Varför har Aalto-universitetet ett kvalitetssystem?
Grundandet av det europeiska området för högre utbildning (EHEA) och förändringar i högskolornas verksamhetsmiljö förutsätter att universiteten kontinuerligt utvecklar sin verksamhet och ökar sin öppenhet. Av dessa orsaker har Aalto-universitetet på samma sätt som övriga europeiska och finländska universitet ett system för kvalitetshantering för den strategiska ledningen och för den kontinuerliga förbättringen av all verksamhet.
Genom kvalitetssystemet säkerställer vi att Aalto-universitetets verksamhet planeras, verkställs, utvärderas och utvecklas systematiskt. Genom systemet följer vi även upp att vi gör framsteg vad gäller våra mål och reagerar på utvecklingsbehov.
Enligt universitetslagen ska finländska universitet regelbundet delta i externa utvärderingar av sin verksamhet och kvalitetssystem. I början av 2023 granskades Aalto-universitetets kvalitetssystem av Finlands utbildningscentrum (Karvi) internationella auditgrupp med utmärkta resultat. Den mottagna kvalitetsmärkningen är giltig i 6 år.
Karvi tilldelade Aalto-universitetet sitt kvalitetsmärke för excellence våren 2024. Kvalitetsmärket för excellence kan endast beviljas en universität som granskats av Karvi som ett erkännande av den exceptionella kvaliteten i utvecklingen av dess verksamhet.