Nyheter

Ändringar i passerkontrollen – läs anvisningarna

Ändringarna träder i kraft i december och gäller alla som rör sig på campusområdet.
People in Harald Herlin.
Foto: Aino Huovio / Aalto-universitetet

Passerkontrollen på campuset ändras i december 2020. Ändringarna gäller personalen, de studerande och alla andra som rör sig i campusfastigheterna och på campusområdet.

Följande ändringar i passerkontrollen träder i kraft i december:

  • Registrering och kontroll av passerkort för nya anställda, nya studerande samt Aaltos nya långtidsbesökare (visitor, över 1 månad) överförs till självbetjäningsportalen idm.aalto.fi under december månad.
  • I fortsättningen ska alla anställda och studerande (både gamla och nya) ansöka om passerbehörighet (speciallokaler) själv via portalen idm.aalto.fi-portalen.
  • Om du tappar bort eller glömmer ditt passerkort ska du framöver följa dessa anvisningar borttappat eller glömt passerkort.
  • Registrering och kontroll av passerkort för Aalto-universitetets hyresgäster sker via tjänsten ACRE Extranet (extranet.aaltocre.fi).
  • Coworking-kunderna kommer att få ett mobilpasserkort i sin mobila enhet.

Den nuvarande personalen och långtidsbesökarna har en automatisk passerrätt till ”common” och ”staff common”-zonerna i alla campusbyggnaderna, dessa träder i kraft efter undatagstillstådent som orsakats av corona. Du kan alltså röra dig i foajéer, korridorer och gemensamma arbetslokaler enligt tidigare definitioner och behöver inte göra någonting. Även i fortsättningen har de studerande en automatisk passerrätt till ”common”-zonerna, dvs. de zoner som är avsedda för de studerande nya zoner.

Om du märker fel eller brister i dina passerbehörigheter ska du i fortsättningen ändra på dem på egen hand i självbetjäningsportalen på idm.aalto.fi. Det finns några undantag, t.ex. gällande lokaler som kräver en arbetssäkerhetskurs.

Följande funktioner är redan i bruk:

  • en automatisk behörighet till Aalto ARTS verkstadslokaler och verkstadsutrustning efter en godkänd MyCourses-online-orienteringskurs
  • en automatisk behörighet till Aalto CHEMs lokaler efter en godkänd OpenLearning- eller MyCourses-online-orienteringskurs.

Projektet för den nya passerkontrollen ordnar utbildningar för de centrala intressentgrupperna mellan 16 och 27 november. De som utbildningarna gäller har skickats en inbjudan (receptionsservicen, väktarna, nyckeladministratörerna, hyresgästerna, IT-servicepunkten).

Om du har frågor kontakta:

[email protected] tai [email protected]

Kampus

Passertillstånd, passerkort samt nyckelhantering och passerkontroll på Otnäs campus

Här hittar du anvisningar för hur du får ett passerkort, tillgång till byggnader och hur du aktiverar tillträde till de rätta lokalerna.

Henkilöstölle – uutisia ja tukea työhösi
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Läs fler nyheter

Tietokone
Studier, Universitetet Publicerat:

Turnitins likhets- och AI-rapport blir en del av inlämningen av lärdomsprov på magisternivå i januari 2025

Från januari 2025 kommer en likhetsrapport att genereras i Turnitin för lärdomsprov på magisternivå som lämnas in för bedömning, godkännande och arkivering.
Kulkutunnisteen lukija
Campus, Undantagssituationer, Universitetet Publicerat:

Korta avbrott i passerkort och dörrars funktion

Systemuppdateringen orsakar korta avbrott i passerkortens funktion under vecka 51 (16–20.12.2024).
Tiina Alahuhta-Kasko
Utnämningar, Universitetet Publicerat:

Tiina Alahuhta-Kasko ny medlem i Aalto-universitetets styrelse

Den nya medlemmens treåriga mandatperiod inleds i januari 2025.
Kuva: Mikko Huotari
Universitetet Publicerat:

Stödgrupp för de som har förlorat en närstående

Under våren 2025 ordnas en sorgegrupp för Aaltos studenter och anställda som har förlorat en närstående.