Exploring the sustainable future of digital textile printing

Tekstiilisuunnittelun kestävämpi tulevaisuus. Perinteisiin painomenetelmiin verrattuna digitaalinen tekstiilitulostus on ympäristöystävällisempi vaihtoehto, sillä se vaatii vähemmän vettä ja kemikaaleja.
students at the printing workshop holding fabrics with fresh prints
Opiskelijoita työpajassa. Kuva: Epson

Digitaalisesti painettuja kangaskokoelmia

Perinteisiin painomenetelmiin verrattuna digitaalinen tekstiilitulostus vaatii vähemmän vettä, väriaineita ja kemikaaleja – erityisesti pigmentti- ja sublimaatiovärimenetelmien kanssa käytettynä.

Näyttelyssä on esillä opiskelijoiden digitaalisesti painettuja kangaskokoelmia, jotka tutkivat painokuvion ja pohjakankaan vuorovaikutusta. Osa hyödyntää ja muokkaa kierrätettyjä materiaaleja, toiset jäljittelevät haitallisempien ja monimutkaisempien paino- ja valmistusmenetelmien jälkeä tai ylenpalttista langankäyttöä korvaten nämä ympäristöystävällisemmällä valmistustavalla, digitaalisella painatuksella.

Kokoelmat ovat Epsonin kanssa yhteistyössä järjestetyn suunnittelukilpailun tuotoksia keväältä 2023.

Lue lisää näyttelystä englanninkieliseltä sivulta

Maija Fagerlund

Image: Aalto University, AaltoTEXTILES network

AaltoTEXTILES (ulkoinen linkki)

AaltoTEXTILES on verkosto, joka yhdistää kaiken tekstiilimateriaaleihin liittyvän toiminnan muotoilun, tekniikan ja kauppatieteiden saralla Aalto-yliopistossa.

AALTO_b-9344_Original.jpg _OE_4723_Original.jpg

Muotoilun laitos

Muotoilun laitoksella tutkimus, taide, koulutus ja yritysyhteistyö muodostavat vahvan osaamisen muotoilun tutkimuksessa ja koulutuksessa.

Wood crystals on a black fabric.

Designs for a Cooler Planet

Festivaali palaa kampukselle 6.9.–3.10.2024 ja osoittaa, miten voimme muuttaa maailmaa.