Älykkäitä laitteita ja sirkushuveja Otaniemessä

Mekatroniikan sirkus -tapahtumassa 13.4.2023 oli tarjolla kandi- ja maisteriopiskelijoiden sekä väitöskirjatutkijoiden valmistamia älykkäitä laitteita, sirkusesityksiä sekä erilaisia syötäviä herkkuja. Tapahtuma pidettiin yhdessä tutkijoiden Demo Dayn kanssa uudessa K3-rakennuksessa.
People at Mechatronic Circus event.
Device that draws a picture from computer to paper at the Mechatronic Circus event.

Mekatroniikan sirkuksessa oli esillä opiskelijoiden valmistamia älylaitteita laidasta laitaan. Tämä laite nimeltään 2DOF Arm Plotter piirsi tussilla kuvia paperille tietokoneelle luotujen mallien mukaisesti.

Researcher Xinyi Tu with her smart device.

Väitöskirjatutkija Xinyi Tu:n valmistama Holo Lens XR kypärällä voidaan kontrolloida teollisuusnosturia VR-lasien avulla. Xinyi oli tapahtumassa kolmatta kertaa esittelemässä tutkimustaan.

Drink mixing device at Mechatronic Circus

Tällä Coctail Master "2000"- laitteella oli tarkoitus sekoittaa erilaisia juomia.

Automatic Food Dispenser at Mechatronic Circus

Automatic Food Dispenser -laite jakaa ruoka-aineet osiin nimensä mukaisesti. Laitetta ei valitettavasti päässyt testaamaan tapahtumassa tarjotuilla popcorneilla.

Automatic Guitar at the Mechatronic Circus

Tätä kitaraa soitti ihmisen sijaan tietokoneeseen kytketty laite.

Circus show by Sanni Sarlin-Takayama

Tapahtumassa nähtiin myös perinteisiä sirkusesityksiä. Esiintyjänä hulavanteiden kanssa toimi Sanni Sarlin.

Air bearing reacting with liquid at the Mechatronic Circus

Ilmalaakereita hyödyntäviä älylaitteita oli tapahtumassa esillä useampikin. Kuvassa näkyy kuinka ilmalaakeri reagoi nesteessä.

Learning Services at Mechatronic Circus event

Älykkäiden laitteiden lisäksi tapahtumaan osallistuneilla oli mahdollisuus keskustella opinnoista Insinööritieteiden korkeakoulun oppimispalveluiden sekä opiskelijoiden kanssa. Tapahtumaan osallistui aaltolaisten lisäksi lukiolaisia, joille oli järjestetty myös erikoisohjelmaa kuten miniluentoja. Lukiolaiset ovat myös lämpimästi tervetulleita ensi vuoden tapahtumaan!

Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.
White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.