Den offentliga konstsamlingen i Aalto-universitetets Väre-byggnad offentliggjordes
Väre-byggnadens offentliga konst behandlar jämlikhetsperspektivet på ett omfattande sätt. Konstverkshelheten Global Equality begrundar bland annat samiskheten, nutidskeramikens förhållande till det traditionella konsthantverket i Kina samt konflikterna gällande de indiska kvinnornas sexualitet. Konstverken behandlar även funktionsnedsättning, transgender-frågor och flyktingskap ur jämlikhetsperspektiv.
”Konsten utmanar oss att begrunda våra gemensamma antaganden. Det hjälper oss att förstå vem vi är och hur vi uppfattar varandra”, säger Anna Valtonen, vicerektor för konst och kreativ praxis vid Aalto-universitetet. ”Väres imponerande konstsamling är ett stort privilegium för oss och speglar samtidigt Aalto-universitetets genomgripande engagemang gällande procentprincipen för konsten som det första universitetet i Finland.”
Kirsi Kaulanen "Lumen" är tillverkad av 150 laserskärda stålblommor och återspeglar förhållandet människorna har med naturen. Bild: Mikko Raskinen / Aalto-universitetet
Konstnärerna har en stadig koppling till Aalto-universitetet
Som huvudkonstverk till byggnadens entréhall valdes Tommi Grönlunds och Petteri Nisunens konstverk ”Insight” och Kirsi Kaulanens konstverk ”Lumen” på basis av en tävling. Konstnär Gloria Lauterbachs konstverk ”Kreutzstrasse” vann konsttävlingen för studerande där uppgiften var att producera idéer för den 70 meter långa betongmuren.
”Jag är väldigt rörd över att se mitt konstverk i Väre. Här får konstverket vila, växa, sammanflätas och öppna upp sig i sin egen miljö. Kreutzstrasse är å ena sidan en variant av något som hände i Zürich år 2015 då stormen Niklas härjade och å andra sidan då taket byggdes. Som konstnär har jag alltså hoppat in mitt i allt detta för att rapportera händelsen. För att göra det blev jag en knut med ett tak format av stormen och berättar en historia inifrån knuten", berättar Lauterbach.
Aalto-universitetets konstkoordinator Outi Turpeinen kuraterade de övriga offentliga konstanskaffningarna runt om i byggnaden, förslag på konstverk beaktades även från gemenskapen i den nya byggnaden. Marja Helander, Sasha Huber, Otto Karvonen, Lotta Mattila, Teemu Mäki, Silja Puranen, Perttu Saksa, Vidma Sayma, Kim Soohyun och Tapio Yli-Viikari är internationellt verksamma konstnärer och de har alla en koppling till Aalto-universitetet, de är antingen studerande, alumner eller så har de varit professorer vid universitetet.
Tommi Grönlunds och Petteri Nisunens konstverk "Insights" långsamt roterande spegelytor erbjuder kontrast till de majestätiska trapporna. Bild: Mikko Raskinen / Aalto-universitetet
Världsomfattande jämlikhet är helhetens konstkoncept
Principen för Väres konst är "Global Equality" och syftet är att lyfta fram Högskolan för konst, design och arkitektur som en internationell högskola som uppskattar mångfald. Samtidigt är syftet att erbjuda konstverk som skapar en hållbar och spännande miljö genom att samtidigt ge utrymme för tillfälliga utställningar och evenemang. Konstkoordinator Outi Turpeinen samt högskolans studerande och personal utvecklade Väres konstkoncept genom samarbete.
Aalto-universitetet är det första finländska universitetet som följer procentprincipen för konsten i sina byggnadsprojekt. Det är en finansieringsmodell för anskaffning av konst där cirka en procent av byggprojektens resurser riktas till konstanskaffningar. Väres katalog över den offentliga konsten och videoserien som beskriver konstnärerna publiceras den 6.10.2018.
Lotta Mattilas "Lions andel" undersöker rollerna för män och kvinnor. Bild: Mikko Raskinen / Aalto-universitetet
Tilläggsuppgifter:
-Väres konstkoncept och offentliga konst
-Hemsidan för Värebygget, One Campus-projektet
-Väre-byggnaden öppnar
Tilläggsuppgifter:
Outi Turpeinen
Aalto-universitetet
konstkoordinator
[email protected]
tel. 050 431 4194
- Publicerat:
- Uppdaterad: