Donera en framtid

Donera till Högskolan för konst, design och arkitektur

Tänk om inhemsk film skulle vara en av Finlands största exportvaror? Eller om digitala spel skulle förbättra folkhälsan? Och om spindelväv skulle användas som byggmaterial? Kom med och snabba på övergången till en hållbar och välmående framtid!
Aalto-yliopisto Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Näytös 19
En donation till Högskolan för konst, design och arkitektur stöder utbildningen av mångvetenskapliga problemlösare och världsledande forsning inom design samt utvecklingen av de kreativa områdena.

Ambitionerna är höga vid Högskolan för konst, design och arkitektur – och varför skulle de inte vara det när verksamheten är högklassig också enligt internationella granskningar! Vid högskolan behandlas bland annat giftfria färger för klädindustrin, digitala verktyg för diplomati och för att lösa konflikter samt återvunna byggmaterial.

Allt mer branschöverskridande utmaningar och globala beroendeförhållanden kräver kreativa lösningar – och framförallt krävs det att rätt frågor ställs.

Konst och design är en del av välfärdssamhällets byggstenar: det går inte att spara på utbildning eller forskning eftersom världens och Finlands problem kräver experter och innovationer också i framtiden.

Årligen täcks mindre än 60 % av vår budget av undervisnings- och kulturministeriets budget. Den återstående finansieringen samlas in från övriga källor såsom privata donationer. Därför är alla donationer oberoende av storlek synnerligen viktiga.

Donera och kom med och stöd ett fungerande samhälle där vi alla trivs!

Wood architecture

Invecklade problem har inte enkla lösningar

Varför kan människan skicka rymdturister till stratosfären utan att ha löst globala hållbarhetsproblem?

Vi människor är mästare på att lösa svåra problem som ofta kräver tekniskt kunnande och som kan delas in i enskilda delproblem som kan lösas med rätt expertis. Men när det är fråga om mångdimensionerade utmaningar som rör hållbar utveckling räcker inte enskilda gärningar och projekt.

Att göra ändringar i verksamheten är relativt lät men det är svårare ändra på tankar, övertygelser och värderingar som styr agerandet. Det krävs mod för att föreställa sig och förverkliga en ”bättre morgondag”.

Two people working on a colored exhibition piece in a dark room.

Experter på invecklade problem

Utmaningar som rör globala problem och samhällets välbefinnande kan enbart lösas genom att modigt möta det okända, godta osäkerhet, skillnader och att saker är invecklade. Om det här gör dig obekväm har du förstått kärnan i frågan.

Vissa av oss njuter av att vara obekväma och lyser som starkast då. Andra finner tanken skrämmande. Oberoende av vilken grupp du tillhör behöver vi som samhälle personer som tål mångfald, motstridigheter, oförutsägbara händelser, som kommer till sin rätt när de får tänka kreativt och kan kanalisera det inom respektive expertisområde.

Vi behöver experter inom konst och design.

Trygga framtiden

Världen står inför stora utmaningar både idag och imorgon och därför behöver vi kompetenta designer, bildkonstpedagoger och konstnärer inom olika konstnärliga områden även i fortsättningen.

Vi behöver också i fortsättningen kreativa och nyfikna tänkare: vi behöver världsmedborgare som kan ta sig an invecklade samhälleliga utmaningar med hjälp av fantasi och nytänkande. Se till att vi också i framtiden hr utvecklare av digital media, visuell kultur, ansvarsfullt mode, stadsdesign, arkitektur och landskapsarkitektur.

Genom att donera till Högskolan för konst, design och arkitektur stöder du

1. utbildningen av mångvetenskapliga problemlösare som utmanar konventioner och är experter inom konst och design
  2. tillämpning av designtänkande och designpraxis på målen för hållbar utveckling
  3. utveckling av världens mest högklassiga forskning inom design och kreativa områden

Vårt uppdrag är inte lätt när den offentliga ekonomin stramas åt. Därför är donationer som tryggar utbildning och forskning inom de kreativa områdena viktigare än någonsin.

solar panel clothing

Högskolan för konst, design och arkitektur

Genom att donera till Högskolan för konst, design och arkitektur bidrar du till att utveckla en hållbarare, smidigare och trevligare vardag.

Donationstyp
Välj donationsbelopp
Donationsbelopp
Välj donationsbelopp
Donationsbelopp

Överväger du en större donation till Högskolan för konst, design och arkitektur?

Om du överväger en donation på över 10 000 euro, vänligen kontakta Eveliina Mikkola.

Eveliina Mikkola

Givarrelationer

Vad gör vi i Högskolan för konst, design och arkitektur?

Studerande vid Högskolan för konst, design och arkitektur ifrågasätter existerande strukturer och förfaranden, utvecklar nya verksamhetssätt och skapar en hållbar framtid.

Högskolan utbildar experter på fyra olika institutioner: Institutionen för konst och media, institutionen för design, institutionen för filmkonst och institutionen för arkitektur. Gemensamt för alla dessa är kreativt tänkande och ett rättvist samhälle samt ansvarsfull utveckling av en social, kulturell och ekologiskt hållbar byggd miljö.

Högskolans områden kräver kritiskt tänkande, observation av verkligheten och insiktsfull tolkning, tekniskt kunnande och ekonomisk kunskap.

Högskolan för konst, design och arkitektur
  • Publicerat: