Älykkäitä laitteita ja sirkushuveja Otaniemessä

Mekatroniikan sirkus -tapahtumassa 13.4.2023 oli tarjolla kandi- ja maisteriopiskelijoiden sekä väitöskirjatutkijoiden valmistamia älykkäitä laitteita, sirkusesityksiä sekä erilaisia syötäviä herkkuja. Tapahtuma pidettiin yhdessä tutkijoiden Demo Dayn kanssa uudessa K3-rakennuksessa.
People at Mechatronic Circus event.
Device that draws a picture from computer to paper at the Mechatronic Circus event.

Mekatroniikan sirkuksessa oli esillä opiskelijoiden valmistamia älylaitteita laidasta laitaan. Tämä laite nimeltään 2DOF Arm Plotter piirsi tussilla kuvia paperille tietokoneelle luotujen mallien mukaisesti.

Researcher Xinyi Tu with her smart device.

Väitöskirjatutkija Xinyi Tu:n valmistama Holo Lens XR kypärällä voidaan kontrolloida teollisuusnosturia VR-lasien avulla. Xinyi oli tapahtumassa kolmatta kertaa esittelemässä tutkimustaan.

Drink mixing device at Mechatronic Circus

Tällä Coctail Master "2000"- laitteella oli tarkoitus sekoittaa erilaisia juomia.

Automatic Food Dispenser at Mechatronic Circus

Automatic Food Dispenser -laite jakaa ruoka-aineet osiin nimensä mukaisesti. Laitetta ei valitettavasti päässyt testaamaan tapahtumassa tarjotuilla popcorneilla.

Automatic Guitar at the Mechatronic Circus

Tätä kitaraa soitti ihmisen sijaan tietokoneeseen kytketty laite.

Circus show by Sanni Sarlin-Takayama

Tapahtumassa nähtiin myös perinteisiä sirkusesityksiä. Esiintyjänä hulavanteiden kanssa toimi Sanni Sarlin.

Air bearing reacting with liquid at the Mechatronic Circus

Ilmalaakereita hyödyntäviä älylaitteita oli tapahtumassa esillä useampikin. Kuvassa näkyy kuinka ilmalaakeri reagoi nesteessä.

Learning Services at Mechatronic Circus event

Älykkäiden laitteiden lisäksi tapahtumaan osallistuneilla oli mahdollisuus keskustella opinnoista Insinööritieteiden korkeakoulun oppimispalveluiden sekä opiskelijoiden kanssa. Tapahtumaan osallistui aaltolaisten lisäksi lukiolaisia, joille oli järjestetty myös erikoisohjelmaa kuten miniluentoja. Lukiolaiset ovat myös lämpimästi tervetulleita ensi vuoden tapahtumaan!

Catwalkilla kävelevä malli esittelee muotisuunnittelijan luomaa asua, katsojat istuvat katsomassa näytöstä
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Näytös24 oli luovuuden ja persoonallisuuden juhlaa

Aalto-yliopiston vuosittaisessa muotinäytöksessä jaettiin kaikkiaan seitsemän palkintoa muodin opiskelijoiden mallistoille ja projekteille. Palkintoperusteluissa korostuivat etenkin innovatiivisuus, korkea tekninen taso ja kestävyysarvot.
Noora Hautamäki
Opinnot Julkaistu:

Noora Hautamäki oli opiskelijavaihdossa Meksikossa ja kannustaa kaikkia lähtemään vaihtoon

Noora Hautamäki vietti puoli vuotta vaihdossa Meksikon Monterreyssa. Vaihtoaikansa jälkeen hän toimi vuoden Aallon vaihtoneuvojana ja toimii edelleen vapaaehtoisena vaihtojärjestössä, jonka kautta oli lukiovaihdossa.
Kuvassa näkyvät opiskelijat Anna Tran, Osama Nasir Iqbal ja Lana St t. James-Kautny Aalto-luentosalissa.
Opinnot Julkaistu:

Elämän tärkeät päätökset haltuun taloustaitojen avulla

Uusi Personal Finance -kurssi yhdistää viimeisintä tutkimustietoa käytännön esimerkkeihin, opettaa jokapäiväisessä elämässä tarvittavia taloustaitoja – ja auttaa toteuttamaan unelmia.
Muotoilija Noora Yaun suunnittelemia kimaltavia puukristalleja. Kuva: Mikko Raskinen
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avaruusteknologiaa, kimaltavaa puuta ja muotoaan vaihtavia tekstiilejä - tutustu maailmaa muuttavaan tutkimukseen upouudessa Marsio-rakennuksessa

Mahdottoman tekijät -näyttelyt ja Designs for a Cooler Planet -festivaali käynnistävät Aalto-yliopiston uuden kohtaamispaikan syyskauden.