Luentosarja keväällä 2022: Miten talous ja politiikka kytkeytyvät?

Maanantaina 14.3. alkaa kaikille avoin, studia generalis -periaatteella toteutettava kurssi, joka keskittyy luomaan yleiskuvan Suomen ja euroalueen talouspolitiikasta.
Helsinki GSE:n talouspolitiikkakurssi, kevät 2022

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston taloustieteen työelämäprofessorit Vesa Vihriälä ja Martti Hetemäki luotsaavat Helsinki GSE:n kurssia Talouspolitiikka Suomessa ja euroalueella. Maanantaina 14.3. alkava kaikille avoin, studia generalis -periaatteella toteutettava kurssi keskittyy luomaan yleiskuvan Suomen ja euroalueen talouspolitiikasta. Vihriälä ja Hetemäki saavat luennoille vieraikseen nimekkäitä talousvaikuttajia, kuten Suomen Pankin pääjohtajan Olli Rehnin ja VATT:n entisen ylijohtajan Anni Huhtalan.

Talous ja politiikka kulkevat käsikädessä, eikä ilman toista olisi toista.  Talouspolitiikka-kurssin tavoite onkin antaa osallistujille yleiskäsitys talouspolitiikan tavoitteista, keinoista, rajoituksista ja instituutioista sekä valikoiduista ajankohtaisista politiikkakysymyksistä. Painopiste kurssilla on Suomen talouspolitiikassa, mutta myös Suomen kannalta kiinnostavat euroalueen ja koko EU:n talouspolitiikan kysymykset tulevat esille.

”Talouspolitiikan kysymykset ovat arkipäivää median uutisoinneissa ja toisaalta politiikkojen pöydällä ne ovat jatkuvasti. Toivomme, että tämä kurssi antaa mahdollisimman monelle ihmiselle välineitä hahmottaa tuota keskustelua ja ajatuksia päätösten takana”, visioivat kurssin vetäjät Martti Hetemäki ja Vesa Vihriälä.

Luentojen ajankohdat, aiheet ja luennoitsijat

Kurssin luennot järjestetään kuuden viikon aikana, maanantaisin klo 14.15–15.45 ja torstaisin klo 12.15–13.45. Kuka tahansa voi seurata luentoja verkon välityksellä ja halutessaan kurssin voi suorittaa osana Helsingin yliopiston avoimen yliopiston taloustieteen opintoja (tästä ilmoittautumiseen). Luentojen kieli on suomi.

Verkkolähetyksiä voi seurata Helsingin yliopiston Unitube-palvelun suoratoistosivulla.

Ma 14.3. Johdanto ja talouspolitiikan peruskysymykset, työelämäprofessori Vesa Vihriälä, Helsingin yliopisto

To 17.3. Talouspolitiikan osa-alueet sekä instituutiot ja prosessit Suomessa, työelämäprofessori Martti Hetemäki, Aalto-yliopisto

Ma 21.3. Finanssipolitiikka Suomessa, Martti Hetemäki

To 24.3. EU-tason talouspolitiikka, Vesa Vihriälä

Ma 28.3. Rahapolitiikka euroalueella, pääjohtaja Olli Rehn, Suomen Pankki

To 31.3. Rahoitusmarkkinoiden sääntely ja makrovakauspolitiikka, Vesa Vihriälä

Ma 4.4. Talouskriisien politiikka, Vesa Vihriälä

To 7.4. Verotus ja sosiaaliturva, professori Niku Määttänen, Helsinki GSE, Helsingin yliopisto

Ma 11.4. Työmarkkinat ja niiden sääntely, tutkimusjohtaja Antti Kauhanen, Etla

To 21.4. Ympäristöpolitiikka, tutkimusprofessori Anni Huhtala, VATT

Ma 25.4. Innovaatiopolitiikka, Martti Hetemäki

To 28.4. Ajankohtaisia politiikkakysymyksiä Suomessa ja EU:ssa, Vesa Vihriälä ja Martti Hetemäki

Tervetuloa!

Lisätietoja:
Jari Järvenpää
projektipäällikkö, Helsinki GSE

***

Taloustieteen keskus Helsinki GSE (Helsinki Graduate School of Economics) on Aalto-yliopiston, Hanken Svenska Handelshögskolanin ja Helsingin yliopiston yhteinen taloustieteen huippuyksikkö, jonka tehtävä on kouluttaa, tuottaa korkeatasoista tutkimusta ja hyödyttää yhteiskuntaa – niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: