Ground Truth, or how to resurrect a tree

Tutustu etäkuvantamisteknologioiden kiehtovaan maailmaan, sekä niiden rooliin metsien ymmärtämiseksi. Näyttely nostaa esiin hankkeen matkaa innovatiivisten kuvantamismenetelmien ja ennakoivien mallien kehittämiseksi, ja pohtii teknologian ja luonnon vuorovaikutusta.
3d render of a pine tree
Kuva: Adam Smith
a moment of exhibition tree scanning with a device

Maapallolla on enemmän metsiä kuin perinteisin menetelmin ehtii eliniässä tutkia, ja yhdessäkin metsässä piilee enemmän tietoa kuin ihmissilmin voi havaita. Uudet kuvantamismenetelmät eivät kuitenkaan tunne ihmisaistien rajoja.

Satelliittikuvauksen, 3D-skannauksen ja laskennallisten mallien yhdistelmä muuntaa elävät metsät datapisteiksi ja herättää ne jälleen henkiin kuvina tietokoneen näytöllä. Uusien menetelmien avulla ilmastonmuutoksen ja metsien suojelun vaikutuksia voitaisiin seurata lähes reaaliaikaisesti jopa globaalilla tasolla. Mutta ovatko ihmisaistein tehdyt havainnot siitäkään huolimatta täysin korvattavissa?

Lue lisää näyttelystä englanninkieliseltä sivulta

forest capture
Still-kuva videolla näkyvästä pistepilvestä, joka kuvaa metsää of Hyytiälän kenttäasemalla. Pistepilvi: “From needles to landscapes: a novel approach to scaling forest spectra" -tutkimusprojekti.

Sheung Yiu

Doctoral Researcher
Wood crystals on a black fabric.

Designs for a Cooler Planet

Festivaali palaa kampukselle 6.9.–3.10.2024 ja osoittaa, miten voimme muuttaa maailmaa.

Two people discussing about a scetch they are looking on a computer

Taiteen ja median laitos

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun taiteen ja median laitokset ovat yhdistyneet 1. tammikuuta 2022 alkaen. Uuden taiteen ja median laitoksen johtajaksi on nimitetty professori Harri Laakso.