Aalto-universitetet lockade ett rekordantal ansökningar till magisterprogrammen

Mer än 6000 ansökningar till Aalto-universitetets magisterprogram.
Students at Otaniemi campus in the winter and snow, photo by Unto Rautio

Ansökningstiden till Aalto-universitetets magisterprogram gick ut den 4 januari 2021.

Aalto-universitetet fick totalt in 6070 ansökningar till sina magisterprogram. Av ansökningarna gällde 3118 program inom teknik, 2057 program inom konst och design och 895 program inom ekonomi.

Till de populäraste programmen inom ekonomi hörde Yritysjuridiikka (magisterprogrammet i företagsjuridik, ordnas på finska) och Management and international business. Inom konst och design, de populäraste programmen var Collaborative and industrial design och Creative sustainability. De populäraste programmen inom teknik var Machine learning, data science and artificial intelligence och Computer science.

Av de sökande som hade utländsk högskoleexamen kom flest från Kina och Indien. Antalet sökande, som sökte med en examen avlagt inom EU/EES området, var mer än 2600.

I dessa siffror ingår inte de studerande som internt övergår från universitetets kandidatprogram till magisternivå.

Denna ansökningsomgång gällde tvååriga magisterprogram.

Ansökningstiden till kandidatprogrammen på engelska är den 7–20 januari och på finska och svenska den 17 mars–31 mars 2021.

Antagningsresultaten för magisterutbildningen offentliggörs tidigast 22 mars 2021.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kaksi opiskelijaa Aalto-yliopiston kampuksella.

Aalto-universitetet antog 2 027 nya studerande

Sammanlagt sökte 13 500 sökande till Aalto i vårens andra gemensamma ansökan
campus på hösten

Öppna universitetets höststudier 2024 har publicerats

Anmälan till höstens kurser startar tidigast i augusti.
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Blivande magister – ge respons på studierna och var med och påverka!

Svara på enkäten för utexaminerade magistrar och påverka utvecklingen av studierna inom ditt område.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.