Studentguide

Nyheter

Ansökan om återställande av studierätt blir avgiftsbelagd från den 1 januari 2025 och handläggningsavgiften för ansökan stiger

Handläggningsavgiften är 50 euro från den 1 januari 2025 och den tas alltid ut i samband med att ansökan lämnas in. På grund av det tekniska underhållsarbetet går det inte att använda den elektroniska ansökan om inlämning av studierätt under ca en vecka i början av januari.

De avgifter som tas ut i samband med ansökan om återställande av studierätt ändras från den 1 januari 2025. Handläggningsavgiften höjs till 50 euro (från tidigare 35 euro) och den tas alltid ut i samband med att ansökan lämnas in, oavsett om ansökan godkänns eller inte. Grunden är en lagändring (Statsrådets förordning om avgifter som tas ut i universitetens verksamhet (17.12.2009/1082, 4 §)), som träder i kraft den 1 januari 2025.  

Om din ansökan om återställande av studierätt godkänns, ska du efter godkännandet anmäla dig till läsåret, och i samband med detta ska du betala den eventuella studentkårsavgiften.   

Även betalningspraxisen ändras för Aalto universitetets elektroniska ansökan om återställande av studierätt. I fortsättningen betalar du handläggningsavgiften elektroniskt i samband med att du lämnar in din ansökan. På grund av det tekniska underhållsarbetet går det inte att använda den elektroniska ansökan under ca en vecka i början av januari (preliminärt 1–7.1.2025, avbrottet kan eventuellt förlängas med några dagar).   

Du kan ansöka om återställande av studierätt som vanligt till den 31 december 2024 och betala avgifterna enligt den gamla praxisen. Från den 1 januari 2025 kan du inte längre anmäla dig till läsåret genom att betala återinskrivningsavgiften via den gamla ansökan. Om du har en pågående elektronisk ansökan den 1 januari (antingen i handläggnings- eller betalningsskedet) ändras statusen på din ansökan till avbruten i systemet och handläggningen fortsätter utanför systemet. Du får i sådana fall anvisningar per e-post om hur du ska betala återinskrivningsavgiften och göra läsårsanmälan.   

Om du för närvarande har en godkänd ansökan om återställande av studierätt och du ännu inte har betalat återinskrivningsavgiften och anmält dig till läsåret, bör du betala avgiften och anmäla dig så snart som möjligt, dock senast den 31 december 2024. På så sätt säkerställer du att ditt ärende handläggs så smidigt som möjligt.   

Du hittar mer information om den elektroniska ansökan om återställande av studierätt i Studentguiden

Ge respons på sidan

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Läs fler nyheter

AllWell_small
Studier Publicerat:

AllWell?-studentenkäten är öppen 30.1.-13.2.2025

Andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande – hur går det?
Svara på AllWell?-enkäten!
Grupparställning
Studier Publicerat:

Stöd för välbefinnande i studierna, december 2024

Hej student! Aalto erbjuder stöd, vägledning and självstudiematerial för välbefinnande i studierna.
Students, Aalto University, photo: Unto Rautio
Studier Publicerat:
Studier Publicerat:

Anvisningarna för god akademisk praxis i studier vid Aalto-universitetet har uppdaterats

Anvisningarna God akademisk praxis i studier vid Aalto-universitetet träder i kraft den 1 januari 2025. Kommittén för akademiska ärenden godkände anvisningarna i september 2024. Dessa anvisningar ersätter de tidigare anvisningarna ”Aalto-universitetets etiska regler för studier och handläggningen av förseelser mot reglerna” som godkändes 2011.