Dipoli uuteen kukoistukseen

Perinteikäs Dipoli on kuoriutumassa perusteellisesta korjauksesta.
Kuva: Kalle Kataila.

Rakennus on ollut hupun alla pian kahden vuoden ajan, ja niin julkisivut, sisäpinnat kuin talotekniikka ja tilaratkaisutkin on kunnostettu. Keväällä ovat vuorossa sisustus- ja kalustustyöt, ja syyskuussa Dipolissa juhlitaan lukuvuoden avajaisia.

Syksystä 2017 alkaen Dipoli toimii Aalto-yliopiston päärakennuksena. Se on uudenlainen monikäyttötalo, jossa yliopiston osaaminen, toiminta ja ihmiset näyttäytyvät. Tiloista tulee yhteiskäyttöisiä ja avoimia, ja ne toimivat myös testialustana uudenlaisille työnteon ja oppimisen tavoille.

Dipoli tarjoaa koko Aalto-yhteisölle ja sidosryhmille kohtaamispaikkoja, työtiloja, tapahtuma- ja näyttelytiloja. Taloon tulee useita kaikille avoimia kahviloita ja ravintoloita.

Dipolin konseptia luotiin palvelumuotoilun keinoin aaltolaisten ja kumppaneiden yhteisissä työpajoissa. Opiskelijat ovat osallistuneet suunnitteluun omilla ideoillaan ja näkemyksillään.

Aikataulussaan edennyt peruskorjaus kunnioittaa arkkitehtien Reima ja Raili Pietilän alkuperäisiä suunnitelmia. Vuonna 1966 valmistunut omaleimainen ja radikaali Dipoli oli Pietilöiden ensimmäinen yhteinen suunnittelutyö. Tilaratkaisut olivat dynaamisia ja muotokieli jäljitteli luonnonmuotoja. Rakennus sijoittui osaksi uutta Otaniemen kampusta, johon oli pari vuotta aiemmin valmistunut Alvar Aallon suunnittelema merkkirakennus, nykyinen Aalto-yliopiston Kandidaattikeskus.

Dipoli oli pitkään teekkarien kulttuuritoiminnan keidas esimerkiksi kuoroille, elokuvakerholle ja taidenäyttelyille. Vuosilta 1981–2015 rakennus muistetaan monien kongressien, koulutusten ja juhlien pitopaikkana.

Arkkitehtisuunnittelu: ALA Architects
Sisustussuunnittelu: Tuuli Sotamaa
Urakoitsija: NCC

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 19 (issuu.com) huhtikuussa 2017.

Aalto Wellbeing sosiaalisen median QR-koodi 2024

Seuraa @aaltowellbeing-tiliä Instagramissa

Pysy kärryillä uusimmasta, tutkimukseen pohjautuvasta hyvinvointitiedosta sekä Aalto-yliopiston tapahtumista ja palveluista hyvinvointiin ja inkluusioon liittyen seuraamalla @aaltowellbeing-tiliä ja Aalto Socialin Wellbeing-sivua.
Neljä iloista henkilöä juo kahvia ulkona ja heiluttaa kameralle.j
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kahvia kiltahuoneella ja chattia Telegramissa – Pienet teot voivat auttaa psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa

Psykologisen turvallisuuden luominen ei ole pelkästään hyödyllistä – se on elintärkeää.
KKJ Kauppa Otaniemi sisäänkäynti
Kampus Julkaistu:

Uusi aasialainen ruokakauppa, KKJ Kauppa Otaniemi, nyt avattu kauppakeskus A Blocissa

A Blocin ostostarjonta on parantunut KKJ Kauppa Otaniemen avajaisten myötä. Tämä on uusi määränpääsi kaikille aasialaisille tuotteille!
Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.
Kampus Julkaistu:

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.