Towards friendly-sounding environments (extern länk)
Intelligent sound design influences our experience of different spaces.
Målet med huvudämnet Sound in New Media är att utforska, upptäcka och förstå den framväxande digitala teknologin och dess ljudmässiga påverkan i samhället. Vidare är målet att hitta och utnyttja de möjligheter som teknologin öppnar upp för akustisk kommunikation, ljudinteraktion och nya gränssnitt för musikaliska uttryck samt att utvärdera, förstå och hantera de utmaningar den medför för konst, design och kreativ produktion inom det auditiva området. Därtill är målet med huvudämnet att utveckla det konstnärliga och designmässiga tänkandet och därigenom stärka attraktionskraften samt de kommunikativa och estetiska egenskaperna hos tillämpningar av ljud och musik.
I en värld som genomsyras av teknologi är det nödvändigt att förstå och undersöka hur teknologin påverkar individer, organisationer och samhället. Huvudämnet Sound in New Media sammanför en mångkulturell grupp av studerande med mycket varierande färdigheter och bakgrunder. Genom att skräddarsy sin examen efter eget intresse och välja bland en mängd olika ämnesområden får de studerande inom huvudämnet en unik kompetens som gör att de kan inneha nya typer av arbetsuppgifter inom denna omfattande bransch. Dessa ämnesområden innefattar ljud- och musikbehandling, ljudkonst och auditiv kultur, design av ljudinteraktion, tillämpning av artificiell intelligens inom ljud- och musikbehandling, spelljud och ljudbranding. Det banbrytande arbete som våra alumner har åstadkommit är ett tydligt bevis på huvudämnets påverkan inom ovannämnda områden.
Programmet erbjuder också en uppmuntrande och konstruktiv miljö för konstnärlig, teknisk och professionell utveckling. I denna miljö är det precis lika viktigt att lära sig av misstag som att lära sig av framgångar. De studerande uppmuntras att röra sig utanför sin bekvämlighetszon och skaffa sig många olika verktyg och färdigheter för att förstå vad som kännetecknar ljudmedier. Dessa verktyg och färdigheter innefattar kreativ kodning, fysisk databehandling, digital fabrikation, design av ljudinteraktion, utvidgad verklighet, generativa kompositionsmetoder och annan framväxande teknologi.
Efter att ha slutfört studierna inom programmet har de utexaminerade från huvudämnet Sound in New Media förmåga att
Undervisningsspråket är engelska. De studerande kan skriva sitt lärdomsprov på engelska, finska eller svenska.
Läsårsavgiften för engelskspråkiga program som leder till magisterexamen vid Aalto-universitetet är 15 000 euro per läsår. Läsårsavgifterna gäller studerande som inte är medborgare i ett medlemsland i Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.
Vid Aalto-universitetet finns ett stipendieprogram till stöd för studerande som är skyldiga att betala läsårsavgift. Stipendiet kan täcka 100 % eller 50 % av läsårsavgiften.
Se Läsårsavgifter och stipendier för mer information om läsårsavgifter och stipendier vid Aalto-universitet.
Utbildningen är projektinriktad och kombinerar praktik med teori. I studierna betonas tvärvetenskaplighet och samarbete, medan de individuella färdigheterna utvecklas genom intensiva verkstäder och studioarbete under handledning. Varje studerande gör en individuell studieplan (ISP) som slår fast den studerandes egen studiestig, som består av ett optimalt urval kurser i enlighet med den studerandes intressen och examensfordringarna för huvudämnet.
Under det första studieåret ligger fokus på program- och huvudämnesspecifika studier, och under det andra året kan den studerande välja bland ett brett utbud av övriga kurser och biämnen samtidigt som hen färdigställer sitt lärdomsprov. Forskningsmetoder och vetenskapligt skrivande ingår i studierna, och forskningsinriktade kurser står till buds för studerande som planerar att bli forskare.
Forskningsgruppen Sound and Physical Interaction research group (SOPI) tillför en stark forskningsbaserad grund i studierna i Sound in New Media. Forskningsgruppen är involverad i huvudämnet på många olika sätt, till exempel genom att utveckla innehåll och upplägg för nya kurser, erbjuda studerande samarbetsmöjligheter genom dess internationella vetenskapliga och konstnärliga nätverk samt stöda studerande i arbetet med lärdomsprovet.
Se mer information om studierna i undervisningsplanen för 2022–2024.
Varje student skapar en personlig studieplan (PSP), som definierar sin egen studieväg, bestående av kurser anpassade till studentens intressen och examenskraven för huvudämnet. Under det andra året finns ett brett urval av valbara kurser och biämnen att välja mellan. Majoriteten av våra studenter tar också kurser i musikteknologi från Sibelius-Akademin, och dessa studier kan ingå i MA-examen.
Aalto-universitetet är till sin natur internationellt och välkomnar tusentals examens- och utbytesstuderande från utlandet årligen. Dessa studerande ansluter sig till Aalto-gemenskapen inte bara genom sina studier, utan också genom de många fritidsevenemang, festligheter och fritidsaktiviteter som äger rum på campus.
Huvudämnet Sound in New Media ger en utmärkt grund för en internationell karriär. En stor andel av de sökande, de studerande, lärarna och forskarna vid institutionen är internationella, och alla kurser har engelska som undervisningsspråk. De studerande och forskarna uppmuntras att skapa internationella nätverk och har möjlighet att tillbringa en del av sin studietid utomlands genom ett av de många utbytesprogram som erbjuds vid Aalto-universitetet.
Utexaminerade från huvudämnet Sound in New Media har färdigheter för fortsatta studier på doktorandnivå.
Under studierna kan du specialisera dig efter intresse och motivation. I framtiden kan du arbeta inom olika delområden av ljud- och musikdesign inom både den privata och den offentliga sektorn (forskning, museer o.s.v.), inklusive spelljud och -musik, design av ljudinteraktion, ljuddesign för animation och ljud i mediekonst. Aalto-universitetet stöder entreprenörskap på många sätt, och många utexaminerade arbetar som företagare. Utexaminerade från huvudämnet Sound in New Media är självständiga experter som har förmåga att leda och hantera utvecklingen inom branschen internationellt.
Forskningsgruppen Sound and Physical Interaction research group (SOPI) fokuserar på ljudets framväxande roll i design av nya sätt att interagera i digitala miljöer. I detta ingår design och implementering av nya gränssnitt för digitala medier, kommunikation, audiovisuell produktion, musik och interaktiv konst med fokus på förkroppsligad interaktion. Forskningen bygger på idéer från verklig fysisk interaktion i digitala miljöer, audio-taktil förstärkning, förkroppsligad interaktion, smart teknologi och nya gränssnitt för musikaliska uttryck.
I fråga om undervisning och lärandemål har huvudämnet Sound in New Media mycket gemensamt med huvudämnet New Media och huvudämnet Game Design and Development. Vidare har vi ett nära samarbete med Konstuniversitetet, i synnerhet Sibelius-Akademin. Största delen av våra studerande läser kurser i musikteknologi vid Sibelius-Akademin, och dessa studier kan inkluderas i magisterexamen. Våra närmaste samarbetspartner vid de andra högskolorna vid Aalto-universitetet är institutionen för informations- och kommunikationsteknik samt magisterprogrammet Master’s Programme in Information Networks. Därtill bedrivs mycket samarbete på gräsrotsnivå med alla institutioner vid Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur.
Sökande som uppfyller Aaltos allmänna behörighetskrav för magisterstudier bedöms och rangordnas enligt bedömningsgrunder som har bestämts på förhand för varje ansökningsalternativ. Ansökningarna till magisterprogrammet i konst och media – Sound in New Media bedöms på följande grunder:
Steg I
Lämplighet | |
Vad bedöms? | Den sökandes lämplighet för ansökningsalternativet, motivation och engagemang i studierna / kommunikationsförmåga |
Vad förutsätter vi av den sökande? |
De sökande förväntas vara motiverade, bra på att samarbeta och kunna satsa på studierna på heltid. Vi förväntar oss också att den sökande förstår ljudets potential inom tillämpliga konst- och designområden. |
Hur påvisas kompetenserna? |
Motivationsbrev |
Andra kompetensområden | |
Vad bedöms? | Arbetserfarenhet och andra kunskaper/meriter, t.ex. publikationer, utställningar/performanceverk, informell utbildning, tävlingar, stipendier, residens, undervisningserfarenhet. |
Vad förutsätter vi av den sökande? | CV som ger bakgrundsinformation om den sökande |
Hur påvisas kompetenserna? |
Curriculum vitae |
Steg II
Konstnärlig verksamhet och/eller designverksamhet | |
Vad bedöms? | Prov på konstnärlig verksamhet och/eller designverksamhet kopplad till ljud, t.ex. konstnärliga eller kommersiella projekt, publikationer, dokumentation av performanceverk/utställningar eller andra konstnärliga arbeten och/eller designarbeten inom det auditiva området. Prov på musikaliska färdigheter i någon form (t.ex. spela violin, DJ:a) ses som en fördel. |
Vad förutsätter vi av den sökande? |
Vi förväntar oss att våra sökande har en konstnärlig och/eller designmässig vision och utvecklingspotential och att de är målinriktade och förmögna att anamma nya perspektiv och arbetsmetoder. |
Hur påvisas kompetenserna? |
Portfolio |
Lämplighet | |
Vad bedöms? |
Den sökandes lämplighet för ansökningsalternativet, motivation och engagemang i studierna/kommunikationsförmåga/bedömning av uppgifterna i andra steget |
Vad förutsätter vi av den sökande? |
Goda skriftliga färdigheter och förmåga att reflektera över frågor kopplade till den auditiva domänen på ett konceptuellt plan. Vi förväntar oss även att våra sökande har en god förståelse för ljud som medium och ljudkultur samt en personlig insikt som konstnär/designer. |
Hur påvisas kompetenserna? |
Uppgift(er) i det andra steget, intervju, portfolio |
De sökande bedöms först enligt Aaltos allmänna behörighetskrav. Sökande som uppfyller de allmänna behörighetskraven för magisterstudier bedöms och rangordnas enligt bedömningsgrunder som har bestämts på förhand för varje ansökningsalternativ.
Antagningsprocessen består av två steg för sökande som uppfyller de allmänna behörighetskraven:
Steg I
I det första steget bedöms de sökande enligt följande bedömningsgrunder:
Endast de sökande som uppfyller kraven och rankas högst i det första steget kallas till det andra antagningssteget. Poängsättningen och/eller rangordningen i det första steget inverkar emellertid inte på den slutgiltiga poängsättningen i steg II.
Steg II
I det andra steget bedöms de sökande enligt följande bedömningsgrunder:
En del av de sökande kallas till steg II. Kallelsen till det andra steget skickas till de sökande senast sju dagar i förväg.
I det andra steget av antagningsprocessen gör de sökande en eller flera uppgifter inom utsatt tid. En uppgift kan vara skriftlig eller auditiv och baserar sig på ett givet material och/eller tema. Varje uppgift ska lämnas in i elektronisk form som en textfil med eventuella grafer och bilder och/eller som en audiofil.
Steg II består också av en intervju på 30 minuter.
Slutgiltig antagning
Det är viktigt att förstå att antagningsprocessen ur programmets synpunkt syftar till att ta in en grupp studerande med varierande bakgrund. Med andra ord finns det inte några garantier för att sökande som till och med uppvisar exceptionella färdigheter inom något område blir antagna. Ju fler sökande det finns med liknande profiler desto högre blir också konkurrensen (mellan liknande sökande). Om det till exempel finns många sökande som är intresserade av spelljud blir det svårare för en sökande med en sådan profil att bli antagen.
Dokumenten som begärs av samtliga sökande listas på Aalto-universitetet webbplats (https://www.aalto.fi/sv/studera-vid-aalto/ansokan-till-magisterutbildning). Dessutom ska sökande till detta ansökningsalternativ lämna in följande dokument:
Motivationsbrev
Sökanden ska skriva ett motivationsbrev (max 4 000 tecken, som en pdf-fil), med en motivering varför hen söker till detta ansökningsalternativ, vilka hens specialintressen är inom detta utbildningsområde och vilka mål och förhoppningar hen har för studierna vid Högskolan för konst, design och arkitektur. Den sökande ska specificera sina personliga styrkor och intresseområden samt visioner och mål som konstnär/designer.
Bedömningen av ansökan påverkas negativt om detta ansökningsdokument inte inkluderas.
Portfolio
Portfolion presenteras och diskuteras under intervjun. Portfolion kan göras i valfri form och valfritt format, med den ska vara tillgänglig via nätet med hjälp av en vanlig webbläsare (Google Chrome, Mozilla Firefox eller Safari). Portfolion kan vara lösenordsskyddad på den sökandes ansvar.
Portfolion kan bestå av enskilda konstverk/designarbeten, dokumentation av utställningar och/eller performanceverk o.s.v. Portfolion ska mångsidigt och uttömmande presentera den sökandes tidigare akademiska, professionella och/eller konstnärliga verksamhet. Den sökande ska kunna presentera sin portfolio på 10 minuter.
Bedömningen av ansökan påverkas negativt om detta ansökningsdokument inte inkluderas.
Den maximala filstorleken är 1,0 GB. Namnge filen enligt följande: Portfolio-efternamn-förnamn.pdf.
CV
I ansökan inkluderas ett cv (som en pdf-fil) som innehåller den sökandes personuppgifter, utbildning, arbetserfarenhet, utställningar, eventuella publikationer och artiklar, priser och stipendier, studieresor och förtroendeuppdrag.
Bedömningen av ansökan påverkas om detta ansökningsdokument inte inkluderas.
Ansökningsdokumentens språk
Ansökningsdokumenten ska vara på engelska.
Intelligent sound design influences our experience of different spaces.
What will our future virtual realities look like? Or will there be any at all?
Lärandetjänster vid Högskolan för konst, design och arkitektur
För frågor om de programspecifika ansökningsdokumenten eller studier inom programmet, kontakta lärandetjänsterna vid Aalto ARTS.
Ansökninsservice
För frågor om ansökningsprocessen, obligatoriska ansökningsdokument eller språkkunskaper i engelska, kontakta ansökningsservicen.