Utbildningsutbud

Game Design and Development - Art and Media, Master of Arts (Art and Design)

Är du en kreativ innovatör som vill utveckla spel som en konstform? I huvudämnet Game Design and Development vid Aalto-universitetet ansluter du dig till en utvald grupp av studerande som kommer att omdefiniera spelens framtid. Huvudämnet kommer att ge dig de senaste kunskaperna och färdigheterna du behöver för att fördjupa din talang inom spelutveckling. Eftersom Finland är ett nav för spelindustrin samarbetar programmet nära med finländska TV-spelsföretag, vilket ger dig möjligheten att utvecklas inom den nordiska spelindustrin. Det tvååriga programmet ger en konstmagisterexamen. De mer tekniskt orienterade studerande kan välja ett till ”huvudämne” som resulterar i en civilingenjörsexamen: Computer, Communication and Information Sciences.
climbers

Examen:

Konstmagister

Ansökningsperiod:

28.11.2024 – 27.12.2024

Undervisningsspråk:

engelska

Längd:

2 år, heltidsstudier

Behörighet:

Lämplig lägre högskoleexamen

Utbildningsområde:

Det konstnärliga utbildningsområdet

Studiepoäng:

120 studiepoäng

Högskola:

Högskolan för konst, design och arkitektur

Läsårsavgifter:

20000 €/år (magisterstudier) för studeranden från länder utanför EU/EES Läs mer

Ansökan till magisterutbildning

Utbildningens beskrivning

Huvudämnet Game Design and Development är ett mångvetenskapligt huvudämne i den globalt erkända högskolan för konst, design och arkitektur vid Aalto-universitetet. Som det främsta programmet för speldesign och spelutveckling i Finland erbjuder huvudämnet en unik blandning av kurser som utforskar både de konstnärliga och tekniska aspekterna av spelutveckling. Huvudämnet skapar visionära och innovativa tänkare som har ambitionen att flytta gränserna för speldesign.

Inom huvudämnet betonas projektbaserat arbete och aktivt lärande i syfte att skapa en stark gemenskap av utvalda studerande med olika bakgrund. Programmet välkomnar studerande med valfri kandidatexamen som har erfarenhet av spelutveckling eller andra tillämpliga färdigheter. Antagna studerande har inkluderat programmerare, 3D-artister, animatörer, UX-designer, skribenter och ljuddesigner – till och med arkitekter och psykologer.

Du som utexamineras från huvudämnet Game Design and Development har följande kunskaper och färdigheter:

  • Omfattande kunskaper och färdigheter som baserar sig på aktuell forskning, teknik och designverktyg. Studiernas betoning på aktivt lärande ger dig en möjlighet att fördjupa din expertis och utveckla gedigna tvärvetenskapliga färdigheter utgående från dina egna intressen.
  • Djupgående förståelse för spel och spelare ur ett psykologiskt och beteendemässigt perspektiv. Du kommer att kunna analysera och designa spel som är underhållande och engagerande ur ett känslomässigt och kognitivt perspektiv.
  • Ett visionärt och banbrytande tänkesätt som kan forma spelens framtid. Du som utexaminerad har det självförtroende och den erfarenhet som behövs för att förverkliga dina unika visioner och utveckla en ny generation av spel.
  • Förmåga att ta ansvar för olika designbeslut. Som utexaminerad kan du effektivt anpassa dig till oförutsebara och föränderliga situationer som kan uppstå under speldesign och utvecklingsprocessen.
  • Förmåga att utvecklas inom kreativt samarbete, konceptutveckling, design och projektförverkligande. Du kommer att utveckla och stärka dina sociala färdigheter genom spelutveckling i team. Du kommer att vara redo att arbeta kreativt som en del av ett mångkulturellt och tvärvetenskapligt team.
  • Beredskap att arbeta inom den nordiska spelindustrin. Under studietiden kommer du att introduceras till den nordiska spelbranschen med dess unika, låga hierarkiska arbetskultur.
  • En omfattande spelportfolio. Som utexaminerad har du en kraftfull portfolio över slutförda projekt som hjälper dig att komma in i spelbranschen eller ge dig nytta inom din aktuella karriär.

Undervisningsspråk

Undervisningsspråket för huvudämnet är engelska.

Läsårsavgifter och stipendier

Läsårsavgiften för detta program är 20 000 euro per läsår. Läsårsavgift uppbärs inte av medborgare i ett medlemsland i Europeiska unionen (EU), Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz. Medborgare i andra länder ska betala läsårsavgift.

Aalto-universitetet erbjuder en liten mängd stipendier som befriar studerande som är skyldiga att betala läsårsavgift från läsårsavgiften. Stipendierna kan beviljas de sökande som klarat sig bäst i ansökningsalternativets bedömning. De sökande rangordnas utgående från bedömningsgrunderna på ansökningsalternativets sidor.

Se Läsårsavgifter och stipendier för mer information om läsårsavgifter och stipendier vid Aalto-universitetet.

Studiernas uppbyggnad

Programmet Master's Programme in Art and Media med huvudämnet Game Design and Development omfattar totalt 120 studiepoäng. Det tvååriga programmet består av:

  • Huvudämne (40–65 studiepoäng)
  • Eventuellt biämne (20–25 studiepoäng)
  • Fritt valbara studier (25–35 studiepoäng)
  • Lärdomsprov (30 studiepoäng).

Programmet är uppbyggt på så sätt att du som studerande har friheten att i hög grad skräddarsy en studieplan utifrån dina intresseområden. De obligatoriska kurserna ger dig en bred förståelse för speldesign och lägger grunden för ditt unika uttryck. Genom de frivilliga kurserna kan du komplettera dina kärnkunskaper med ämnesområden som 3D-animering, interaktivt berättande, interaktionsdesign samt maskininlärning och AI-verktyg för konst och design.

Därtill är det möjligt att välja kurser vid de övriga högskolorna vid Aalto-universitetet i enlighet med din individuella studieplan. Vi uppmuntrar dig som studerande att röra dig utanför din bekvämlighetszon, eftersom de bästa idéerna ofta uppstår i mötet mellan olika discipliner.

Kurserna inom huvudämnet Game design and Development ger dig en inblick i en rad olika ämnesområden såsom nivådesign, spelbalansering, forskning om spelare, branschtrender och psykologi inom speldesign. Programmets omfattande undervisningsplan innehåller kurser som:

  • Games Now!
  • Game Design
  • Fördjupade studier inom Game Design
  • Game Analysis (The Science of Game Design)
  • Game Project I & II

Inlärningsmetoder

Inom programmet läggs fokus på aktivt lärande och en dynamisk kombination av teori och praktik. Genom olika grupprojekt får du som studerande utveckla din kommunikations- och förhandlingsförmåga och dina färdigheter i projekthantering. I kurserna Game Project I & II kommer du tillsammans med andra att introducera idéer, designa, utveckla och publicera spel.

Undervisningen bygger på avancerad forskning och vetenskap om både speldesign och framväxande teknik, exemplifierat av alumnledda startup-företag såsom Valo Motion. Programmets lärare består av både yrkesverksamma inom spelbranschen och akademiker. Programmet välkomnar också internationellt erkända experter och gästföreläsare.

I studierna ingår också regelbundna besök på spelföretag, möjlighet att få respons från både experter och studiekamrater samt tillgång till yrkesverksamma experter som handledare för lärdomsprov. Det ordnas också flera besök till internationella evenemang inom spelindustrin i Finland och utomlands under studiernas gång.

Mer information om studierna och undervisningsplanen finns i Studentguiden.

Magisterprogrammet i konst och media

Inriktningsalternativ

Huvudämnet Game Design and Development är mångvetenskapligt till sin natur och du som studerande får skapa en individuell studieplan utifrån din bakgrund samt dina mål och intressen. Din studieplan kan också inkludera ett biämne inom relevanta ämnen såsom entreprenörskap, Virtual Reality eller 3D-animering.

Internationell verksamhet

Innehållet i huvudämnet Game Design and Development är universellt och globalt, eftersom spelindustrin i Finland och utomlands har en stark internationell prägel. Huvudämnet kommer att förbereda dig för att lyckas som en expert på toppnivå i vilket land som helst i världen, med fokus på nordisk spelutveckling och dess kultur och värderingar såsom mångfald, jämlikhet och förhållandevis platta organisationer. Eftersom huvudämnet lockar till sig många talangfulla studeranden från hela världen, kommer du också att vara en del av ett internationellt samfund bestående av skickliga individer.

Dessutom kan du som studerande utveckla din globala kompetens genom att

  • tillbringa en termin vid ett av Aalto-universitetets partneruniversitet runtom i världen
  • delta i sommarkurser utomlands
  • göra praktik utomlands
  • arbeta med ditt lärdomsprov utomlands
  • vara tutor för första årets studerande.

Därtill är Aalto-universitetet internationellt till sin natur och välkomnar tusentals examens- och utbytesstuderande från utlandet årligen. Dessa studerande ansluter sig till Aalto-gemenskapen inte bara genom sina studier, utan också genom de många fritidsevenemang, festligheter och fritidsaktiviteter som äger rum på campus. Aktiva tutorprogram och stödtjänster arbetar hårt för att hjälpa internationella studerande att integrera sig i den nordiska kulturen och känna sig hemma i Finland.

Möjlighet till fortsatta studier

Efter att ha avlagt magisterexamen kan du söka till doktorandstudier, till exempel vid Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur eller vid andra universitet i Finland eller utomlands.

Karriärmöjligheter

Studerande som utexamineras från programmet är högt värderade medarbetare i såväl finländska som nordiska spelföretag samt utomlands.

De typiska karriärvägarna kan delas in i tre kategorier:

  • Utexaminerade arbetar vid en spelstudio som t.ex. speldesigner, spelkonstnär, programmerare, producent eller manusförfattare.
  • Utexaminerade gör karriär som entreprenörer och grundare av företag. De bästa spelen som våra studerande har skapat, såsom Pako, Shadow Bug och Fashion Police Squad, har uppnått internationell framgång och blivit hyllade av kritiker.
  • Studerande gör akademisk karriär och fortsätter att forska inom området.

Vad några framstående finska spelföretag anser om programmet:

"Jag studerade själv vid Aalto-universitetet för mer än 20 år sedan och nu är jag väldigt glad över att se program som Game Design and Development som ger en mycket relevant grund för att arbeta inom spelbranschen. Vi har redan flera personer här på Remedy som utexaminerats från detta program som till exempel Sebastian Eriksson (Alan Wake 2 Core Engine Lead) och Anne-Marie Grönroos (Alan Wake 2 Lead Mission Designer). Jag hoppas att många av er kommer att besöka vårt kontor i Esbo!"

Joonas Tamminen, Verkställande producent av Alan Wake 2 av Remedy Entertainment

”Många av oss på Valo Motion har en bakgrund från Aalto-universitetet, till exempel har påfallande många från vårt utvecklingsteam utexeminerats från Aaltos enastående program med huvudämnet Game Design and Development.  

Vi organiserar gärna ett studiebesök och testning av spel för dig under dina studier. Kom på besök på vårt kontor, upptäck hur det är att arbeta på Valo Motion och se vad vi brinner för i vår välkomstvideo. Den finländska spelindustrin är full av fascinerande företag. Vi är säkra på att du kommer att hitta spännande möjligheter här!"

Raine Kajastila, VD för Valo Motion

Tyngdpunkter inom forskning

Det finns flera forskningsgrupper vid Aalto som fokuserar på spel ur olika synvinklar. Exempel på forskningsområden är framväxande teknik för nya former av gameplay, exergaming, motivation och känslor i spel, studiet av spel som ett resultat av skapande (speldesignens praxeologi) samt samverkan mellan spelmekanik och spelnarrativ. Forskarna vid Aalto använder också spel i olika kontexter såsom medicinsk teknik och designspel.

Dessutom har många studerande praktiserat och skrivit sina lärdomsprov i Aaltos forskargrupper.

Samarbete med andra aktörer

Speldesign är ett mångvetenskapligt område som för samman experter med olika bakgrunder. Programmet betonar ett mångvetenskapligt perspektiv som stöder utvecklingen av ”T-formad kompetens” och ger de studerande möjligheten att både specialisera sig och utveckla en bred kompetens. De studerande har möjlighet att fördjupa sig i ett ämnesområde efter eget intresse samtidigt som programmet också betonar samarbete mellan olika vetenskapsområden i syfte att främja kreativitet och bredda de studerandes kunskaper. De studerande uppmuntras också till att i hög grad skräddarsy sina studier med hjälp av den stora mängd fritt valbara kurser som erbjuds.

Aalto-universitetet är välkänt för att kombinera ekonomi, konst, teknik och vetenskap. Vårt livliga campus och friheten att välja fritt valbara kurser från hela universitetets utbud sammanför studerande från olika områden under samma tak. Denna spontana mångvetenskapliga miljö ger upphov till nya idéer, sammanför entusiaster och leder till vänskap, nätverk och nu och då även startupföretag.

Ansökningsalternativets bedömningsgrunder i magisteransökan 2025

Sökande som uppfyller Aaltos allmänna behörighetskrav för magisterstudier bedöms och rangordnas enligt bedömningsgrunder som har bestämts på förhand för varje ansökningsalternativ. Ansökningarna till magisterprogrammet i konst och media – Game Design and Development bedöms på följande grunder.

Ansökan till magisterutbildning

Webinaari | Game Design and Development

Hurdana är studierna på magisterprogrammet Game Design and Development? Titta på vår webbinarieinspelning för att lära dig mer om studier, studentliv och mycket mer!

Titta på inspelningen
Person climbing on an augmented climbing wall

Följ oss!

Kontakt information

Lärandetjänster vid Högskolan för konst, design och arkitektur

För frågor om de programspecifika ansökningsdokumenten eller studier inom programmet, kontakta lärandetjänsterna vid Aalto ARTS.

[email protected]

Ansökningsservice

För frågor om ansökningsprocessen, obligatoriska ansökningsdokument eller språkkunskaper i engelska, kontakta ansökningsservicen.

[email protected]

  • Publicerat:
  • Uppdaterad: