Nyheter

Programmet Health Technology Engineering ger färdigheter att utveckla innovativa tekniska lösningar på hälsorelaterade problem

Det nya magisterprogrammet kombinerar tekniskt kunnande och praktisk förståelse för hälsofrågor.
Two students watching measurements from a computer
Bild: Aalto-universitetet / Unto Rautio.

Hösten 2024 inleds det nya magisterprogrammet Health Technology Engineering vid Aalto-universitetets Högskola för elektroteknik. Syftet med programmet är att ge de studerande färdigheter att utveckla avancerade tekniska lösningar på aktuella hälsorelaterade utmaningar, såsom bristfällig tillgång till hälso- och sjukvård, oslipad individualiserad medicinvetenskap, epidemier med mentala hälsoproblem och problem relaterade till den åldrande befolkningen.

I läroplanen för programmet kombineras ingenjörskompetens och praktisk förståelse för hälsorelaterade frågor. Syftet med den synergiska strategin är att säkerställa att framtida diplomingenjörer kan svara på kritiska hälsoutmaningar på ett övergripande och hållbart sätt. Alla tre institutioner vid Högskolan för elektroteknik deltar i undervisningen och förvaltningen av programmet, vilket betonar läroplanens tvärvetenskapliga karaktär och dess engagemang för en mångsidig ingenjörsutbildning.

”Studerande ska välja det här programmet om de vill studera medicinteknik utan att det tekniska kunnandet blir lidande. Vid utexamineringen har de djup kunskap om elektroteknik och genomgripande förståelse för hur och var denna kunskap kan tillämpas inom hälsoteknik”, säger professor Zachary Taylor, som ansvarar för huvudämnet i programmet Health Instrumentation and Wearables.

Vissa av människans fysiologiska finesser undersöks med hjälp av biosensorer och biosignaler och vissa centrala drag i människans anatomi granskas genom att undersöka biomekaniska begrepp. Kurser som neurorobotik utmanar de traditionella uppfattningarna om robotik och automatisering genom att fokusera på mänskliga kontrollslingor och göra dem mer intima och interaktiva”, säger professor Ivan Vujaklija som är programdirektör.

Dessutom fördjupar de studerande sin kunskap om inbyggd elektronik, signalbehandling, automatisering och branschrelaterad reglering.

”Det här programmet är perfekt för studerande som är intresserade av tillämpningar inom hälsa, biomedicin och välbefinnande och som har ett ingenjörsmässigt sätt att tänka och en vilja att lösa verkliga problem. Programmet är unikt vid Aalto och i Finland eftersom det fokuserar på rätt biomedicinsk utrustning och övergår från teori till praktik då hälsorelaterade problem ska lösas ur ett tekniskt perspektiv”, säger professor Filip Elvander, huvudämnesansvarig för Health Robotics and Signal Processing.

Den hälsotekniska industrin är i stort behov av experter som kan främja överföringen av forskningsinnovationer till hälso- och sjukvården. Utexaminerade från programmet kan förvänta sig mångsidiga karriärmöjligheter inom dynamisk och internationell hälso- och sjukvårdsinnovation.

Utexaminerade kan planera avancerad medicinsk utrustning, vara föregångare i banbrytande telemedicinska lösningar eller optimera hälso- och sjukvårdsteknik till exempel på sjukhus och vid hälsocentraler. De kan också arbeta med forsknings-, reglerings- och konsultationsuppdrag som påverkar den internationella hälsoteknikmiljön. Till följd av branschens dynamiska karaktär kan utexaminerade avancera i karriären från akademisk forskning till ledande ställning inom globala företag inom hälsoteknik.

Programmets läroplan för 2024–2025 och 2025–2026 har publicerats. Studerande som utexamineras som teknologie kandidater vid Aalto kan övergå till programmet redan nu. Den första ansökningstiden för övriga studerande börjar vid utgången av 2024. En beskrivning av programmet riktad till sökande publiceras senare.

Ivan Vujaklija

Assistant Professor
T410 Dept. Electrical Engineering and Automation
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Piano Top Loungessa
Campus, Samarbete, Studier, Universitetet Publicerat:

Studenterna bestämde: två gemensamma pianon anlände till campuset

Vinnaren av Aalto-universitetets studenternas inkluderande budget är gemensam piano.
kuva break prosta eri laitteilla
Campus, Universitetet Publicerat:

Break Pro pausgymnastikprogram lägger till rörelse i vardagen - nya videor i urvalet nu!

Den uppdaterade (2024) versionen har en hel del nya funktioner och intervallträningsvideor - så det är värt att ladda ner den nya versionen för ditt välbefinnande!
Aalto-wide sustainability minor logo
Studier Publicerat:

Nytt mångvetenskapligt biämne i hållbar utveckling startar vid Aalto i höst

Aalto erbjuder ett nytt biämne, Luonnonvarojen kestävä käyttö (Hållbar användning av naturresurser), som nu är redo att tilläggas i din studieplan!
Course work for Smart Wearables
Studier Publicerat:

Smart Wearables-kurserna lär studerande ingenjörs- och designfärdigheter

I Smart Wearables-kursernas tvärvetenskapliga team skapas otroligt kreativa projekt där studerande inom olika discipliner får lära sig av varandra.