Nokia lahjoittaa Aalto-yliopistolle kvanttiteknologian tohtorikoulutusohjelman käynnistämiseen

Nokian ja Aallon yhteinen tohtorikoulutusohjelma käynnistyy tänä vuonna. Kaksi ensimmäistä tohtoriopiskelijaa rekrytoidaan ohjelmaan mahdollisimman pian.
Aalto_University_Quantum_Exhibition_Dipoli_16-10-2019
Kuva: Mikko Raskinen

Nokian ja Aallon yhteinen kvanttiteknologian tohtorikoulutus käynnistyy tänä vuonna. Nokian 150 000 euron lahjoituksen avulla kaksi ensimmäistä tohtoriopiskelijaa rekrytoidaan ohjelmaan mahdollisimman pian. Voit hakea ohjelmaan tästä.

Aalto investoi ohjelmaan rekrytoimalla myös omia tohtoriopiskelijoita sekä vastaamalla ohjelman hallinnosta ja väitöstutkimusten ohjauksesta. Jotta ohjelma saataisiin täyteen vauhtiin, sille etsitään parhaillaan lisää ulkopuolista rahoitusta.

Lisää kvanttiteknologian asiantuntijoita tarvitaan kiireesti

”Kvanttimekaanisten tilojen hallinnasta odotetaan uutta teknologista vallankumousta, ei vain nopeampia ja tarkempia antureita ja tietokoneita, vaan myös täysin uusia, toistaiseksi tuntemattomia käyttökohteita. Pula osaajista on jo nyt iso haaste, ja se vain pahenee, jos emme toimi ripeästi”, sanoo kvanttiteknologian professori ja Aalto-yliopiston ohjelmajohtaja Mikko Möttönen.

Ohjelman tutkimuksen ja koulutuksen painopistealueita ovat tällä hetkellä suprajohtavat sähköpiirit, kuten kvanttitietokoneiden rakentamiseen käytetyt piirit, kvanttitietokoneiden tekemien virheiden korjaustekniikat, kubittien ympäristöstä syntyvien virheiden lähteiden ymmärtäminen, algoritmit, joita voidaan käyttää tehokkaasti kvanttitietokoneilla, sekä anturit jotka hyödyntävät kvanttiominaisuuksia.

”Kvanttiteknologian avulla voimme löytää uusia tapoja vastata maailman suurimpiin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen ja kyberturvallisuuteen. On hienoa, että voimme laajentaa pitkäaikaista ja menestyksekästä kumppanuuttamme Aallon kanssa tälle tärkeälle tutkimusalueelle,” sanoo Hannu Kauppinen, teknologiajohtaja, Nokia Technologies.

Nokian lahjoitus avaa tietä kansalliselle kvanttiteknologian tohtorikoulutusohjelmalle, jota InstituteQ – Suomen kvantti-instituutti parhaillaan valmistelee. InstituteQ:n tehtävä on koordinoida kansallista kvanttitieteen ja -teknologian yhteistyötä. Instituutin perustivat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja VTT vuonna 2021.

“Olemme erittäin kiitollisia Nokialle lahjoituksesta, joka mahdollistaa tämän ohjelman käynnistämisen. Odotamme innolla yhteistyömme syventämistä kvanttiteknologian alalla”, sanoo Aallon perustieteiden korkeakoulun dekaani Jouko Lampinen.

Nokialla ohjelmaa johtaa William Kennedy, Nokia Bell Labsin New Jerseyn kvanttilaboratorion johtaja. Ohjelman ohjausryhmään kuuluvat Kennedyn ja Möttösen lisäksi professori Jukka Pekola, joka toimii InstituteQ:n johtajana, Mikko Uusitalo, Nokia Bell Labsin Wireless Advanced Technologies -tutkimusosaston johtaja sekä professori Alexandru Paler.

Lisätietoja:

Susanna Jaarmo

Corporate Relations Manager, School of Science

Aiheeseen liittyviä jatko-opintomahdollisuuksia Nokia Bell Labsissa New Jerseyssä Yhdysvalloissa

Nokia Bell Labs hakee tutkijatohtoreita, joilla on kokemusta laimennusjäähdyttimen käytöstä, kiinnostusta tai kokemusta matalaulotteisesta elektronifysiikasta, heterorakenteen kasvatuksesta ja prosessoinnista sekä pienten signaalien mittauksesta. Sekä perustutkimukset ei-Abelisista järjestelmistä että niiden mahdollisesta käytöstä kubiteissa ovat työn mahdollisia tuloksia. Jos haluat saada lisätietoja, ota yhteyttä Robert Willettiin, [email protected]

Publication icon

Julkaisufoorumi hakee uusia panelisteja kaudelle 2025-2028

Jos olet kiinnostunut ryhtymään Julkaisufoorumin panelistiksi, hae tehtävään 15.6.2024 mennessä.
Robottien rakentelua Aalto-yliopisto Juniorin Robokylä-työpajassa
Yhteistyö Julkaistu:

Innostusta teknologiaan: Lähes 8000 lasta ja nuorta osallistui Aalto-yliopisto Juniorin Teknologiatuokioihin

Aalto-yliopisto Juniorin teknologiakasvatuksen lähettiläät kulkivat viime talvena ahkerasti peruskouluilla tarjoten oppilaille ja opettajille mahdollisuuden tutustua uusimpaan teknologiaan käytännönläheisesti. Jane ja Aatos Erkon säätiön sekä Svenska kulturfondentin rahoittamien hankkeiden tavoitteena oli innostaa lapsia ja nuoria teknologian pariin.
Tekstiilikemia-tutkimusryhmä

Vihreämpiä, turvallisempia ja innovatiivisempia tekstiilejä

Professori Ali Tehrani ja hänen tutkimusryhmänsä keskittyvät johonkin meille kaikille hyvin tuttuun - tekstiileihin.
Kampus Julkaistu:

PechaKucha- tilaisuus tarjosi Sähkötekniikan korkeakoulun tohtoriopiskelijoille uudenlaisen haasteen

Sähkötekniikan korkeakoulun ensimmäinen PechaKucha haastoi korkeakoulun tohtoriopiskelijat esittämään väitöskirjansa aiheet kuudessa minuutissa. Tilaisuus järjestettiin keskiviikkona 22. toukokuuta Otaniemen A Gridissä.