Uutiset

Luovuutta tietokoneille: Christian Guckelsberger haluaa antaa tekoälylle motivaation etsiä odottamatonta

Sisäisen motivaation tutkimus voi vastata peruskysymyksiin luovuuden luonteesta, mutta myös parantaa kotitalousrobotiikkaa ja jopa itseohjautuvia autoja.
Christian Guckelsberger in front of graffiti
Christian Guckelsberger, kuvat: Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto

Tietokoneet ovat 1950-luvulta lähtien auttaneet taiteilijoita päästämään luovuutensa valloilleen – ja heti alusta alkaen tekoälytutkijat ovat pohtineet, voisivatko koneet itsessään olla luovia. 

Nykyään tietokoneet tuottavat taidetta, jota ihmiset keräävät ja erehtyvät jopa luulemaan ihmisen tekemäksi. Christian Guckelsbergerin mielestä pakasta puuttuu kuitenkin vielä jotain perustavanlaatuista.

Guckelsberger on tutkijatohtori Aalto-yliopistossa ja Suomen tekoälykeskus FCAI:ssa. Hän työskentelee tietotekniikan, taidehistorian, filosofian ja kognitiotieteen välimaastossa. Yhdistelemällä ajatuksia näiltä hyvin erilaisilta aloilta hän haluaa selvittää, mikä tekee meistä luovia, ja opettaa sitä myös tietokoneille. 

Jotta tämä onnistuu, meidän on Guckelsbergerin mukaan varustettava tekoäly sisäisellä motivaatiolla – sillä, joka saa meidät ihmiset tekemään sinnikkäästi jotain, vaikka emme pyrkisi mihinkään ennalta määriteltyyn tavoitteeseen. Sisäisen motivaation ehkä tunnetuin laji on uteliaisuus. Psykologit pitävät sisäistä motivaatiota ihmisen luovuuden kulmakivenä, mutta tekoälytutkijat eivät ole toistaiseksi juurikaan paneutuneet siihen.

Guckelsberger haluaa paikata tämän aukon. Hän on valinnut tarkoitusta varten ympäristön, jossa mielikuvitus saa laukata vapaasti: videopelit. 

”Videopeleistä on viime vuosina tullut luultavasti merkittävin tekoälyn testausalusta”, hän kertoo. ”Luovuus pääsee kukoistamaan erityisen hyvin siellä, missä voimme leikinomaisesti kokeilla asioita.” 

Videopeleistä on viime vuosina tullut luultavasti merkittävin tekoälyn testausalusta

Christian Guckelsberger

Filosofisia kysymyksiä ja videopelihahmoja 

Guckelsbergerin työ on osa FCAI:n vuorovaikutteista tekoälyä koskevaa tutkimusta (Interactive AI). Hänen oivalluksensa tukevat ja parantavat tekoälyn ja ihmisten välistä vuorovaikutusta, ja ne voivat johtaa esimerkiksi entistä kestävämpiin ja mukautuvampiin videopelihahmoihin, jotka aiheuttavat kehittäjille vähemmän kustannuksia ja ajanmenoa.

Entistä luovemman tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet eivät tietenkään rajoitu pelkästään videopeleihin. Tutkimuksesta voi olla hyötyä monissa tosielämän sovelluksissa itseohjautuvista ajoneuvoista kotitalouksien robotiikkaan. 

”Työmme luo perustan kokonaiselle uusien tekoälyalgoritmien perheelle, joka edistää entistä avoimempaa ja kestävämpää ihmisen ja tekoälyn vuorovaikutusta myös muilla aloilla”, Guckelsberger kertoo. 

Guckelsbergerin tutkimus voi myös vastata teoreettisiin kysymyksiin tekoälyn tulevasta roolista luovassa toiminnassa: Voiko koneella koskaan olla todella omia ideoita? Mitä tarvitaan, jotta kone hyväksyttäisiin kumppaniksi luovassa toiminnassa? Pystymmekö koskaan rakentamaan tekoälyä, joka tarkoituksellisesti osoittaa ihmisen kaltaista luovuutta? 

”Haluaisin tekoälytyökalupakin avulla täydentää sitä, mitä filosofit ja psykologit pystyvät tekemään, ja tarjota vastavuoroisesti oivalluksia myös heille.” 

Christian Guckelsberger in front of graffiti

Koronapesäkkeestä sosiaalisesti etäiseen Helsinkiin 

Guckelsbergerin tutkimusmatka alkoi taidehistorian ja tietotekniikan alan korkeakoulututkinnoilla Saksassa. Vaihtovuosi Glasgow'ssa johdatti hänet tekoälyn pariin ja pohtimaan, voisivatko tietokoneet olla itsenäisesti luovia. 

”Tämä muovasi myöhempää uraani.” 

Guckelsberger teki lopulta tohtorinväitöskirjansa Lontoon Queen Maryn yliopistossa ja Goldsmiths Collegessa. Häntä ohjasi professori Simon Colton, joka on edelläkävijä laskennallisen luovuuden tutkimuksessa. 

Guckelsbergerin videopelidemonstraatiot kiinnittivät Aalto-yliopiston professorien Perttu Hämäläisen ja Antti Oulasvirran huomion. Kahden vuoden suostuttelulla he saivat Guckelsbergerin valitsemaan seuraavaksi kohteekseen Suomen ja kotiyliopistonsa.

Guckelsberger saapui Helsinkiin viime toukokuussa, jolloin Lontoo oli Euroopan pahimpia koronapesäkkeitä. Hän sanoo, ettei ole katunut siirtoa kertaakaan – eikä pelkästään koronan vuoksi.

”Vietettyäni kuusi vuotta kiireisessä, meluisassa, saasteisessa ja stressaavassa Lontoossa koin, että Helsinki oli juuri oikea paikka asettua ja inspiroitua uudelleen”, hän toteaa.

Koronarajoitukset tekivät alkuajan Suomessa raskaaksi. Guckelsberger mainitsee onnekseen, että pääsi pian mukaan Suomen molekyylilääketieteen instituutin (FIMM) tekoälyä ja covid-19:tä koskevaan hankkeeseen, jonka tuloksista kuulemme todennäköisesti pian. Hanke on edellyttänyt runsaasti paikan päällä tehtävää työtä.

”Yhteistyö FIMM:n kanssa tietyllä tapaa pelasti minut”, hän sanoo.

Guckelsbergerin sopimus jatkuu vielä kaksi vuotta. Hän uskoo, että laskennalisen luovuuden tutkimuksesta tulee tulevina vuosina yhä tärkeämpää – ja että se kiehtoo häntä itseään vielä pitkään.

Christian Guckelsberger on myös vieraileva tutkija Lontoon Queen Mary -yliopistossa. Hänen tohtorinväitöskirjansa ”Intrinsic Motivation in Computational Creativity Applied to Videogames” on luettavissa verkossa osoitteessa https://research.aalto.fi/en/publications/intrinsic-motivation-in-computational-creativity-applied-to-video

Seuraa Guckelsbergeriä Twitterissä: @creativeEndvs

Finnish Center for Artificial Intelligence

Suomen tekoälykeskus FCAI (ulkoinen linkki)

Tekoälyn tutkimuksen ja kehittämisen keskus.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.
Three female students studying
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.