Dataskyddsmeddelande för sökande till examensutbildning
Detta meddelande gäller sökande till kandidat-, magister- och doktorandutbildning. Detta meddelande informerar om hur dina personuppgifter behandlas och vilka rättigheter du har till dina egna personuppgifter.
För att kunna sköta antagningen av nya studerande som en del av vårt utbildningsuppdrag är vi tvungna att behandla olika typer av uppgifter som hjälper oss att identifiera dig, d.v.s. personuppgifter. I detta sammanhang utgör du en ”registrerad”, medan vi fungerar som ”personuppgiftsansvarig” som kontrollerar behandlingen av dina personuppgifter för ovan nämnda syfte. Vi behandlar enbart sådana personuppgifter som vi anser nödvändiga för att sköta vårt uppdrag.
Dataskyddsmeddelande till sökande
Artiklarna 13 och 14 i allmänna dataskyddsförordningen (EU) 2016/679
Namn | Uppgifter om sökande |
Datum | 30.11.2018 26.11.2019 ändringar i punkterna 2,5,6 och 8 26.11.2020 ändringar i punkterna 5,6,7,9,15 och 16 |
Personuppgiftsansvarig, ansvarig enhet |
Aalto-universitetet Lärandetjänster, chef för lärandetjänsterna Eija Zitting |
Kort beskrivning | Beskrivning av universitetets behandling av sökandes personuppgifter i syfte att sköta den lagstadgade antagningen av studerande |
A: Personuppgifter samlas in direkt från den registrerade | Ja |
B: Personuppgifter samlas in annanstans än från den registrerade | Ja |
Ansökningsservicen vid lärandetjänsterna, [email protected]
Jurist Anni Tuomela, Aalto-universitetet
Postadress: PB 11000, 00076 AALTO
Besöksadress: Otsvängen 24, 02150, Esbo
Telefonväxel: 09 47001
[email protected]
https://datarequest.aalto.fi/fi-FI/
Den sökande kan kontakta Aalto-universitetets dataskyddsombud i frågor som gäller dataskydd, detta dataskyddsmeddelande eller andra frågor gällande behandlingen av personuppgifter vid universitetet.
Universitetet behandlar personuppgifter i syfte att
- informera om studierna och om antagningen av studerande
- sköta uppgifter i anknytning till antagningen av studerande
Därtill kan universitetet behandla personuppgifter
- i anslutning till vetenskaplig forskning och
- i marknadskommunikation som gäller utbildningsutbudet och för andra särskilda syften.
Universitetets rätt att behandla personuppgifter i egenskap av personuppgiftsansvarig grundar sig på att behandlingen är nödvändig för att
- utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning (artikel 6.1 e)
- fullgöra en rättslig förpliktelse (allmänna dataskyddsförordningen, artikel 6.1 c)
- i särskilda fall fullgöra ett avtal eller för att den registrerade har lämnat sitt samtycke (artikel 6.1 a och b)
Universitetet har rätt att som personuppgiftsansvarig behandla särskilda kategorier av personuppgifter om
- behandlingen är nödvändig av hänsyn till ett viktigt allmänt intresse (artikel 9.2 g)
Huvudsakliga författningar
- universitetslagen 558/2009 och de förordningar som utgår från den
- statsrådets förordning om universitetsexamina 794/2004 inklusive ändringar samt tidigare förordningar om examina inom teknik, ekonomi och konst
- lagen om nationella studie- och examensregister 884/2017
- allmänna dataskyddförordningen (EU) 2016/679 och kompletterande nationella författningar
- lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet 621/1999
Nej
Aalto-universitetet behandlar följande kategorier av personuppgifter som berör sökande.
Individualiserande uppgifter
- identifikationsuppgifter (namn, personbeteckning, födelsetid, ansökan/ansökningsnummer, kopia av pass)
- bakgrundsuppgifter (nationalitet, kön och modersmål)
- kontaktuppgifter (e-postadress, telefonnummer, postadress)
Uppgifter om ansökan
- uppgifter om ansökan till utbildning
- uppgifter om antagningsgrunderna och grunderna för antagning av studerande:
- uppgifter om den sökandes utbildning, examina och arbetserfarenhet
- information om hälsomässiga faktorer som inverkar på antagningen (ja/nej)
Övrig information
- Rådgivningsmeddelanden som kan paras med sökande i det elektroniska ansöknings- och urvalssystemet under ansökningsskedet.
Den sökandes samtycke till att hens förhands- och urvalsprovsuppgifter i anslutning till ansökan till Högskolan för konst, design och arkitektur får publiceras
- information om antagningsresultat (resultat i urvalsprovet och annan information som gäller antagningen, t.ex. antagningspoäng)
- uppgifter om mottagande av studieplatsen
Uppgifter om den sökande som kan innehålla särskilda kategorier av personuppgifter (uppgifter av känslig natur):
- Information om specialarrangemang
- Utredningar och konsekvenser i anslutning till avvikande situationer i samband med antagningen
- intervjuer i samband med urvalsprov
Vid Aalto-universitetet behandlas uppgifterna endast av personer som är anställda vid Aalto-universitetet eller personer som arbetar på uppdrag av universitetet och för universitetets räkning och som behöver uppgifterna i sitt arbete. Uppgifterna skyddas från obehörig användning. Åtkomsten till ansökningssystemen begränsas med användarrättigheter. Personuppgifter behandlas i huvudsak av personalen vid lärandetjänsterna och anställda bland den akademiska personalen som är involverade i antagningen av studerande. Därtill kan personuppgifter behandlas vid universitetets campus- och säkerhetstjänster, IT-tjänster och ekonomitjänster.
Aalto-universitetet kan använda utomstående personuppgiftsbiträden, såsom företag som erbjuder systemtjänster, som på basis av ett uppdragsavtal behandlar personuppgifter för Aalto-universitetets räkning.
Aalto-universitetet lämnar ut personuppgifter till en utomstående part eller behandlar personuppgifter för ett annat ändamål än det ursprungliga endast i lagenliga situationer.
Gemensamt personuppgiftsansvariga för antagningsregistret i Studieinfo-portalen är Utbildningsstyrelsen samt universiteten och yrkeshögskolorna (L 884/2017 18§).
Gemensamt personuppgiftsansvar vid gemensam antagning: Den gemensamma antagningen till ekonomiutbildning och den gemensamma antagningen till diplomingenjörs- och arkitektutbildning (DIA)
Aalto-universitetet lämnar ut nödvändiga personuppgifter till följande mottagare:
- Register vid högskolor som erbjuder nationella och internationella gemensamma program
- Undervisnings- och kulturministeriets databas KOTA
- Utbildningsstyrelsen
- Folkpensionsanstalten genom en teknisk anslutning
- Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) genom en teknisk anslutning via högskolornas riksomfattande datalager
- Arbetskraftsmyndigheterna
- Migrationsverkets utlänningsregister
- Utbildningsstyrelsens Studieinfo-portal
- TE-centralen (förfrågningar)
Därtill kan Aalto-universitetet lämna ut sökandes personuppgifter i följande fall:
- för vetenskaplig forskning
- för att uppfylla förpliktelser enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (Offentlighetslagen 621/1999) eller annan lagstiftning
- sådana uppgifter från myndigheter som inverkar på antagningen och de studerandes rättigheter kan lämnas ut till andra inhemska högskolor
- till utländska högskolor även utanför EU och EES
- med den sökandes samtycke kan universitetet lämna ut kontaktuppgifter utanför universitetet för marknadskommunikation och andra särskilda ändamål
Universitetet iakttar särskild noggrannhet vid överföring av personuppgifter till ett land utanför EU och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) som inte erbjuder dataskydd i enlighet med EU:s dataskyddsförordning. Överföring av personuppgifter utanför EU och EES görs i enlighet med dataskyddsförordningen.
Lagringstiden för personuppgifter som sparas i system samt för manuellt material grundar sig på lagen och på Aalto-universitetets informationsstyrningsplan.
Permanent lagring (Lag om nationella studie- och examensregister, 25 och 27 §):
- antagna sökande: studentnummer och personbeteckning eller någon annan motsvarande identifikationsuppgift,
- antagna sökande: uppgifter om en persons studierätt inom utbildning som leder till examen och uppgifter om mottagande av studieplats
Enligt Riksarkivets beslut kan även andra personuppgifter som gäller sökande lagras permanent.
Personuppgifter som inte lagras permanent i huvudsak:
- Resultat i urvalsprov och poängförteckning minst 2 år, bortsett från förhands- och urvalsprovsuppgifterna för konst och arkitektur minst 6 månader
- Ansökningar som fått avslag minst 2 år
- Godkända ansökningar minst 5 år eller minst till att den studerande utexamineras
- Uppgifter av känslig natur bevaras så länge det är nödvändigt, dock högst 4 år
- Rådgivningsinformation i det elektroniska systemet för sökandeuppgifter minst 2 år
Lagringstiden kan variera i enskilda fall, och lagringstiden kan ses över.
Förfrågningar som gäller den sökandes rättigheter som registrerad kan sändas per e-post till [email protected]
Den registrerades rätt till tillgång till sina uppgifter
Den registrerade har rätt att veta vilka personuppgifter som behandlas och vilken information som har lagrats i hens fall. Den registrerade kan begära information från universitetet. Då gäller följande förfarande:
- Universitetet tillhandahåller den begärda informationen så snart som möjligt utan onödigt dröjsmål. Den som begär informationen ska vid behov kunna styrka sin identitet. Universitetet ska tillhandahålla informationen eller ge närmare information gällande begäran inom en månad efter att begäran har mottagits. Om begäran är komplicerad och omfattande kan tidsfristen förlängas med två månader.
- Informationen tillhandahålls i regel utan avgift. Om den registrerade begär flera kopior ska hen betala en avgift som baserar sig på administrativa kostnader. Om begäran tydligt saknar grund eller är orimlig eller om en registrerad upprepade gånger framför en begäran kan universitetet uppbära en avgift som motsvarar de administrativa kostnader som tillhandahållandet av uppgifterna har medfört eller helt neka till att tillhandahålla uppgifterna. I sådana fall motiverar universitetet sitt beslut.
- Om universitetet inte tillhandahåller uppgifterna informeras den registrerade skriftligen om saken. I samband med detta informeras den registrerade om hens rätt till rättsmedel, t.ex. möjligheten att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.
Den registrerades rätt till rättelse av uppgifter
- Den registrerade har rätt att kräva att felaktiga, oklara eller ofullständiga personuppgifter rättas eller kompletteras utan onödigt dröjsmål. Därtill har den registrerade rätt att kräva att personuppgifter som rör hen och som inte är nödvändiga raderas.
- Om universitetet inte godkänner begäran om rättelse får den registrerade ett skriftligt intyg över orsakerna till att begäran inte har godkänts. I samband med detta informeras den registrerade om hens rätt till rättsmedel, t.ex. möjligheten att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.
Den registrerades rätt till radering av uppgifter
- Beroende på den rättsliga grunden för behandlingen av uppgifterna kan den registrerade ha rätt att få sina personuppgifter raderade. Denna rättighet gäller inte till exempel i sådana fall där behandlingen av uppgifterna är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse eller som ett led i högskolans myndighetsutövning. Vid lagring och radering av uppgifter iakttas universitetets arkivbildningsplaner och den lagstiftning som gäller lagringstider för uppgifter.
Rätt till begränsning av behandling
- Den registrerade kan i särskilda situationer ha rätt att begära att behandlingen av personuppgifter begränsas under den tid som det tar att kontrollera, rätta eller komplettera uppgifterna eller den rättsliga grunden för behandlingen.
Rätt till dataportabilitet och överföring av uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig
- Rätten till dataportabilitet innebär att den registrerade ska ha rätt att få ut personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig utan att universitetet hindrar detta. Denna rättighet gäller endast situationer där behandlingen av uppgifter är automatisk och baserar sig på samtycke eller ett avtal.
- Rättigheten gäller inte sådan behandling av uppgifter som är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för att fullgöra en rättslig förpliktelse. Således gäller rättigheten i regel inte i anslutning till universitetets personregister.
Förfrågningar som gäller den sökandes rättigheter som registrerad kan sändas per e-post till [email protected].
Rätt att göra invändningar
- Den sökande ska, av skäl som hänför sig till hens specifika situation, ha rätt att när som helst göra invändningar mot behandling av personuppgifter när den rättsliga grunden för behandlingen är att utföra en uppgift av allmänt intresse, ett led i myndighetsutövning eller universitetets berättigade intresse. I en sådan situation kan uppgifter behandlas vidare endast om det finns en anmärkningsvärt viktig och välgrundad orsak, som kan påvisas.
Den sökande har rätt att när som helst utan särskild motivering göra invändningar mot behandling av hens personuppgifter för direktmarknadsföring.
- I en situation där behandlingen av den sökandes personuppgifter enbart grundar dig på samtycke kan hen återkalla sitt samtycke. Återkallandet av samtycket ska inte påverka lagligheten av behandling som grundar sig på samtycke, innan detta återkallas.
- Återkallandet av samtycket görs i första hand till den part till vilken samtycket har getts. Om detta inte är möjligt kan den sökande ta kontakt via adressen [email protected]
- Den sökande kan inge klagomål till en tillsynsmyndighet om hen anser att behandlingen av hens personuppgifter strider mot EU:s allmänna dataskyddsförordning 2016/679. Därtill har den sökande rätt att använda annat administrativt prövningsförfarande samt rättsmedel. Tilläggsinformation: www.tietosuoja.fi
- Den sökande har även rätt att väcka talan mot den personuppgiftsansvarige eller en organisation som utgör personuppgiftsbiträde om hen anser att hens rättigheter har kränkts genom att hens personuppgifter inte har behandlats i enlighet med dataskyddsförordningen.
Den sökande ska tillhandahålla de personuppgifter som är nödvändiga för den aktuella processen och ansvarar för att uppgifterna är korrekta. Tillhandahållande av personuppgifter är en nödvändig förutsättning i de flesta processer.
Uppgifter som rör sökande samlas in direkt från följande informationskällor:
- Studieinfo, prestationsregistret och befolkningsdatasystemet
- Nationella ansöknings- och examenssystem
- Finländska och utländska högskolor
- Nätbetalnings- och anmälningstjänster
- Bedömare av ansökningar och urvalsprov vid Aalto-universitetet
- Verifieringstjänst för internationella nivåtest, till exempel de engelska språknivåtesten
Därtill kan det röra sig om information som har observerats och härletts till användning av it-tjänster och apparater som studerande har tillgång till eller information som har samlats in genom universitetets administrativa tjänster och övervakningstjänster (t.ex. kameraövervakning).
Nej
Lista över centrala system och tjänster i vilka sökandes personuppgifter behandlas:
Studieinfo
DIAkone
Ansöknings- och antagningssystem (Salesforce, DIAkone, Full Fabric, eAge)
Utöver de gemensamma datasystemen behandlas sökandes personuppgifter även i andra system, och delvis manuellt:
Registrerade urvalsprovsresultat
Aalto-universitetets ansökningsservice
Individuella arrangemang i samband med urvalsprov
Aalto-universitetets ansökningsservice
- Publicerat:
- Uppdaterad: