsinsats under projektet, till exempel programmering, konst eller design.
Notera att du kan filma detta med kameran på en smarttelefon. Vi förväntar oss inte att de sökande äger professionell utrustning för videoproduktion. För att redigera videon finns det gratis programvara såsom DaVinci Resolve.
Videon lämnas in som en länk i en pdf-fil som namnges enligt följande: Introduction_Video.pdf. Det kan till exempel vara en länk till en olistad eller privat YouTube-video. Om videon är lösenordsskyddad ska lösenordet anges i pdf-filen. Kontrollera att länken går att klicka på eller att den enkelt kan kopieras från pdf-filen.
Videon kommer endast att ses av bedömarna. Om du blir utvald kommer vi dock att be om din tillåtelse att dela videon med andra utvalda studerande.
Portfolio
Vänligen ladda upp en pdf-fil vid namn "Portfolio-efternamn-förnamn.pdf" (max 1.0 GB). Pdf-filen kan vara en av följande:
- en länk till en online portfolio (detta alternativ föredras)
- om du inte har en online portfolio kan du skicka in en traditionell portfolio i pdf-format. Vänligen inkludera länkar till videor eller spelbara spel om möjligt.
För varje projekt som du visar i videon ska du tydligt berätta året för projektet samt din roll eller arbetsinsats under projektet.
En online portfolio är att föredra, för om du blir utvald kommer vi att be om din tillåtelse att dela videon med andra utvalda studerande för att underlätta nätverkande och gemenskapsbyggande.
Språket i ansökningsdokumenten
Ansökningsdokumenten ska vara skrivna på engelska.
Webinaari | Game Design and Development
Hurdana är studierna på magisterprogrammet Game Design and Development? Titta på vår webbinarieinspelning för att lära dig mer om studier, studentliv och mycket mer!
Följ oss!
Kontakt information
Lärandetjänster vid Högskolan för konst, design och arkitektur
För frågor om de programspecifika ansökningsdokumenten eller studier inom programmet, kontakta lärandetjänsterna vid Aalto ARTS.
Ansökningsservice
För frågor om ansökningsprocessen, obligatoriska ansökningsdokument eller språkkunskaper i engelska, kontakta ansökningsservicen.
- Publicerat:
- Uppdaterad: