Avoimet työpaikat

Tutkijatohtorin paikka laskennallisen jäämekaniikan alalta

Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, lähes 11 000 opiskelijaa ja henkilöstöä noin 4000, joista lähes 400 on professoreita. Pääkampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.

Tutkijatohtorin paikka laskennallisen jäämekaniikan alalta

Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulun jäämekaniikan ja arktisen tekniikan ryhmä tutkii, kuinka merijää käyttäytyy erilaisissa mittakaavoissa ja erilaisten sovellusten yhteydessä. Merijään mekaanisten muodonmuutosprosessien ymmärtäminen ovat keskeisiä tekijöitä ilmastonuutoksen vaikutuksien ennustamiseen käytettävien laskennallisten mallien tarkkuuden parantamisessa. Tämän näkemyksen on perustuttava jäämekaniikan ymmärtämiseen, koska jään mekaanisen käyttäytymisen muutos liittyy sellaisiin jään ominaisuuksiin, joihin jään lämpeneminen vaikuttaa. Tutkimuksen tärkeys on erityisesti korostunut ilmaston lämpenemisestä johtuen, koska sen ennustetaan lisäävän jään fragmentoitumista ja muuttaa jään mekaanisia ominaisuuksia. Merijään muodonmuutokseen johtavat prosessit, kuten ahtojäävallien muodostuminen, lisääntyvät ja vahvistuvat. Numeeriset mallit, jotka kuvaavat merijään käyttäytymistä ovat keskeinen osa tämä alan tutkimusta. Aallon jäämekaniikan tutkimusryhmä sekä kehittää, että käyttää tällaisia malleja.

Jään dynamiikan simulointia tarvitaan jääpeitteisten merien tulevaisuuden ennustamiseen. Tämä on kuitenkin vaativaa: Suuren mittakaavan jatkuvuusmallit kykenevät mallintamaan jään käyttäytymistä muutamien kymmenien kilometrien resoluutiolla mutta eivät kuvaa jään muodonmuutokseen ja murtumiseen liittyviä pienemmän mittakaavan prosesseja juuri lainkaan. Toisaalta insinöörimittakaavan jäänmekaniikkamallinnus suoritetaan usein mittakaavassa, joka vaihtelee yhdestä metristä yhteen kilometriin, mutta se on laskennalllisesti hyvin haastavaa. Tämän työn tarkoituksena on linkittää suuren mittakaavan ja insinöörimittakaavan mallinnusta siten että mallinnuksessa voidaan huomioida molemmat mittakaavat yhtäaikaisesti.

Erityisen sopiva mallinnusmenetelmä työhön on diskreettielementtimenetelmä. Työ tehdään Aalto-yliopiston jäämekaniikan tutkimusryhmän mallinnustylökaluilla. Voit myös ehdottaa jonkin toisen työkalun käyttöä (sisällytä perustelut tutkimussuunnitelmaasi). Pääasiallinen tavoite on ymmärtää jäädynamiikkaa ja jään käyttäytymistä suuressa mittakaavassa yhä paremmin. Katso myös englanninkielinen hakuilmoitus, joka sisältää yksityiskohtaisemman kuvauksen tutkimuksen aiheista.

Vaatimukset

Tutkimustyö on pääasiassa laskennallista. Hakijan on oltava kokemusta laskennallisesta mekaniikasta ja/tai merijään dynamiikasta, laskennallisista menetelmistä ja ohjelmoinnista. Sopiva tausta voi liittyä merijään dynamiikaa ja/tai jäänmekaniikkaan, geofysiikkaan, tai sovellettuun ja laskennalliseen mekaniikkaan, tai teknilliseseen fysiikkaan. Kokemus rinnakkaislaskennasta ja koneoppimisesta ovat hyödyllisiä. Hyvät englannin kielen taidot ovat välttämättömiä. Voit hakea paikkaa vaikka väitöskirjasi ei olisi vielä valmis, mutta jos näin on, ilmoita se selvästi hakemuksessasi.

Työsuhde

Aalto-yliopisto noudattaa suomalaisten yliopistojen palkkausjärjestelmää. Jatkokoulutettavan aloituspalkka on noin 4000 €/kuukausi (bruttomääräinen), ja se voi nousta saavutusten perusteella. Tutkimus- ja opetushenkilökunnan vuosityöaika on tällä hetkellä 1612 tuntia. Työsopimus sisältää työterveyshuollon, ja Suomessa on kattava sosiaaliturvajärjestelmä. Työsuhteen laajuus on kokoaikainen, määräaikainen (kaksivuotinen) työsuhde Aalto-yliopistossa. Jos rahoitus sallii sen, työsuhteeseen voidaan tehdä jatkoa.

Tule mukaan!

Hae paikkaa lähettämällä hakemuksesi rekrytointijärjestelmämme kautta ja toimittamalla seuraavat asiakirjat englanniksi tiivistettynä yhteen dokumenttiin:

• Tiivis tutkimussuunnitelma, jossa peilaat tutkimuksesi vastaavuutta yllä esitettyihin tavoitteisiin (enintään 3 sivua)
  • Ansioluettelo, johon sisältyy akateemiset julkaisusi
  • Tutkintotodistukset ja opintorekisteriotteet
  • Vähintään kahden suosittelijan laatimat suosituskirjeet tai luettelo yhteyshenkilöistä, joita voimme ottaa yhteydessä

Hakuaika päättyy 31.5.2024 klo 23:59 Suomen aikaa (UTC +2). Aalto-yliopisto varaa oikeuden jättää paikka täyttämättä perustelluista syistä, pidentää hakuaikaa, avata haku uudelleen ja valita kandidaatteja, jotka eivät lähettäneet hakemusta hakuajan puitteissa.

Huom: Aalto-yliopiston työntekijöiden ja vierailijoiden pitää hakea paikkaa Workday-järjestelmästä (Internal Jobs –> Find Jobs).

Lisätiedot

Lisätietoja varten, ole hyvä ja ota yhteyttä apulaisprofessori Arttu Polojarveen (sähköposti: [email protected]). Rekrytointiprosessiin liittyvissä kysymyksissä, ole hyvä ja ota yhteyttä HR-asiantuntija Elmeri Martikaiseen ([email protected]).

Kiinnostuitko?