Uutiset

Opetuksen yhteistyöprojekteista hyötyvät kaikki osapuolet

Opiskelijat saivat ratkoa tosielämän haasteita toimitusketjujen hallinnan CAPSTONE-kurssilla.
Toimitusketjujen hallinnan Capstone-kurssin loppuesitykset
Projektityön loppuesityksen aika. Vuorossa Kemiran projektia ratkonut ryhmä, johon kuulunut Luukas Leino esitysvuorossa. Kuva: Katri Kauppi

Professori Katri Kaupin opettama toimitusketjujen hallinnan CAPSTONE-kurssi “Future-proofing supply chains” käynnisti edellisvuoden tapaan myös tämän vuoden. Kyseinen Kauppakorkeakoulun maisteritason kurssi koostui luennoista, työpajoista ja ryhmätyöskentelystä. Kuusi viikkoa kestänyt kurssi sisälsi yhden laajan projektityön, jonka opiskelijat tekivät ryhmissä. Opiskelijat pääsivät lisäämään ymmärrystään tulevaisuuden toimitusketjuihin vaikuttavista megatrendeistä ja saivat oppia työkaluista, joita voi hyödyntää strategioiden suunnittelemisessa tulevaisuuden toimitusketjuille. Näitä työkaluja ovat esimerkiksi skenaariopohjaiset ajattelun ja riskinhallinnan työkalut. 

”Opiskelijat pääsivät työskentelemään kolmen yrityksen, Reiman, Postin ja Kemiran, aitojen haasteiden parissa. Ennen kuin kurssi alkoi annoin opiskelijoille luettavaksi muutaman sivun pituiset kuvaukset jokaisesta projektista. Projektit tuli laittaa itseään ajatellen mieluisuusjärjestykseen. Opiskelijoiden toiveet jakautuivat niin hyvin, että kaikki pääsivät työskentelemään toiveprojektinsa parissa”, Katri Kauppi kertoo. 

Tuoreita kehitysideoita opiskelijoilta

Henrikki Onnela kuului yhteen Postin projektiryhmistä, joiden tehtävänä oli luoda ennuste Postin postipalveluiden kysynnälle vuoteen 2030 asti. Osana projektia tiimin tuli kehittää ratkaisuehdotuksia, joilla Postipalvelut-liiketoimintaryhmä voisi vastata maailmanlaajuiseen perinteisten postipalveluiden kysynnän laskuun.

”Oma mielenkiintoni oli alusta alkaen nimenomaan Postissa, sillä minulla on aiempaa kokemusta 3PLogistiikka-firman verkkokaupasta (e-commerce). Tämä Postin projekti antoi todella arvokasta käytännönläheistä kokemusta, sillä pääsimme analysoimaan oikeaa dataa hyvin spesifistä firmasta. Postin yhdyshenkilö, Head of Strategic Development Ville Hallavo, ohjasi ja sparrasi meitä syvällisesti, ja pääsin tosiaan soveltamaan näkökulmia aiemmasta työkokemuksestani logistiikan alan hieman toiselta puolelta.”

Henrikki Onnela kertoo, että hänelle suurin anti Postin projektista oli päästä harjoittelemaan laajan ja moniulotteisen ongelman purkamista. ”Työ ja analyysi, jotka teimme, osuivat lopulta hyvin lähelle sitä, miten Posti itse on samaa tilannetta työstänyt. Pääsimme ihan tosissaan miettimään varteenotettavia kehitysideoita, joiden joukossa oli myös sellaisia juttuja, joita postilaiset eivät olleet vielä ollenkaan tutkineet.” 

Reiman yritysedustajana kurssilla oli mukana Senior Planning Manager Sasu Mäntyniemi. Hän kertoo, että Reima osallistui kurssille toista kertaa ja ”viime vuodesta viisastuneina” he antoivat nyt opiskelijoille hieman konkreettisemman ongelman. ”Tänä vuonna keskityimme Reiman verkkokaupan tuotepalautuksien ja niihin liittyvän logistiikkaprosessin (ns. reverse logistics model) optimoimiseen. Toivoimme opiskelijoilta käytännön ratkaisuja, joita voisimme myös itse jatkojalostaa ja/tai implementoida.” 

”Opiskelijoilta saamamme ratkaisu- ja parannusehdotukset ylittivät osittain jopa odotuksemme huomioiden kurssin lyhyen keston ja käytettävissä olevan datan, ja saimme näistä todella hyviä ideoita, joita voimme itse myös työstää eteenpäin. Opiskelijat olivat valmistautuneet hyvin case-esittelyyn, jossa he saivat esittää meille kysymyksiä suunnitelmastaan ja siitä, miten lähteä ratkomaan ongelmaa. Myös valmiiden projektien esittelyt kurssin lopussa olivat erinomaisia. Toivon, että pääsemme osallistumaan kurssille jälleen ensi vuonna.”

Linda Lampola kuului Reiman ryhmään, jonka tehtävänä oli ymmärtää nykyisen prosessin vahvuudet ja heikkoudet analysoimalla Reiman antamaa dataa ja tutustumalla, miten muut toimijat alalla toimivat. ”Tarjosimme kehityskohtia, jotka ottavat huomioon taloudelliset, operationaaliset ja vastuulliset näkökulmat sekä teimme toimintasuunnitelman niiden toteuttamiseksi.” 

”Tämän projektin myötä ymmärsin ensimmäistä kertaa, miten suuren kuormituksen tuotepalautukset aiheuttavat niin yrityksille kuin ympäristölle. Toisaalta tuotepalautusten logistiikassa on myös paljon mahdollisuuksia esimerkiksi kiertotalouden saralla. Uskon, että siihen tullaan kiinnittämään enemmän huomiota tulevaisuudessa, ja että siitä tulee yrityksille kilpailuetu. Sanoisin, että yleisesti ottaen koulussa opiskelemamme asiat ovat monimutkaisempia oikeassa elämässä, joten tällaiset tosielämän harjoitustyöt ovat todella opettavaisia.”

Datan ja analyysien hyödyntäminen on arvossaan

Kemiraa edusti kurssilla Supply Chain Director Jussi Tan. Hän johtaa Global Planning -tiimiä, jonka tehtävänä on kehittää Kemiran toimitusketjunhallintaa globaalisti.

”En ole aiemmin ollut mukana tällaisessa yliopistojen kanssa tehtävässä yhteistyökuviossa. Olen itsekin valmistunut Kauppakorkeakoulusta ja tunsin Katrin niiltä ajoilta, joten kun hän oli minuun yhteydessä, vastasin kutsuun myöntävästi. Tällaisesta yhteistyöstä toivoo aina ulkopuolista näkemystä ja ajanmukaista pohdintaa, jota ei välttämättä yrityksen sisältä nähdä. Myös akateemisten ja muiden metodien hyödyntäminen kiinnostaa.”

Kemiran tarjoamassa projektissa opiskelijat pääsivät analysoimaan ja suunnittelemaan uudelleen maailmanlaajuisen tuotantoyhtiön toimitusverkostoa niin, että saavutetaan optimaalinen tasapaino tehokkuuden ja saavutettavuuden välillä.

Jussi Tan on mielissään siitä, että datan ja analyysien hyödyntämiseen satsataan yliopistossa. ”Se on sellainen osa-alue ja taito, jota arvostetaan. Jos ja kun dataa osaa hyödyntää omassa argumentoinnissaan ja osoittaa faktoja sitä kautta, niin silloin oma osaaminen ja omien faktojen esiin tuominen on vahvemmalla pohjalla kuin muuten. Kokemus tästä kurssista oli erittäin hyvä ja olemme jatkossakin kiinnostuneita tekemään yhteistyötä. On hyödyllistä ja virkistävää tehdä tällaista yhteistyötä, ja luoda kontakteja tuleviin mahdollisiin työntekijöihin.”

Katri Kaupin Capstone-kurssi, Case Kemira
Katri Kauppi (vas.), Kemiran edustaja Jussi Tan ja yhden ryhmän opiskelijoita, jotka työstivät Kemiran tarjoamaa projektia. Kuva: Terhi Ollikainen

Lisätietoa:

Katri Kauppi

Katri Kauppi

Professori (Associate professor)
E704 Dept. Information and Service Management

Tieto- ja palvelujohtamisen laitos

Tieto- ja palvelujohtamisella viitataan tiedon ja digitaaliteknologian luovaan hyödyntämiseen liiketoiminnassa ja siirryttäessä teollisesta tuotannosta palveluvoittoiseen tuotantoon.

Lue lisää
Two business students, one is holding a laptop, discussing with the Professor after his lecture. Another group of students talk in the background.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Course work for Smart Wearables
Opinnot Julkaistu:

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.