Palvelut

Hyvinvointia opetuksella

Miten voimme samanaikaisesti huomioida opettajan ja opiskelijan hyvinvoinnin? Pedagoginen hyvinvointi tarkoittaa sekä opettajan että opiskelijoiden ja koko yhteisön näkökulmaa hyvinvointiin. Näiltä sivuilta löydät tietoa ja ajatuksia kuinka siitä, kuinka edistää Aalto-yhteisön hyvinvointia: opiskelijan opiskeluhyvinvointia ja opettajan työhyvinvointia.
Wellbeing in Teaching
Hyvinvointia opetuksella 2022

    callout

    VIESTEJÄ OPISKELIJOILTA OPETTAJALLE:

    "Opettaja pitää kurssillaan etäyhteydellä (zoom, teams, etc) 1krt/vk n.30min avointa "toimistoa", jossa voi tulla piipahtamaan ja kysymään luennosta / kurssin järjestelystä etc..."

    Opiskelija, kevät 2022

    Callout

    VIESTEJÄ OPISKELIJOILTA OPETTAJALLE:

    "Odotustenhallinnan ja viestinnän tärkeys kurssin alussa (ja jatkuva palautekanava auki kurssin aikana): mitä on tulossa, miksi, mitä opiskelijoilta odotetaan, miksi esim. läsnäoloa, miksi interaktiota.. eli pedagogisen metapuheen tärkeys!"

    Opiskelija, kevät 2022

    Callout

    VIESTEJÄ OPISKELIJOILTA OPETTAJALLE:

    "Ryhmäyttäkää suomalaiset ja kansainväliset opiskelijat opetuksessa, niin että he oppivat tuntemaan toisensa."

    Opiskelija, kevät 2022

    Hyvinvointi on koko yhteisön asia

    Tutkimusten mukaan opettajan työhyvinvointi ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvointi ovat kiinteästi kytköksissä toisiinsa. Eiväthän opetus ja opiskelukaan ole toisistaan irrallaan olevia asioita vaan opettajan työ on kohtaamisia opiskelijoiden ja toisten opettajien kanssa. Kummankaan hyvinvoinnin ajattelun ei tarvitse olla toiselta pois, vaan itseasiassa ne tukevat toisiaan.

    Opettajan hyvinvointi vaikuttaa positiivisesti pedagogisen työn laatuun ja kohtaamisten kautta opiskelijoiden akateemisiin taitoihin. Hyvinvoiva yksilö pystyy säätelemään stressiä paremmin, tunnistaa omat arvonsa ja ajattelumallinsa ja vie näitä toimintaansa. Opetuksessa tämä näkyy mm. positiivisena kannustavana otteena, avoimena vuorovaikutuksena ja kokeilemisen tukemisena. Samalla hän tukee ympäristönsä hyvinvointia. Opetuksessa, jossa osallistetaan ja kohdataan opiskelijat aidosti, pystytään myös tukemaan opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia.

    Vaikka molemmat, opiskelu- ja työhyvinvointi, ovat yksilön subjektiivisia kokemuksia ja ilmenevät esimerkiksi jaksamisena ja annettavana panostuksena, voidaan niihin vaikuttaa yhteisön tasolla. Keskeistä pedagogisen hyvinvoinnin kannalta ovat tutkimusten mukaan osallisuus ja toimijuus, mahdollisuus kehittyä ja saada tukea. Pienet opetuksessa tapahtuvat teot: avoin vuorovaikutus, huomioon ottaminen, tuki ja mahdollisuus osallistua tukevat hyvinvointia.

    Hyvinvoinnin kannalta tärkeitä ovat lisäksi rakenteet, kuten opetussuunnitelma.

    Lue lisää: Yhdessä kohti holistista hyvinvointia

    Liisa Postareff: " Academic Wellbeing – The relations between teaching, learning and wellbeing of the learning community"

    Englanniksi englanninkielisellä tekstityksellä. Rajoitettu katseluoikeus, vain Aalto-kirjautuneille.

    Inspiroidu esityksestä
    Liisa Postareff

    Opetuksen suunnittelun ja toteutuksen työkalupakki

    Hyvinvointia opetuksessa voi edistää usealla eri tasolla. Yksilötasolla hyvinvoiva opettaja pystyy reflektoimaan omaa opetustaan ja miettimään opiskelijoita tukevia menetelmiä. Opetuksen suunnittelun tasolla mm. mitoituksen pohdinta niin opiskelijan kuin opettajankin työlle on tärkeää. Miten sanoitamme  asioita ja kohtaamme toisemme. Yhteisöllisesti on tärkeä miettiä mitä tavoitteita asetamme koulutusohjelmalle ja miten ne tukevat opintojen etenemistä ja hyvinvointia. Millaiset työskentelytavat opetuksessa tukevat hyvinvointia.

    Keräsimme eri tasoilla olevia hyvinvointia edistäviä toimintoja yhteen:

      Mindfulness SQ

      Rauhoittava harjoitus auttaa pysähtymään

      Mindfulnessin ja muiden mieltä ja aivoja rauhoittavien harjoitusten avulla voimme palata tähän hetkeen, pysähtyä omien ajatustemme ja kehomme ääreen, mutta myös saada yhteyden ympäristöön. Käytä harjoituksia tukemaan omaa hyvinvointia tai ota ne osaksi opetusta. Esimerkiksi rauhoittava harjoitus kurssikerran alussa auttaa pysähtymään ja keskittymään hetkeen. Lue lisää

      Opettaja ja opiskelija opetustilanteessa

      Osaamistavoitteiden muotoilu tukee hyvinvointia

      Hyvin muotoiltu osaamistavoite kertoo opiskelijalle mitä hänen odotetaan oppivan kurssin aikana ja auttaa opiskelijaa keskittymään oleelliseen. Se mahdollistaa kurssin aikaisen tuen ja toimii arvioinnin pohjana. Tavoitteiden viestiminen opiskelijoille ja niistä puhuminen kurssin aikana tukevat hyvinvointia. Katso täältä vinkkejä osaamistavoitteiden muotoiluun.

      IMAGE: Aalto University/Aino Huovio

      Työmäärän mitoitus on tärkeä osa opetuksen suunnittelua

      Mitoituksen avulla pyritään varmistamaan, että opiskelijalle on varattu riittävän paljon aikaa osaamistavoitteiden saavuttamiseen ja laadukkaaseen ymmärtävään oppimiseen. Mitoitusta on hyvä katsoa myös opettajan työn kannalta. Hyvin tehty mitoituslaskelma mahdollistaa sen, ettei opetus ja opiskelu kuormita osaltaan ketään liikaa. Lue lisää

      AllWell SQ

      Dataa hyvinvoinnin tukemiseksi

      Opetuksen ja opiskelun toteutumista koskeva data toimii parhaimmillaan kehittämisen tukena ja voi auttaa koulutusohjelmaan tukemaan hyvinvointia ohjelmassa. Tutustu koulutusohjelmasi AllWell tuloksiin ja opettajalle tehtyyn oppaaseen, siitä miten opetusta voi kehittää. Opas ja ohjeet PowerBI-järjestelmän käyttöön löytyvät täältä.

      Wellbeing in teaching has several levels: teacher, student, teacher and student communities and Aalto community

      Yhteisöllinen hyvinvointi: Reflektoi hyvinvointia yhteisössäsi!

      Mikä parantaisi sinun hyvinvointiasi?
      Kuinka voisit tukea toisten hyvinvointia?
      Ketkä muodostavat lähiyhteisösi? Kuinka oman lähiyhteisösi hyvinvointi voisi parantua?
      Mitä Aalto-yhteisö voisi tehdä hyvinvoinnin parantamiseksi?

      Opiskelijoita opiskelemassa ryhmässä

      Opettaja ja opiskelija yhteisön hyvinvoinnin rakentajina

      Tunne yhteisöön kuulumisesta on yksi tärkeimmistä hyvinvointia tukevista asioista. Tätä voivat toiminnallaan tukea sekä opettaja että ryhmään kuuluvat opiskelijat. Lue lisää miten tuet osallisuutta ja kuulumisen tunnetta opetuksessasi. Lue lisää

      students and a teacher talkin

      Palaute auttaa kehittämään ja lisää yhteisöllisyyden tunnetta

      Palautteen keruu osana opetusta, myös kurssin aikana, on yksi tärkeimmistä keinoista varmistaa ja tukea opiskelijan ja opiskelijajoukon kurssin aikaista oppimista. Perinteisten palautekyselyiden lisäksi kurssinaikaiset keskustelut ja lyhyet kyselyt mm. MyCoursesissa voivat tukea opiskelijaa ja opettajaa asetetuissa tavoitteissa pysymisessä ilman kuormittumisen tunnetta. Lue lisää

      Opiskelukykymalli

      Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä

      Opiskelukyky on kokonaisuus, jossa monet eri osatekijät vaikuttavat toisiinsa. Omat voimavarat, opiskelutaidot, opetus ja ohjaus ja opiskeluympäristöstä saatu tuki vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka opiskelija pystyy suoriutumaan opinnoista. Vaikuttamalla opiskelukyvyn kaikkiin ulottuvuuksiin voidaan edistää opiskelijan mahdollisuuksia edetä opinnoissa.

      Lue lisää

      Hyvinvointia opetussuunnitelmaa kehittämällä

      Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

      Curriculum mapping

      Curriculum mapping -työkalu tukee osaamistavoitteisiin vastaavan opetuksen suunnittelua.

      Ohjelmajohtajan käsikirja

      Teaching Lab suunnittelupakkaus

      Kuinka aloittaa uusien opettamisen ja oppimisen muotojen testaamisen ja luomisen?

      Palvelut
      Henkilö luennoi luokan edessä henkilöstön jäsenille

      AllWell?-opiskelijakysely ja opetuksen kehittäminen Aallossa

      Vuosittain toteutettavalla AllWell?-opiskelijakyselyllä saamme tutkimuspohjaista tietoa pedagogisten kehittämistoimien suunnittelemisen tukemiseen. Kyselyn tuloksien yhteenveto toimitetaan Aallon ohjelmajohtajille ja koulun johdolle.

      Opetus ja oppiminen
      Four people sitting on the stairs near School of Business and Väre, in sunlight

      Opetussuunnitelman kehittäminen

      Opetussuunnitelman kehittämisen tuloksena syntyy tulevaisuuteen suuntautunut, opiskelijoille tieteenalan syväosaamista ja geneerisiä taitoja kerryttävä linjakas opetussuunnitelma. Opetussuunnitelman perustana ovat ohjelman kirkkaan tarkoituksen perusteella muotoiltavat ja jatkuvasti kehittyvät osaamistavoitteet, oppimiskeskeinen opetus ja jatkuvaan arviointiin pohjautuva kehittäminen.

      Tällä sivulla on kuvattu opetussuunnitelman kehittämisen vaiheet sekä vaiheisiin liittyvät ohjeet. Löydät myös työkaluja ja työskentelypohjia kunkin vaiheen toteuttamiseen.

      Ohjelmajohtajan käsikirja

      Tapahtumia ja kursseja

      Ohjelmakoodi, kysymys muuttujan roolista ja vastauksen tuottava vuokaavio.
      Väitöstilaisuudet

      Väitös tietotekniikan alalta, DI Teemu Lehtinen

      Uudet automaattiset kysymykset tutkivat, kuinka ohjelmoinnin opiskelija ymmärtää tekemäänsä tietokoneohjelmaa.
      People having a meeting, dates and name of the event.
      Aalto-yhteisölle Verkostoitumistilaisuudet

      Osallistu henkilöstöviikolle Grazissa Itävallassa

      Tutustu kansainvälisiin kollegoihin ja sukella itävaltalaiseen kulttuuriin TU Grazissa.
      Laboratoriovideon kuvaamista
      Aalto-yhteisölle Henkilöstökoulutukset, Digitaalisen opetuksen tuki

      CHEM opetushenkilöstölle: Kaksi koulutusta opetusvideotuotannosta

      Kaksiosainen koulutus tarjoaa käytännön opastusta kemian laboratorioaiheisten opetusvideoiden tuotantoprosessiin.
      MyCourses training
      Aalto-yhteisölle Digitaalisen opetuksen tuki

      MyCourses Basics -koulutus

      Koulutuksessa tutustutaan MyCoursesin perusominaisuuksiin ja sen käyttömahdollisuuksiin opetuksessa.
      Tätä palvelua tarjoaa:

      Oppimispalvelut

      Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
      • Julkaistu:
      • Päivitetty: