Akkuja tarvitaan niin uusiutuvan energian varastointiin kuin sähköiseen liikenteeseenkin – molemmat merkittävässä asemassa ilmastonmuutoksen hillinnässä. Lisäksi akkujen kysyntää kasvattaa kulutuselektroniikan käytön jatkuva lisääntyminen.
Seminar, battery

”EU-komissio on laatinut akkuja koskevan eurooppalaisen strategisen toimintasuunnitelman. Aiomme sen avulla synnyttää Eurooppaan innovatiivisen, kestävän ja kilpailukykyisen akkuekosysteemin”, sanoo Lois Brett, joka johtaa Euroopan komission Joint Research Centerin energianvarastointiprojektia.

Toimintasuunnitelmaan on koottu kattava joukko konkreettisia toimenpiteitä käsittäen akkujen materiaalit, tuotantoteknologiat, sovellukset, uusiokäytön ja kierrätyksen.  Viime vuoden lopulla Euroopan komissio kutsui Suomen koordinoimaan akkualaan liittyvän kierrätykseen tutkimusta Aalto-yliopiston ja Outotecin johdolla. Aalto-yliopiston toimesta on viime aikoina myös rakennettu BATCircle (Finland-based Circular Ecosystem of Battery Metals) -ekosysteemiä BATtobe-projektissa. BATCircle-konsortion tarkoituksena on parantaa kaivosteollisuuden, metallinjalostuksen ja akkukemikaalien tuotantoprosesseja ja lisää litiumioniakkujen kierrätystä. Se haluaa vahvistaa yhteistyötä yritysten ja tutkimusorganisaatioiden välillä sekä löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia yhteistyöllä useiden suomalaisten yritysten, yliopistojen, tutkimuslaitosten ja kaupunkien kanssa.

BATCircle-toimijat kokoontuivat eurooppalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa Aalto-yliopistoon 15.1. 2019 pohtimaan muun muassa sitä, miten Euroopan laajuista yhteistyötä voidaan tiivistää. Tilaisuudessa saatiin kattava kuva siitä, millaista tutkimusta akkujen kierrätykseen liittyen eri maissa on olemassa ja ketä toimijoita on mukana. Tämän jälkeen kartoitettiin tutkimuksen aukkokohdat ja esiin nousseet tarpeet.

”Työpajoissa nousi esille muun muassa se, että meidän on tulevaisuudessa otettava huomion lopputuotteen kierrätettävyys hyvin aikaisessa vaiheessa suunnittelua”, kertoo BATCircle-konsortion johtaja, professori Mari Lundström.

Tällä hetkellä aasialaiset toimijat hallitsevat koko akkualan arvoketjua. Mutta Aalto-yliopistossa järjestetty tilaisuus osoitti sen, että Euroopalla ja Suomella on mahdollisuudet nousta maailman kärkeen akkujen kiertotaloudessa.

Muotoilija Noora Yaun suunnittelemia kimaltavia puukristalleja. Kuva: Mikko Raskinen
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avaruusteknologiaa, kimaltavaa puuta ja muotoaan vaihtavia tekstiilejä - tutustu maailmaa muuttavaan tutkimukseen upouudessa Marsio-rakennuksessa

Mahdottoman tekijät -näyttelyt ja Designs for a Cooler Planet -festivaali käynnistävät Aalto-yliopiston uuden kohtaamispaikan syyskauden.
Publication icon

Julkaisufoorumi hakee uusia panelisteja kaudelle 2025-2028

Jos olet kiinnostunut ryhtymään Julkaisufoorumin panelistiksi, hae tehtävään 15.6.2024 mennessä.
Vihreän siirtymän rakentajat

Uusi podcast: Vihreän siirtymän rakentajat

Vihreän siirtymän toteuttamisessa kiinteistöala on avainasemassa. Talotekniikka on sen vaikuttavin keino torjua ilmastonmuutosta ja vastata EU:n kiristyviin energiavaatimuksiin. Uusi Vihreän siirtymän rakentajat - podcast tuo esiin talotekniikan tutkijoita, kehittäjiä ja toteuttajia, jotka jakavat näkemyksiään ja ideoitaan matkalla kohti kestävämpää kiinteistö- ja rakennusalaa.
Tekstiilikemia-tutkimusryhmä

Vihreämpiä, turvallisempia ja innovatiivisempia tekstiilejä

Professori Ali Tehrani ja hänen tutkimusryhmänsä keskittyvät johonkin meille kaikille hyvin tuttuun - tekstiileihin.