Intiimin kosketus -näyttely Designmuseoon

Desigmuseon syksyn 2021 päänäyttely Intiimin kosketus tarkastelee vaatteen ja kehon intiimiä suhdetta sekä sitä, miten kehittyvä teknologia on muuttanut vaatteen ja asusteen suunnittelua. Näyttelyn kuratoivat professori Annamari Vänskä ja hänen tutkimusryhmänsä tutkijat tutkijatohtori Jenni Hokka ja väitöskirjatutkija Natalia Särmäkari.
Leevi Ikäheimo's anatomical outfit (2020). Photo: Mika Kailes
Suunnittelija Leevi Ikäheimon anatominen neuleasu (2020). Kuva: Mika Kailes Malli: Paavo Kärki

Intiimin kosketus sijoittuu muodin uudenlaisen politisoitumisen ja digitalisoitumisen murrokseen. Näyttely päivittää käsityksemme suomalaisesta vaate- ja asustesuunnittelusta 2020-luvulle tarkastellen vaatteen ja kehon intiimiä suhdetta. Se tutustuttaa katsojan luovan työn prosessiin, joka alkaa luonnostelusta ja päättyy valmiiseen tuotteeseen. Samalla näyttely nostaa esiin, miten digitalisoituminen ja dataistuminen vaikuttavat paitsi suunnittelijan työhön, myös muodin valmistukseen, levitykseen sekä kulutukseen. Näyttely perustuu laajaan tutkimukseen, jossa esille pääsevät keskeiset 2020-luvun muotisuunnittelijat sekä tulevaisuuden nimet, mutta myös tuntemattomammat nimet työvaatteiden ja puettavan teknologian taustalla.

Intiimin kosketus on osa Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa Intiimiys datavetoisessa kulttuurissa (IDA) -hanketta, joka tutkii muun muassa sitä, miten intiimiyttä ja yksityisenä pidettyjä asioita hyödynnetään luovilla aloilla, kuten muodissa.

Intiimin kosketus nähdään Designmuseossa 8.10.2021 - 13.3.2022

Lisätiedot:
Muodintutkimuksen professori (adjunct) Annamari Vänskä, [email protected]

Tapahtuma on osa opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Akatemian ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan yhteistä hanketta Tutkitun tiedon teemavuosi.

Catwalkilla kävelevä malli esittelee muotisuunnittelijan luomaa asua, katsojat istuvat katsomassa näytöstä
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Näytös24 oli luovuuden ja persoonallisuuden juhlaa

Aalto-yliopiston vuosittaisessa muotinäytöksessä jaettiin kaikkiaan seitsemän palkintoa muodin opiskelijoiden mallistoille ja projekteille. Palkintoperusteluissa korostuivat etenkin innovatiivisuus, korkea tekninen taso ja kestävyysarvot.
Muotoilija Noora Yaun suunnittelemia kimaltavia puukristalleja. Kuva: Mikko Raskinen
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avaruusteknologiaa, kimaltavaa puuta ja muotoaan vaihtavia tekstiilejä - tutustu maailmaa muuttavaan tutkimukseen upouudessa Marsio-rakennuksessa

Mahdottoman tekijät -näyttelyt ja Designs for a Cooler Planet -festivaali käynnistävät Aalto-yliopiston uuden kohtaamispaikan syyskauden.
Publication icon

Julkaisufoorumi hakee uusia panelisteja kaudelle 2025-2028

Jos olet kiinnostunut ryhtymään Julkaisufoorumin panelistiksi, hae tehtävään 15.6.2024 mennessä.
Vihreän siirtymän rakentajat

Uusi podcast: Vihreän siirtymän rakentajat

Vihreän siirtymän toteuttamisessa kiinteistöala on avainasemassa. Talotekniikka on sen vaikuttavin keino torjua ilmastonmuutosta ja vastata EU:n kiristyviin energiavaatimuksiin. Uusi Vihreän siirtymän rakentajat - podcast tuo esiin talotekniikan tutkijoita, kehittäjiä ja toteuttajia, jotka jakavat näkemyksiään ja ideoitaan matkalla kohti kestävämpää kiinteistö- ja rakennusalaa.