Tohtorinkoulutus

Uramahdollisuudet ja työllistyminen Aallon tohtoriopiskelijoille

Aallosta valmistuneet tohtorit kokevat, että heidän tutkintonsa on tarjonnut suoraan työelämään soveltuvaa osaamista, kuten ongelmaratkaisutaitoja ja analyyttista ajattelua. Valmistujamme pitävät tohtorin tutkintoa tärkeänä työllistymiselleen ja työllistyvät useammin yrityssektorille kuin muista yliopistoista valmistuvat tohtorit keskimäärin. Tutustu uramahdollisuuksiin, joita alojemme opinnot, yhteisömme ja yritysverkostomme avaavat.

Tohtorin urapolut

Tohtoriopinnot Aalto-yliopistossa tukevat työllistymistä neljälle eri urapolulle:

1. Akateeminen ura yliopistomaailmassa
  2. Ura yrityssektorilla
  3. Ura julkisella sektorilla
  4. Ura yrittäjänä tai freelancerina

Sen lisäksi että kasvat oman alasi erikoisasiantuntijaksi, tuemme myös laaja-alaisten työelämätaitojesi kehittymistä.

Työelämäkokemuksia

Eemeli Mölsä saa tohtorinhatun

Tohtoritason osaamiselle on tarvetta, kun ABB valmistautuu vihreään loikkaan

Aalto-yliopiston ja ABB:n yhteisissä väitöstutkimushankkeissa koulutetaan tohtoreita, joilla on huippuosaamista tulevaisuuden menestystuotteiden kehittämiseen.

Karita ja Jani

Tohtoriksi työn ohessa – väitöstutkimus avasi ovet deep tech -yrityksen tuote- ja teknologiakehitykseen

Karita Kinnunen-Raudaskoski ja Jani Lehmonen ovat Aalto-yliopiston kemian tekniikan tohtoreita, joille päivätyön ohessa tehty väitöstutkimus tiesi myös yötöitä, mutta antoi sitäkin enemmän.

Kouros Latifi and Antti Ontronen

”Tohtorikoulutus on yrityksen investointi tulevaisuuteen”

Murata kannustaa työntekijöitään tohtoriopintoihin

Aalto university school of electrical engineering alumnus antti alahäivälä

Tohtoriopinnot valmensivat asiantuntijaksi yritysmaailmaan

Antti Alahäivälälle tohtoriopinnot olivat päivätyö, jossa sai keskittyä mielenkiintoiseen tutkimukseen ja kehittää itseään. Väitöstyö antoi vahvan pohjan nykyiseen työhön Wärtsilän energialiiketoiminnassa.

Elisabet Lahti ja Jaan Praks

Yrittäjähenkinen tutkija tarttuu toimeen ja luo uutta

Kun tutkija ajattelee kuin yrittäjä, voi syntyä jotakin uraauurtavaa.

Kalle Spoof

Saabille tehty väitöstutkimus avasi Kalle Spoofille ovet yhtiön tuotekehitykseen

Kalle Spoof kehitti väitöstutkimuksessaan tutkajärjestelmien keilanmuodostusta

The picture shows doctoral student Philipp Back standing in a forest. The photo was taken by Roope Kiviranta.

Tutkimuksesta liiketoimintaa: tohtoriopiskelija Philipp Back ja tiimi käynnistävät metsäalan startupin

Miten sovittaa yhteen puun myyntituotot, metsien monimuotoisuus ja niiden rooli hiilinieluna? Monitieteinen tutkimusryhmä on yhdistänyt taloustieteen, ekologian ja koneoppimisen ja löytänyt optimaalisen tavan hoitaa metsiä kestävästi. Nyt ryhmä tuo uuden menetelmänsä markkinoille.

Students standing in line with their hands up at the Nokia headquarter lobby

Aalto International Talent -ohjelma käynnistyi viidennen kerran - "Lämpimästi tervetuloa Suomeen"

Kansainvälisiä opiskelijoita ja suomalaisia yrityksiä yhdistävässä ryhmämentorointiohjelmassa on tänä vuonna mukana yli 180 opiskelijaa ja 16 yritystä.

Tohtoriohjelman suorittaminen Aalto-yliopistossa antoi minulle vahvan luottamuksen ammattitaitooni ja osaamiseeni.

Tohtoriopiskelijoiden valmistumiskysely 2022

Opitut taidot ja työllistyminen

Kolme vuotta valmistumisen jälkeen 60 prosenttia Aallosta valmistuneista tohtoreista työskentelee yksityisellä sektorilla, kun kansallinen keskiarvo on yksi neljästä valmistuneesta tohtorista. Kolmannes tohtoreistamme työskentelee yliopistoissa. 70 prosenttia toimii asiantuntija-asemassa.

Puolet Aallosta valmistuneista työskentelee tutkimustehtävissä ja yksi neljästä suunnittelu- ja kehitystehtävissä. 10 prosenttia työskentelee konsultti- tai koulutustehtävissä ja seitsemän prosenttia toimii päätoimisesti johto- ja esimiestehtävissä.

Valmistuneet tohtorit kokevat voivansa käyttää opintojensa aikana oppimia taitoja työssään. Valmistuneiden työtehtävät vastaavat heidän tutkintoaan. 80 prosenttia valmistuneista kokee, että tohtorinopinnot antoivat heille hyvän pätevyyden työelämään.

(Uraseurantakysely 2023 ja Valmistuneiden tohtoreiden kysely 2023)

*Tohtoreiden uraseuranta kysely 2023, kolme vuotta valmistumisen jälkeen

Tuemme tohtorisopiskelijoidemme urasuunnittelua

Aalto-yliopisto haluaa tukea tohtoriopiskelijoita omanlaisensa opinto- ja urapolun luomisessa heti opintojen alusta alkaen. Tarjoamme tukea ja palveluita, jotka auttavat sinua suunnittelemaan unelmiesi uraa jo opintojesi aikana. Urasuunnittelu on myös osa Tohtoriopiskelijan henkilökohtaista opintosuunnitelmaa, jonka kaikki tohtoriopiskelijamme tekevät yhdessä vastuuprofessorinsa kanssa.

Aalto-yliopisto tarjoaa mm.

• uraohjausta ja urapsykologin palveluita
  • urakursseja
  • työpaikkaportaalin ja rekrytointitapahtumia
  • tutkimukseen perustuvia vinkkejä ja työkalua urapohdintojen tueksi
  • mentorointia
Tohtorinhatut promootiopäivänä

Aalto-yliopistosta valmistuneet tohtorit työelämässä

Tohtorikoulutuksessa opitut taidot hyödyksi työelämässä

Yhteistyö
OrangeCDL

Career Design Lab

Shaping sustainable and meaningful careers

a laughing woman in an art workshop

Design a Meaningful Career (ulkoinen linkki)

Tällä avoimella verkkokurssilla opit kuinka voit luovasti muotoilla merkityksellistä urapolkua radikaalisti muuttuvassa työelämässä.

Graphic shapes

Future of Work (ulkoinen linkki)

Kehitä tulevaisuuden taitojasi Aalto-yliopiston avoimilla verkkokursseilla. Opi työn tulevaisuudesta, valmistaudu työelämään ja muotoile mielekästä työuraa. Rekisteröidy nyt, ja varaa paikkasi!

Starting Up Pic: Aalto University

Starting Up (ulkoinen linkki)

Opi ajattelemaan yrittäjämäisesti ja ratkaisemaan oikeita haasteita luomalla jotain uutta. Kurssi on englanninkielinen.

Miten tohtorinkoulutukseen haetaan?

Tietoa hakijoille ja tohtorinkoulutuksesta kiinnostuneille

A man with a doctor's hat on celebrating his promotion as a doctor with other doctors