ERC-rahoitus apulaisprofessori Junhe Lianille uusien materiaalien ja edistyneiden valmistusmenetelmien tutkimiseen

Apulaisprofessori Junhe Lianin tavoitteena on löytää ERC Starting Grantin avulla tehokas, digitaalinen ja ekologisesti kestävä tapa kehittää uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita.
Professori Junhe Lian
Apulaisprofessori Junhe Lian.

Teollinen 3D-tulostus eli ainetta lisäävä valmistusmenetelmä on taloudellinen vaihtoehto, kun kyseessä on monimutkaisen kappaleen valmistus. Toisaalta 3D-tulostetun tuotteen materiaalin ominaisuudet eivät välttämättä ole tasalaatuisia. Tällöin on olemassa vaara, että kappale hajoaa yllättäen käytössä.

Professori Junhe Lianin tutkimusprojekti HIGMAM – Hierarchical gradient metals by additive manufacturing – tähtää korkealle: viisivuotisen projektin tavoitteena on kehittää perustavaa laatua oleva käsitys materiaalien ja valmistuksen vuorovaikutuksesta ja tarjota lopulta tehokas, digitaalinen ja ekologisesti kestävä tapa kehittää uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita.

"Huomasimme tutkimusryhmässämme sattumalta, että ainetta lisäävä valmistus voi tuottaa materiaaliin kokonaan uusia jaksollisia 3D-gradienttimikrorakenteita, joissa on yksinkertaisten mikrorakenteen lisäksi myös eri kokoluokan hierarkisia rakenteita sekä jopa hilan vääristymiä. Hierarkinen mikrorakenne säilyttää materiaalin lujuusominaisuudet, mutta tekee materiaaleista lujempia perinteisiin mikrorakenteisiin verrattuna”, Junhe Lian kertoo.

Viimeisen vuosikymmenen aikana tutkimus on osoittanut, että gradienttirakenteiset metallit ja orgaanisilta näyttävät muodot pystyvät säilyttämään teknisten materiaalien lujuuden ja sitkeyden ilman kompromisseja.

”Pystymme tällä hetkellä suunnittelemaan tekniikan alalla materiaaleja vain tiettyjen rajojen ja fysiikan säätöjen sisällä”, professori lisää.

”Ainetta lisäävän valmistusmenetelmän ja yleisempien valmistusmenetelmien avulla voimme tutkia systemaattisesti uusien mikrorakenteiden tuomia mahdollisuuksia ja rajoja. Monimutkaisen, useita mittakaavoja ja fysiikan lakeja yhdistävän tutkimuksen avulla pyrimme kehittämään systemaattisen lähestymistavan uusien mikrorakenteiden suunnitteluun. Työssä tarvitaan runsaasti kokeellista perustutkimusta, monimittakaavaisia karakterisointimenetelmiä, laaja-alaista fysiikkaa ja monimittakaavaisia numeerisia malleja sekä datatiedettä”, lupaa professori Lian.

”Olemme tutkineet ainetta lisäävän valmistusmenetelmän tuomia mahdollisuuksia jo pitkään. Junhe Lianin analyyttisen mallintamisosaamisen avulla pääsemme laajentamaan tutkimusta aivan uudelle tasolle”, sanoo Jouni Partanen, tulevaisuuden tuotantomenetelmien professori konetekniikan laitokselta.

Junhe Lian

Assistant Professor

Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
tekoälyohjelma käynnistyy
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus paljastaa ihmisten sokean luottamuksen tekoälyyn

Pelkkä usko tekoälyn apuun saa ihmiset suoriutumaan tehtävistä paremmin. Vaikutus ei katoa edes silloin, kun kuvitteellisen tekoälyn kerrotaan heikentävän suoritusta.