Organisering av kvalitetsledningen
Hur kvalitetshantering är organiserad på Aalto ?
Kvalitetsledningen sköts kollektivt vid Aalto-universitetet. Medlemmarna i universitetssamfundet bär ansvaret för kvaliteteten på den egna verksamheten. Kvalitetsledningens ansvarsområden är en del av den dagliga verksamheten. Stödtjänsterna för ledningen (LSS) stöder universitetets ledning och koordinerar det universitetsomfattande kvalitetsarbetet, stöder utvecklingen av verksamhetssätt och processer på olika nivåer och säkerställer samstämmigheten mellan kvalitetssystemet och den strategiska ledningen. Utöver medlemmarna i Aalto-gemenskapen deltar alumner och externa intressentgrupper på olika sätt i kvalitetsledningen.
Rektor ansvarar för universitetets kvalitetsledning och gör upp riktlinjerna för kvalitetsarbetet tillsammans med rektors ledningsgrupp. PMT fungerar som styrgrupp för universitetets kvalitetsarbete. Det fortlöpande praktiska kvalitetsarbetet koordineras av stödtjänsterna för ledningen (LSS) tillsammans med högskolornas utvecklingchefer. I tabellen nedan hittar du mer information om kvalitetsledningens aktörer och deras ansvar.
Aktör |
Uppgift och ansvar |
Rapportering / kommunikation |
Kommittén för akademiska ärenden (AAK) |
främjar hög kvalitet på forskningen, utbildningen, konsten och den kreativa verksamheten fattar beslut om allmänna anvisningar och regler som rör utbildningen |
Aalto-gemenskapen |
Styrelsen |
fattar beslut om universitetets strategi, verksamhet, ekonomi och andra långsiktiga planer |
Intressentgrupper |
Rektor |
ansvarar för verkställandet av strategin inklusive kvalitetsledningen och kvalitetssystemet som en del av det strategiska ledandet ansvarar för kvaliteten på verksamheten och resultaten |
Styrelsen |
Provosten |
leder processerna för forskningen, undervisningen, den konstnärliga verksamheten, de akademiska karriärerna och det samhälleliga inflytandet |
Rektor |
Vicerektorer |
ansvarar för kvalitetsledningen och kvalitetssystemet vid det egna området |
Provosten |
Styrgrupperna |
utvecklar och följer upp de strategiska målen enligt årsklockan, följer upp och utvärderar hur universitetets strategiska utvecklingsobjekt framskrider och ger rekommendationer i anknytning till dem, koordinerar verkställandet av universitetets långsiktiga utvärderingsprogram |
Rektor, Vicerektorer |
Chef (stöd för planeringen och ledningen) |
operativt ansvar för utvecklingen och underhållet av kvalitetssystemet |
Utvecklingsdirektören, Rektor |
Kvalitetsexperten |
koordinerar kvalitetssystemets utveckling och helheten som responssystemet utgör |
Chef (stöd för planeringen och ledningen) |
Aalto-universitetets ledningsgrupp (AMT) |
behandlar samtliga ärenden som förs fram till styrelsen och som styrelsen beslutar om säkerställer att viktiga beslut i anknytning till Aalto-universitetets utveckling är öppna, engagerande och förståeliga |
Rektor |
Operativa ledningsgruppen, PMT |
fungerar som styrgrupp för kvalitetsarbetet säkerställer att den information som uppstått i kvalitetssystemet systematiskt används i beslutsfattandet stöder rektor i ledandet av universitet och i utvecklingen av verksamheten |
Rektor |
Tjänstechefer |
säkerställer kvalitetssystemets funktion i olika tjänstehelheter och ökar kvalitetsmedvetenheten i alla tjänstehelheter |
Rektor |
Dekanus |
ansvarar för verkställandet av skolans strategi inklusive kvalitetsledningen som en del av den strategiska ledningen |
Provosten |
Direktören för institutionen |
ansvarar för verkställandet av strategin inklusive kvalitetsledningen som en del av den strategiska ledningen |
Dekanus |
Utvecklingschef | Koordinerar högskolans praktiska kvalitet och deltar i universitetets kvalitetsarbete | Dekanus och Chef (stöd för planeringen och ledningen) |
- Publicerat:
- Uppdaterad: