Ryoji Matsuzaki löysi opinnoista yhdessä tekemisen voiman: ”Lahjoittamalla haluan antaa oman panokseni alma materilleni”

Aalto-yliopiston IDBM-maisteriohjelma antoi Ryoji Matsuzakille hyvät opit työelämään ja omien vahvuuksien löytämiseen. Ohjelman ansiosta hän löysi myös paikkansa Suomen työmarkkinoilla.
Ryoji Matsuzaki

Monista kulttuureista vaikutteita saanut taiteiden maisteri Ryoji Matsuzaki syntyi Lontoossa ja varttui Yhdysvalloissa. Kun taskussa oli graafisen suunnittelijan paperit Bostonin yliopistosta, palasi hän vanhempiensa kotimaahan Japaniin ja aloitti siellä työuransa.

”Työskentelin teknologiayhtiössä käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelijana. Työhöni kuului verkkosivujen ja älypuhelinsovellusten suunnittelu sekä niiden käytettävyyden ja käyttökokemuksen kehittäminen”, Matsuzaki kertoo.

Seitsemän työvuoden jälkeen Matsuzaki alkoi etsiä koulutusta, jossa voisi yhdistää suunnittelutaitojaan liiketoimintaosaamiseen.

”Lopulta löysin Aalto-yliopiston IDBM-ohjelman (International Design Business Management). Hain siihen, ja pääsin sisälle. En ollut koskaan käynyt Suomessa. Aallossa opiskelu oli minulle uuden matkan alku.”

Poikkitieteellisessä IDBM-ohjelmassa muotoilun, tekniikan ja kauppatieteiden opiskelijat ratkovat monimutkaisia tosielämän haasteita. Kaksi vuotta kestävissä opinnoissa paneudutaan tuote-, palvelu- ja liiketoimintamuotoiluun, tekniikkaan ja innovaatiojohtamiseen.

Opiskelu Aallossa oli Matsuzakille arvokas kokemus. ”Opintojen annista puolet oli sellaista, jota osasin odottaa. Toinen puoli taas sellaista, mitä en edes tiennyt olevan olemassa. Aalto-kokemukseni ytimessä oli uusien ideoiden, asioiden ja ihmisten löytäminen. Opintojen myötä osaan myös tukeutua enemmän itseeni ja kuunnella itseäni.”

Suomessa voin olla paras versio itsestäni

Ryoji Matsuzaki

Lahjoittajana omalle yliopistolle

Matsuzaki valmistui taiteiden maisteriksi Aallosta keväällä 2020. Hän haki työtä kahdesta yrityksestä Suomessa ja mieluinen työ löytyi Schibsted Suomi Oy:stä Oikotie Asuntojen tuote- ja käyttäjäkokemussuunnittelijana. Työnhaussa auttoivat opintotaustan lisäksi Matsuzakin aiempi työkokemus.

”Työnantajani näki minussa Aallon IDBM-ohjelman tuomat edut. Yrityksen arvona on ”we win together - voitamme yhdessä” ja tämän taustalla ”käytämme eroavaisuuksiamme vahvuuksina”. Tämä on juuri sitä, mistä Aallon koulutuksessa oli kyse.”

Nyt Matsuzaki haluaa omalla lahjoituksellaan tukea Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulua.

”Sain mahdollisuuden opiskella Aallossa ja sen jälkeen hyvän työpaikan Suomesta, joten haluan antaa oman panokseni takaisin alma materilleni.”

Suomi on nyt Matsuzakin kotimaa. ”Koen, että Suomessa voin olla paras versio itsestäni. Täällä on hienot mahdollisuudet työntekoon ja laadukkaat työolosuhteet. Arvostan suomalaista työelämää ja nautin Suomessa asumisesta. Ihailen kovasti sitä, että Suomessa sekä kansalaiset että hallinto ovat hyvin tietoisia kestävyysasioista.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.