Evenemang

Cooler Planet: Guidad tur av offentlig konst 18.9.

Följ med på en guidad tur med konstkuratorn Outi Turpeinen och lär dig mer om Aalto-universitetets offentliga konstsamlingar i byggnaderna Marsio, Kide och Viima. Turerna startar från lobbyn i Marsio-byggnaden.
Läheltä kuvattu LED-valoveistosta, jossa liikkuu monivärinen tekoälyn tuottama runo.
Pasi Rauhala: Mycelium of the Future (Viima-byggnaden). Foto: Aalto-universitetet / Mikko Raskinen

Delta under Cooler Planet-festivalen i guidade turer ledda av konstkuratorn Outi Turpeinen (chef för konst och utställningar) för att lära dig mer om campusets offentliga konst. Under turerna kommer du att bekanta dig med verken i byggnaderna Marsio, Kide och Viima samtidigt som du utforskar rollen för procentkonst och offentlig konst på universitetet.

Turerna startar från lobbyn i Marsio (Otakaari 2). Marsios tema för offentlig konst är delandet av fantasi. Konstturen introducerar även temat mellan vågorna/vågorna emellan i Kide-byggnaden (Konemiehentie 1) och temat Engineering Materials i Viima-byggnaden (Puumiehenkuja 5) när det gäller offentlig konst.

Anmäl dig i förväg eftersom det finns begränsat med platser på turerna.

Turen kommer att hållas på engelska.

Passar inte tiden? Här nedan hittar du alla offentliga konstkurer på Cooler Planet.

Offentliga konstturer på finska
tor 12.9.2024 klo 16.00–17.30
ons 2.10.2024 klo 16.00–17.30

Offentliga konstturer på engelska
tor 10.9.2024 klo 15.00–16.30
ons 18.9.2024 klo 15.30–17.00

Renata Jakowleff «Blue» 2017, 190 x 160 x 40 cm, glass and steel, assembled Photo: Mikko Raskinen

Samlingar av offentlig konst vid Aalto-universitetet

Syftet med offentlig konst över hela Aalto-universitetet är att skapa en livlig miljö där man kan uppleva världen ur olika perspektiv och anamma fantasi, intuition och utforskning.

Forskning och konst
Colourful hands and Designs for a Cooler Planet logo on white background.

Designs for a Cooler Planet

Visit Designs for a Cooler Planet festival in Otaniemi on 6 Sep – 3 Oct 2024 to challenge your perception of the possible.

Colorful hands on white background.

Events programme – Designs for a Cooler Planet 2024

Attend over thirty open seminars, talks, tours, film screenings and workshops.

Events
Punatiilisen rakennuksen julkisivussa on heijastavasta metallista tehty taideteos, jota katselee pyöräilijä.
Campus, Utställningar, Annat

Cooler Planet: Guidad tur av offentlig konst 10.9.

Betoninen portaikko rakennuksen sisällä, seinällä värikäs maalaus, portaissa näkymästä poistumassa henkilö.
Campus, Utställningar, Annat

Cooler Planet: Guidad tur av offentlig konst 12.9.

Campus, Utställningar, Annat

Cooler Planet: Guidad tur av offentlig konst 18.9.

Portaikon betonisella seinällä maalaus.
Campus, Utställningar, Annat

Cooler Planet: Guidad tur av offentlig konst 2.10.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: