Ruusa Vuori sai ALPHA Award 2024 -palkinnon

Aallossa kandidaatin tutkintoa suorittava muodin opiskelija Ruusa Vuori voitti ALPHA Award 2024 -palkinnon sekä kilpailun näyttelypalkinnon.
Malli kävelee yleisön reunustamalla catwalkilla kohti kameraa
Ruusa Vuoren mallistoa Aalto-yliopiston Näytöksessä 2023. Kuva: Mikko Raskinen

Aalto-yliopiston opiskelijat menestyivät pohjoismaisten muotikoulujen ALPHA-muotikilpailussa. Kandidaatin tutkintoa suorittava muodin opiskelija Ruusa Vuori voitti ALPHA Award 2024 -palkinnon sekä kilpailun näyttelypalkinnon.

"Elämän monimutkaisimpien käsitteiden ja tunteiden tulkitseminen minimaalisella ja herkällä muotokielellä on suunnittelijalle vaikeaa, mutta Ruusa Vuori on onnistunut siinä. Hän käyttää vartalokeskeisessä suunnittelussaan muodin luomista taiteellisen tutkimuksen välineenä. Tämä metodologia johtaa omaperäisiin ja kokeellisiin, mutta hienovaraisiin vaatteisiin, jotka tuntuvat mahtipontisilta ja tuovat esiin vahvan, monikerroksisen perustansa", tuomaristo totesi.

Voittaja saa 50 000 Tanskan kruunua (yli 6 000 eur), opintomatkan Osakan UEDA-muotikorkeakouluun ja taiteilija Karl Moniesin luoman ainutlaatuisen pokaalin.

"Työni on kehittynyt kokeilemalla, prosessissa, jossa aiheena on oma keho", Ruusa Vuori kertoo. "Olen yrittänyt kuunnella, analysoida ja havainnollistaa tietoa, jonka keho-subjekti on sisäistänyt, ja esittää sen puettavassa muodossa. Kyseessä on tutkimus ruumiillisesta tiedosta.”

Mallisto on saanut vaikutteita suunnittelijan tanssitaustasta, ja siinä tutkitaan käsitystä itsestä ja henkilökohtaisesta tilasta, jossa vaatteet voivat sekä vapauttaa että rajoittaa. Tuloksena on joukko veistoksellisia ja painovoimaa uhmaavia vaatteita, jotka ilmentävät Vuoren aistisuhdetta liikkeeseen ja materiaaleihin.

Kilpailun finalisteista Aalto-yliopistosta maisteriksi valmistunut Iidaliina Friman valittiin palkalliseen harjoitteluun luksusmuotimerkki The Row'n Pariisin studioon.

"Idaliinan mallisto välittää onnistuneesti sen tunteen, jolla hän loi sen mielessään, yhdistäen taustansa tutkimisen moderneihin siluetteihin. Hän on lähestynyt kangasvalintojaan harkiten ja tutkinut perusteellisesti vaatteen rakennetta, ja lopputulos on erittäin hienostunut ja hiottu", sanoi The Row'n kansainvälinen henkilöstöpäällikkö Daniele Pelucchi.

Lisäksi finalisteista Aalto-yliopistosta maisteriksi valmistunut Anni Salonen valittiin luomaan Browns Fashionille yksinoikeudella lanseerattava kapselimallisto.

Muita ALPHA-voittajia olivat maisteriksi valmistunut Hermann Bloch, joka sai ALPHA 1 Granary -mentorointipalkinnon sekä maisteriksi valmistunut Tilde Harold, joka sai sekä näyttelypalkinnon että ALPHA 1 Granary -mentorointipalkinnon, molemmat Tanskan kuninkaallisesta akatemiasta.

ALPHA Award (entinen Designers' Nest) on pohjoismaisten muotoilukoulujen kandidaatin ja maisterin tutkinnon suorittaneille suunnattu muotikilpailu. Vuosittain kilpailuun valitaan kymmenen finalistia, jotka esittelevät töitään Kööpenhaminan muotiviikkojen yhteydessä järjestettävässä ALPHA Award -näytöksessä Tanskassa. Palkitut suunnittelijat saavat mentorointia, harjoittelupaikkoja, opintomatkoja ja tukea kaupallisen malliston tuottamiseen.

Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
Apulaisprofessori Viktar Asadchy. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Nuoren tutkijan palkinto Viktar Asadchylle

Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt vuoden 2024 Nuoren tutkijan palkinnon apulaisprofessori Viktar Asadchylle.