Neurotieteen konferenssi siirrettiin onnistuneesti verkkoon

BrainSTIM 2020 -konferenssin esitykset olivat korkeatasoisia. Tunnelmaa kohottivat konferenssistudio, kakkuhaaste ja taukojumppa.
Kuva: BrainSTIM-konferenssistudio.
BrainSTIM-konferenssistudio. Vasemmalla Aino Tervo ja oikealla Jaakko Nieminen.

Neurotieteen BrainSTIM 2020 -konferenssia ei voitu koronaepidemian vuoksi järjestää Otaniemessä suunnitelmien mukaisesti, joten se päätettiin siirtää verkkoon. Kaksipäiväisen tilaisuuden järjestelyistä olivat päävastuussa Aalto-yliopiston neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitoksen tutkijat Jaakko Nieminen ja Aino Tervo, jotka myös järjestivät konferenssistudion Otaniemeen.

”Kun koronatilanteen vaikutus oli selvillä, meillä oli yhteensä 70 hyväksyttyä konferenssiesitelmää. Lähdimme selvittämään, olisivatko tutkijat valmiita osallistumaan etäkonferenssiin. Moni kertoi toivovansa, ettei konferenssia peruttaisi, koska niin moni muu oli jo perumassa”, Aino Tervo sanoo.

Konferenssissa oli lopulta yhteensä yli 50 esittäjää ja vajaa tuhat katsojaa 18 eri maasta. Etäkonferenssi oli julkinen ja maksutta kaikkien saatavilla. Siihen pystyivät helposti osallistumaan myös nuoret opiskelijat tai tutkijat toiselta puolen maailmaa.

“Olin iloinen, ettei minun tarvinnut matkustaa Yhdysvalloista aina Suomeen saakka. Samalla säästyi lentopetrolia, joka taas vaikuttaa suoraan lentämisen päästöihin”, sanoo yksi konferenssin pääpuhujista, Brownin yliopiston professori Stephanie Jones.

Etäkonferenssi järjestettiin yhteensä neljällä eri alustalla, koska yksikään alusta ei tarjonnut kaikkia toivottuja ominaisuuksia. Suulliset esitelmät olivat YouTubessa, posterit virtuaalisessa posterihallissa ja keskustelu Zoomissa sekä Twitterissä. Vaikka kaikki konferenssin ohjelma nivottiinkin yhteen Twitterissä, siirtyminen eri alustojen välillä oli paikoin haastavaa konferenssivieraan näkökulmasta. Esitelmät päätettiin myös nauhoittaa etukäteen, jotta vältyttiin teknisiltä ongelmilta.

”Puheet esitettiin minuutilleen suunnitellussa aikataulussa, ja esittäjät vastasivat puheiden jälkeen kysymyksiin reaaliaikaisesti. Esitykset olivat jopa korkeatasoisempia kuin tavanomaisessa konferenssissa”, sanoo konferenssin puheenjohtajana toiminut professori Risto Ilmoniemi.

“Erityisesti esitysten jälkeiset kysymykset olivat hyödyllisiä ja niille olisi voinut antaa enemmänkin aikaa. Etäkonferenssissa voisi mahdollistaa yleisiä keskusteluja tiettyjen, esimerkiksi puheista kumpuavien, aiheiden ympärille. Näitä keskusteluja kannattaisi moderoida, että ne pysyvät riittävästi aiheessa”, Stephanie Jones sanoo.

Ilmoniemi pitää etäkonferenssin järjestämistä mielenkiintoisena oppimistilaisuutena ja kokemuksena.

”Netin kautta on mahdollista tehdä hyviä esityksiä, joten aiomme myös koronakriisin jälkeen hyödyntää etäkokouksia.”

Aino Tervo oppi konferenssin aikana eniten juontamisesta ja keskustelun moderoinnista, ja Jaakko Nieminen puolestaan viestinnän taitoja, ennen kaikkea sosiaalisen median hyödyntämistä.

BrainSTIM cake
BrainSTIM 2020 -kakku syntyi studiotiimin yhteistuotantona.

Konferenssilähetys kesti kahden päivän aikana yhteensä 20 tuntia, josta 4,5 tuntia oli live-keskusteluja. Pitkiin konferenssipäiviin oli varattu kaksi kevennystä.

”Meillä oli studiolla konferenssin logolla koristeltu kakku, ja haastoimme osallistujia jakamaan kakkukuvia aivostimulaatioteemalla”, kertoo Jaakko Nieminen.

”Tilasimme lisäksi personal trainerin vetämään kaksi taukojumppaa”, Aino Tervo lisää.

Konferenssissa jaettiin myös kolme Aalto Health Platformin rahoittamaa nuoren tutkijan palkintoa parhaista esityksistä.

”Hyvin toiminut etäkonferenssi antoi Aalto-yliopistolle erittäin positiivista julkisuutta. Tästä kuuluu suuri kiitos Aino Tervolle, Jaakko Niemiselle ja muille järjestäjille”, sanoo Risto Ilmoniemi.

BrainSTIM-konferenssisarjan organisoija, professori Vincent Clark New Mexicon yliopistosta Yhdysvalloista on luvannut, että nyt peruuntunut perinteinen konferenssi voidaan järjestää Otaniemessä fyysisesti kesällä 2021. Näin Aalto-yliopisto saa kaksinkertaisen määrän näkyvyyttä.

Lisätietoa:

BrainSTIM 2020
Esitelmät ovat nähtävissä YouTube-kanavalla
Posterihalli

Poikkeustilanne-kuvitus
Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu:

Kesä tuo muutoksia Aalto-yliopiston metroasemalle

Aalto-yliopiston metroaseman muutostyöt sulkevat sisäänkäyntejä kesällä 2024.
kuva break prosta eri laitteilla
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Break Pro -taukoliikuntaohjelmisto lisää liikettä arkeen – valikoimassa nyt uusia videoita!

Päivitetyssä versiossa paljon uusia toimintoja ja taukoliikuntavideoita.
Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
kuva juoksijoista joilla koira mukana rantaraitilla
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Ilmoittaudu Aalto Walk & Run -liikuntatapahtumaan 21.9.2024

Tule mukaan koko Aalto-yhteisölle ilmaiseen liikuntatapahtumaan!