Parempaa langatonta viestintää millimetriaaltoteknologian avulla

Henri Kähkönen teki väitöskirjansa yhteistyössä Saabin kanssa.
Professori Ville Viikari ja Henri Kähkönen. Kuva: Matti Kuosmanen
Väitöksen vastuuprofessori Ville Viikari (vas.) ja Henri Kähkönen. Kuva: Matti Kuosmanen.

Henri Kähkönen väitteli tekniikan tohtoriksi perjantaina 9.9. väitöskirjallaan Advances in Wide-Band Phased Antenna Array Design and Manufacturing at Millimeter-Waves.

Kähkönentutki väitöksessään elektronisesti keilaavia antenniryhmiä millimetriaalloille. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Saabin kanssa, ja tuloksilla voidaan mahdollisesti laskea langattoman tietoliikenteen tukiasemien valmistus- ja materiaalikustannuksia. Lisäksi tuloksia voisi tulevaisuudessa hyödyntää vaikkapa liikenneturvallisuuden parantamisessa, sillä Kähkösen tutkimien antenniryhmien avulla voitaisiin integroida tukiasemiin uudenlaisia sensoreita.

Elektronisesti keilaavilla antenniryhmillä viitataan antenniryhmään, jossa antennin keilaa (verrattavissa valokeilaan) voidaan kääntää tai muovata. Vaiheita säätämällä antennin keila kääntyy ilman, että antenni itsessään fyysisesti kääntyy.

”Tutkimustulosteni avulla antenniryhmien valmistusta voisi yksinkertaistaa, mistä on hyötyä erilaisten langattoman viestinnän laitteiden valmistuksessa”, Kähkönen kertoo.

Saabin teknologiajohtaja Petteri Alinikula on ollut hyvin tyytyväinen Kähkösen tutkimukseen. Kähkösen lisäksi Saab tekee tällä hetkellä yhteistyötä yhdeksän Aalto-yliopiston väitöskirjatutkijan kanssa. Alinikulan mukaan yhteistyössä mukana olevat väitöskirjatutkijat ovat erittäin älykkäitä ja uteliaita ja tuovat uusia näkökulmia tutkimukseen. Kähkönen ei ole ollut poikkeus joukossa.

”Henrin väitöskirjatutkimus on ollut esimerkillinen suoritus. Hän on löytänyt hyvät yhteistyökumppanit eri puolilta Saabia ja tehnyt todella merkityksellistä tutkimusta, josta osia on patentoitukin. Olemme erityisen onnellisia siitä, että Henri jatkaa uraansa Saabilla ja vie uusimpia teknologioita ja suunnittelumenetelmiä tuotekehitykseemme Tampereella”, hän kertoo.

Kymmenenvuotisella yhteistyösopimuksella panostetaan ajankohtaiseen tutkimukseen

Väitöskirjan aihe oli luonnollista jatkoa Kähkösen diplomityölle, joka tehtiin myös yhteistyössä Saabin kanssa. Yhteistyö Saabin asiantuntijoiden kanssa auttoi Kähköstä tutkimuksessa ja avasi uusia näkökulmia. Saabin rahoittama tohtorikoulutusohjelma on yksi yhteistyön osa-alue. Kymmenvuotinen yhteistyösopimus tehtiin vuonna 2017. Sen tavoitteena on vahvistaa ja syventää tutkimusyhteistyötä erityisesti pitkän aikavälin anturiteknologian tutkimuksessa.

”Odotan, että tulevaisuudessa hyvä pöhinä jatkuu, ja hankkeissa tehdään akateemisesti korkeatasoista tutkimusta, josta saamme julkaisuja maailmaluokan lehtiin. Toivon myös, että saamme tutkimuksista nostoja tuotekehitykseen joko konkreettisesti tai tulevaisuuden suuntaviivoja, sekä joitain patenttejakin”, Alinikula kertoo.

Kiitoksena arvokkaasta tutkimustyöstä, Saab palkitsee kaikki väitelleet ainutlaatuisella taideteoksella. Myös Kähköselle ojennettiin väitöstilaisuudessa uniikki Uusi alku -teos, joka on taiteilija Katri-Maria Huhtakallion käsialaa. Huhtakallio on vuonna 2017 valmistunut Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumni.

Ka-kaistan (26-40 GHz) kattava piirilevylle pintaliitettävä antenniryhmä

Väitös radiotekniikan alalta, DI Henri Kähkönen

Edistyksiä antenniryhmissä millimetriaalloille

Muotoilija Noora Yaun suunnittelemia kimaltavia puukristalleja. Kuva: Mikko Raskinen
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avaruusteknologiaa, kimaltavaa puuta ja muotoaan vaihtavia tekstiilejä - tutustu maailmaa muuttavaan tutkimukseen upouudessa Marsio-rakennuksessa

Mahdottoman tekijät -näyttelyt ja Designs for a Cooler Planet -festivaali käynnistävät Aalto-yliopiston uuden kohtaamispaikan syyskauden.
Publication icon

Julkaisufoorumi hakee uusia panelisteja kaudelle 2025-2028

Jos olet kiinnostunut ryhtymään Julkaisufoorumin panelistiksi, hae tehtävään 15.6.2024 mennessä.
Vihreän siirtymän rakentajat

Uusi podcast: Vihreän siirtymän rakentajat

Vihreän siirtymän toteuttamisessa kiinteistöala on avainasemassa. Talotekniikka on sen vaikuttavin keino torjua ilmastonmuutosta ja vastata EU:n kiristyviin energiavaatimuksiin. Uusi Vihreän siirtymän rakentajat - podcast tuo esiin talotekniikan tutkijoita, kehittäjiä ja toteuttajia, jotka jakavat näkemyksiään ja ideoitaan matkalla kohti kestävämpää kiinteistö- ja rakennusalaa.
Robottien rakentelua Aalto-yliopisto Juniorin Robokylä-työpajassa
Yhteistyö Julkaistu:

Innostusta teknologiaan: Lähes 8000 lasta ja nuorta osallistui Aalto-yliopisto Juniorin Teknologiatuokioihin

Aalto-yliopisto Juniorin teknologiakasvatuksen lähettiläät kulkivat viime talvena ahkerasti peruskouluilla tarjoten oppilaille ja opettajille mahdollisuuden tutustua uusimpaan teknologiaan käytännönläheisesti. Jane ja Aatos Erkon säätiön sekä Svenska kulturfondentin rahoittamien hankkeiden tavoitteena oli innostaa lapsia ja nuoria teknologian pariin.