Uusi tutkimuskeskus edistää autonomisten järjestelmien kehitystä

Aalto Center for Autonomous Systems ACAS yhdistää eri tieteenalojen tutkimusta älykkäiden liikennejärjestelmien, tehtaiden ja infrastruktuurien kehittämiseksi.
aalto center for autonomous systems banner and logo

Autonomiset laitteet, kuten itseajavat autot, droonit ja älykkäät tehdasrobotit ovat lähitulevaisuudessa arkinen osa elinympäristöämme. Laitteet havainnoivat ympäristöään, vaihtavat tietoja keskenään ja järjestävät yhdessä toimintaansa muodostaen verkottuneita autonomisia järjestelmiä.

Autonomisten järjestelmien kehittäminen vaatii muun muassa tietoliikennetekniikan, tekoälyn ja konesuunnittelun sekä ihmisten ja koneiden vuorovaikutuksen huippuosaamista. Aalto-yliopiston uusi tutkimuskeskus Aalto Center for Autonomous Systems (ACAS) yhdistää eri tieteenalojen tutkimusta turvallisten ja älykkäiden autonomisten järjestelmien kehittämiseksi.

"Autonomiset järjestelmät edesauttavat yhteiskunnan digitalisoitumista luomalla uusia palveluita ja liiketoimintaa, tehostamalla tuotantoa ja resurssien käyttöä sekä lisäävät ihmisten ja teknologian turvallisuutta", sanoo ACASin johtaja, professori Riku Jäntti tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitokselta.

"Aallossa tehdään kansainvälisesti arvostettua tutkimusta monilla autonomisiin järjestelmiin kytkeytyvällä alueella. Uuden keskuksen avulla voimme tehostaa yhteistyötä tutkimusryhmien ja alan yritysten välillä ja ottaa harppauksia autonomisten järjestelmien kehityksessä.”

ACASissa on mukana muun muassa automaatiojärjestelmien, käytettävyyden, tietoliikennetekniikan, koneälyn, konetekniikan ja pelisuunnittelun alan tutkimusryhmiä. Yhteistyö rakentuu monialaisten tutkimusprojektien ympärille.

"Kaikki Aalto-yliopiston tutkimusryhmät, jotka toimivat autonomisiin järjestelmiin liittyvän tutkimuksen parissa, voivat osallistua ACAS:in toimintaan. Etsimme myös yrityksiä mukaan yhteistyöhön", sanoo ACASin koordinaattori Reino Virrankoski.

Tutustu ACASin verkkosivuihin täällä: acas.fi.

Kiinnostuitko yhteistyöstä? Lisätietoja:

Riku Jäntti

Department of Information and Communications Engineering

Catwalkilla kävelevä malli esittelee muotisuunnittelijan luomaa asua, katsojat istuvat katsomassa näytöstä
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Näytös24 oli luovuuden ja persoonallisuuden juhlaa

Aalto-yliopiston vuosittaisessa muotinäytöksessä jaettiin kaikkiaan seitsemän palkintoa muodin opiskelijoiden mallistoille ja projekteille. Palkintoperusteluissa korostuivat etenkin innovatiivisuus, korkea tekninen taso ja kestävyysarvot.
Viima-rakennuksen pääsisäänkäynti
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Viima - Puumiehenkuja 5 sai seikkailuun kutsuvan nimen

Rakennuksen pääkäyttäjät pohtivat uutta nimeä yhdessä.
Kolmeosainen kuva: vasemmalla keltainen kukka ja teksti Marsio,  keskellä kuva Aino-Marsio-Aallosta, oikealla Aallon logo o
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopiston kaikille avoin kohtaamispaikka Marsio avaa ovensa syyskuussa

Avajaisnäyttelyt esittelevät Aalto-yhteisön ratkaisuja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.
Robottien rakentelua Aalto-yliopisto Juniorin Robokylä-työpajassa
Yhteistyö Julkaistu:

Innostusta teknologiaan: Lähes 8000 lasta ja nuorta osallistui Aalto-yliopisto Juniorin Teknologiatuokioihin

Aalto-yliopisto Juniorin teknologiakasvatuksen lähettiläät kulkivat viime talvena ahkerasti peruskouluilla tarjoten oppilaille ja opettajille mahdollisuuden tutustua uusimpaan teknologiaan käytännönläheisesti. Jane ja Aatos Erkon säätiön sekä Svenska kulturfondentin rahoittamien hankkeiden tavoitteena oli innostaa lapsia ja nuoria teknologian pariin.