Uutiset

“Suomi ja Aalto uudistivat käsitykseni digitaalisesta liiketoiminnasta”

Kansainväliset opiskelijat tutustuivat Suomen kevääseen ja digitaaliseen liiketoimintaan Aalto-yliopiston kesäkoulun järjestämällä Digital Business Master Class -kurssilla maaliskuussa.
Group pucture taken at the stairs in Väre of happy Digital Business students, smiling and waving to the camera.

Opiskelijat Argentinasta, Kanadasta, Perusta, Skotlannista, Yhdysvalloista ja Suomesta osallistuivat maaliskuussa ensimmäiselle kampuksella järjestetylle Digital Business Master Class -kurssille kahteen vuoteen. Kurssilla he perehtyivät digitaalisen liiketoiminnan avainteemoihin asiantuntijaluentojen ja yritysprojektien kautta. 

“Opiskelijat olivat innoissaan päästessään pitkästä aikaa matkustamaan. Kahdessa viikossa opiskelun, työnteon ja Suomeen tutustumisen lomassa he loivat hienoja uusia ystävyyssuhteita. Myös kurssin luennoitsijat palasivat ilolla kampukselle. Verkkoluentojen jälkeen kaikki arvostavat kasvokkain kohtaamista”, kommentoi Laura Kitinoja, Aalto-yliopiston kesäkoulun ohjelmapäällikkö.

Kahden intensiivisen luentoviikon aikana opiskelijat osallistuivat digitaalisen liiketoiminnan eri osa-alueisiin syventyviin luentoihin ja työpajoihin. Alustatalouden liiketoimintamallit, johtaminen digitaalisessa ajassa, tekoälyn etiikka, digitaalisen liiketoiminnan muotoilu sekä muut luentoaiheet tarjosivat useita näkökulmia nykypäivän digitaaliseen ja tietointensiiviseen liiketoimintaan. Opiskelijat pääsivät myös soveltamaan uusia oppeja yritysprojektien parissa. Tänä keväänä projektit tehtiin yhteistyössä CMI:n, Digimuseon, Postin ja PwC Suomen kanssa. 

Yritysprojekti on kurssin kohokohta monelle opiskelijalle

“Yritysprojekti oli minulle kurssin suurin oppimiskokemus. Tiimini haasteena oli auttaa Postia vahvistamaan yrityksen datakulttuuria. Datakulttuurista ja sen muodostumisesta oppiminen olivat ehkä kurssin valaisevimpia osia minulle. Kyse ei ole pelkästään siitä, miten numeroita ja tilastoja käytetään, vaan siitä, miten ihmisten kanssa työskennellään”, reflektoi Ruaridh Jackson, joka osallistui kurssille lisätäkseen osaamistaan työssään Glasgow School of Art -taidekoulussa. 

Muissa projekteissa kehitettiin PwC Suomelle uusia digitaalisia palvelukonsepteja, hiottiin Digimuseon liiketoimintamallia ja yhteistyötä museoiden kanssa alustatalouden opein, sekä ideoitiin ratkaisuja arkaluontoisten dialogien tietovuotoihin CMI:n digitaalisesta rauhanvälityksestä vastaavan tiimin kanssa.

A group oicture taken with a selfie stick of a group of smiling Summer School students on the Market Squre in Helsinki.
Hymyjä Helsingin Kauppatorilla.

Koska osa kurssitehtävistä suoritetaan virtuaalisesti ennen ja jälkeen intensiiviviikkojen, opiskelijoille jäi aikaa myös tutustua Helsinkiin. Kurssin oheisohjelmaan kuuluvien tervetuliaistapahtuman, opastetun Helsinki-kierroksen ja jäähyväisillallisen lisäksi opiskelijat järjestivät itse tekemistä muunmuassa jääkiekko-ottelun sekä Lappiin ja Tallinnaan suuntautuvien viikonloppumatkojen muodossa.

“Suomi ja Aalto-yliopisto ovat tarjonneet minulle aivan uuden käsityksen digitaalisesta liiketoiminnasta. Kotimaassani Perussa on vielä paljon kehitettävää tässä suhteessa. On silmiä avaavaa nähdä erilainen kulttuuri ja suomalaisten tapa ajatella, käyttäytyä ja tehdä töitä. Elämä on rennompaa ja vähemmän työkeskeistä kuin kotimaassani”, sanoo Ángela Velásquez Bellido, MBA-opiskelija ESAN-yliopistosta. Opiskelijat jotka haluavat syventyä suomalaiseen työelämään voivat täydentää kesäkouluopintojaan avoimella Finland Works -verkkokurssilla.

“Olen kiitollinen kurssikokemuksesta, luennoista ja kurssikavereihin ja luennoitsijoihin tutustumisesta. Suosittelen mielelläni kurssia muillekin”, Velásquez Bellido summaa.

Hakuaika kesän Digital Business -kurssille on auki 6.5.2022 saakka.

Four students discussing during group work

Digital Business

Digital Business on haastepohjainen kurssi, joka keskittyy digitaalisten teknologioiden soveltamiseen liike-elämässä. Intensiivisen kurssin aikana opiskelijat ratkovat yritysten digihaasteita kansainvälisissä ja monitieteellisissä tiimeissä.

Aalto-yliopiston kesäkoulu
Illustration of a person holding their CV.

Finland Works open online course (ulkoinen linkki)

In this course, we will look at how to navigate Finnish working life and how to build a career. We explore working life in Finland from societal, organisational and individual perspectives.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Three female students studying
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.
Aalto-wide sustainability minor logo
Opinnot Julkaistu:

Uusi monialainen sivuaine Luonnonvarojen kestävä käyttö käynnistyy Aallossa

Aalto tarjoaa uuden monitieteisen sivuaineen, Luonnonvarojen kestävä käyttö, joka on nyt valmis lisättäväksi opintosuunnitelmaasi!
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.