Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö lahjoittaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun koulutusalalle

Säätiö tukee tieteellistä tutkimusta, jonka painopiste on henkisen hyvinvoinnin vaikutuksessa fyysiseen terveyteen. Tämä on keskeinen näkökulma esimerkiksi terveyden ja hyvinvoinnin arkkitehtuurin opetuksessa ja tutkimuksessa Aallossa.
Students at the campus.
Kuva: Aalto-yliopisto/Mikko Raskinen

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö lahjoittaa yhteensä 540 000 euroa suomalaisille yliopistoille. Säätiön lahjoitus Aalto-yliopistolle kohdennetaan taiteiden ja suunnittelun koulutusalalle.

”Suomen yliopistoissa tehdään laaja-alaista ja arvokasta työtä, joka linkittyy suoraan Gyllenbergin säätiön tarkoitukseen. Tuemme tieteellistä tutkimusta, jonka painopiste on henkisen hyvinvoinnin vaikutuksessa fyysiseen terveyteen. Tämä tutkimustyö voi olla niin perinteistä lääketieteellistä tutkimusta kuin myös sellaista tutkimusta, joka keskittyy esimerkiksi asuinympäristöjen tai sosiaalisten tekijöiden terveydellisten vaikutusten ymmärtämiseen”, sanoo Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön toimitusjohtaja Jannica Fagerholm.

Ihmislähtöisyys ja yhteisöllisyys hyvinvoinnin osatekijöinä

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa henkisen hyvinvoinnin vaikutus fyysiseen terveyteen on keskeistä etenkin terveyden ja hyvinvoinnin arkkitehtuurin opetuksessa ja tutkimuksessa. Terveydenhuollon laitoskeskeisen ajattelun ja prosessilähtöisen suunnittelun rinnalle on tuotu humaanimpi, ihmiskeskeinen ja myös läheiset huomioon ottava lähestymistapa. Esimerkkeinä tästä ovat Monimuotoista integroitua asumista muistisairaille (MonIA) -projekti, joka päättyi tänä keväänä sekä saattohoitoympäristöjen suunnittelukurssi.

”Haluamme tukea Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ennakkoluulotonta ja uraauurtavaa kehitystyötä henkisen hyvinvoinnin ja fyysisen terveyden välisen yhteyden vahvistamiseksi”, Fagerholm toteaa.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen kiittää säätiötä sen laaja-alaisuudesta sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ymmärtämisestä.

”Erityisesti arkkitehtuurilla ja palvelumuotoilulla on tärkeä rooli terveys- ja hyvinvointialan innovatiivisessa suunnittelussa. Vähitellen ollaan pääsemässä irti tiukasti laitoskeskeisestä ajattelutavasta. Tämä tarkoittaa hajautetumpia, liikkuvia terveyspalveluja lähellä ihmisten arkea, suurempaa myötätuntoa potilaiden kokemuksia kohtaan ja tiloja, jotka on suunniteltu stimuloimaan kaikkia aisteja. Pyrkimys on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, ja on upeaa, että Gyllenbergien säätiö näkee tämänkaltaisessa työssä suurta arvoa”, Auvinen sanoo.

Skanskan kehitysjohtaja Jan Elfving esiintyy Rakennustekniikan päivässä 2024
Yhteistyö Julkaistu:

Rakennustekniikka kutsuu yrityksiä mukaan tulevaisuuden kehitystyöhön

Jo keväiseksi perinteeksi muodostunut rakennustekniikan laitoksen järjestämä sidosryhmätapahtuma Rakennustekniikan päivä pidettiin 25.4.2024 Dipolissa Otaniemessä.
Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.