Aaltonaut ger produktutvecklingen nya impulser
Kandidaterna som studerar produktutvecklingsfärdigheter för arbetslivet fick agera på allvar då studierna i biämnet Aaltonaut inleddes på Design Factory den här terminen.
Aaltonaut för samman kandidatstuderande från alla högskolorna vid Aalto. I Bootcamp-veckoslutet som ordnades i oktober deltog trettio studerande. Man utgick från en problembaserad undervisning i produktutveckling med teamarbete som ett nyckelord.
– Vi vill involvera designer, businessfolk och ingenjörer i ett och samma arbete redan i början av studierna och lära dem att kommunicera med varandra. Att se problem ur olika perspektiv medför något nytt för alla. Den som i arbetslivet tipsar om att det finns ett behov av en designer är inte själv designer utan ingenjör eller ekonom, konstaterar Elina Kähkönen som är ansvarig lärare för Aaltonaut.
Lördagens uppgift kom från företaget Planmeca som tillverkar tandvårdsanordningar. Var och en av de sex grupperna hade till uppgift att planera och tillverka en prototyp för en anordning som behövs för att stödja huvudet vid tandröntgen. Patientens huvud får inte röra sig under bildtagningen och användarkomforten hos anordningen bör vara hög. Grupperna hade sex timmar på sig och skulle be om assistans av minst en person som inte hörde till gruppen.
Den som är nyfiken får fråga
Workshopen Puuhabunkkeri började genast myllra av aktivitet. Timi Tiira i grupp 2 satte fast ett pannstöd av tyg på trästolpar. I materialförrådet hade gruppen hittat byggmaterial såsom gamla skosulor, skumgummi, wellpapp och fanerbitar.
– Jag fascineras av problemlösningen i anslutning till Aaltonaut. För en stund sedan gick vi till matbutiken i Otnäs och pratade med folk. Överraskande många hade erfarenheter av tandröntgen. Jag ringde också min gudmor som är tandläkare och hon sade att småbarn ofta har svårigheter med att hålla huvudet stilla, berättar Tiira som studerar vid Högskolan för elektroteknik.
Aaltonaut innebär att studerande från olika branscher arbetar i ett team. Saana Sainio (till vänster), Aleksi Miettinen och Suvi Majander håller på med planeringsarbetet.
Aaltonaut uppmuntrar studerande till nyfikenhet, initiativtagande och förmåga att agera. De som vill delta i programmet ska skriva ett motivationsbrev som Mari Hirvi gjorde i form av en videofilm.
– Jag berättade att jag vill komma med och göra saker som annars inte hör till mitt utbildningsprogram. Det är trevligt att se hur det går att förena det egna kunnandet med aktiviteter av det här slaget, säger Hirvi som går andra årskursen vid Högskolan för teknikvetenskaper.
Lärarna Meri Kuikka (till vänster) och Tuomas Paloposki (andra från höger) hjälper grupperna att gå vidare. På bilden studerande Jukka Song (till höger), Aino Ruohola och Tuomas Burakowski.
Vid en lärarkonsultation på eftermiddagen gav grupperna en mellanrapport om arbetet. De dryftade också bland annat hur patientens huvudform bör beaktas och hur man på ett förutseende sätt bör agera med tanke på rullstolsbundna patienter. En deltagare hade ringt sin kompis som studerar design. Under tiden passade återigen grupp 3 på att utomhus låta förbipasserande testa de prototyper som gruppen hade tillverkat.
Out-of-the-box-tänkande
Efter sex timmars arbete och gratis pizzor som togs emot med glädje var det dags att framföra det slutliga arbetet. Tiden hade begränsats till tre minuter men framförandet kunde ske på vilket sätt som helst från sång till teater. Allt gick på engelska precis som i fråga om alla Aaltonaut-kurser.
Estraden fylldes i tur och ordning av de olika produktutvecklingsteamen. Ett team hade gjort en totalomvandling av patienternas upplevelse av tandröntgen, ett annat hade dragit nytta av mindfulnessövningar och ett tredje redogjorde för sin produkt via en teaterföreställning. Genom kamratrespons berömde deltagarna varandra för god kundkännedom, out-of-the-box-tänkande och insiktsfull design. Vinnarlaget fick Aaltonaut-munkjackor.
Biämneshelheten har således startat och den första kursen inleds i januari. I början av kursen Product analysis får de studerande montera ned en anordning som levererats av en företagskompanjon. I och med det startar för anordningens del en ny resa från en produktidé till en produkt på butikshyllan.
Elina Kähkönen hoppas att också nya studerande kommer med insiktsfulla uttalanden av det slag som en av fjolårets ingenjörsstuderande gjorde. Denne konstaterade att: "Utgångspunkten för produktutvecklingen är det behov som användarna har och inte det vi vill eller det vi kan göra”.
Tekst: Marjukka Puolakka
Foton: Aalto-universitetet, Aino Huovio
- Publicerat:
- Uppdaterad: