Aalto-universitetet rankades högt i Shanghai-rankningarna

Åtta av Aalto-universitetets forskningsområden rankades bland de 100 bästa i världen.
Graphic image of ShanghaiRankings 2019 with white and red background, text on the picture Telecommunications Engineering 22 in the world.

Aalto-universitetet har återigen rankats högt i den ansedda universitetsrankingen ShanghaiRanking i de ämnesspecifika jämförelserna.

Bland de 50 bästa nådde fyra av Aalto-universitetets forskningsområden, som alla även förbättrade sin ranking från förra året: telekommunikationsteknik rankades på 22 plats (förra året 28), företagsekonomi rankades på plats 29 (34), ledarskap plats 32 (36) och informationsvetenskap plats 47 (51-100).

Flera andra forskningsområden vid Aalto rankades också bland de 100 bästa: bland annat elektroteknik, fjärravkänning, gruv- och mineralteknik och transportvetenskap och teknik.

Resultaten från ShanghaiRanking, som släpptes första gången 2009, utvärderar universitet i 54 ämnen inom naturvetenskap, teknik samt livs-, medicin- och samhällsvetenskap. Rankningen bedömer inte ämnen relaterade till konst och design. Totalt utvärderades över 4000 universitet 2019.

ShanghaiRankings by subjects 2019

• Publicerat:
  • Uppdaterad:
URL kopierat

Läs fler nyheter

Sekajätekasa Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella.
Campus, Samarbete, Universitetet Publicerat:

Återvinningskampanj inleds på Otnäs campus

I början av oktober inleder vi en kampanj för återvinning av avfall på Otnäs campus. Målet är att öka återvinningsgraden och minska mängden blandat avfall.
Three young people standing and discussing at Unitech International event.
Universitetet Publicerat:

Aalto-universitetet har anslutit sig till UNITECH International

Ansökan till UNITECH-programmet öppnar för studerande den 15 oktober.
Bärbar dator och smartphone på ett träskrivbord.
Studier, Universitetet Publicerat:

Ny sekundar sidonavigering på aalto.fi

En ny sekundär sidonavigering kommer att lanseras på aalto.fi onsdagen den 2 oktober 2024.
juoksijoita rantaraitilla
Campus, Studier, Universitetet Publicerat: