Dundersuccén från 2018 – Shaking up Tech – växer över hela Finland

Shaking up Tech, som uppmuntrar kvinnor att söka sig till teknikfältet, blev ifjol fullbokat på en timme. Tack vare att evenemanget växer kan mer än 400 gymnasieelever delta i år.
Vuoden 2018 Shaking up Tech -tunnelmia. Kuvat: Mikko Raskinen ja Matti Ahlgren.
Shaking up Tech 2018. Bilder: Mikko Raskinen och Matti Ahlgren, Aalto-universitetet.

Den 10 oktober 2019 ordnar Aalto-universitetet, LUT-universitetet (tidigare Villmanstrands tekniska universitet) och Tammerfors universitet ett koordinerat Shaking up Tech-evenemang med målet att inspirera unga kvinnor till att studera teknologi efter gymnasiet.

I fjol ordnades det första Shaking up Tech-evenemanget någonsin och det blev en stor succé. Evenemanget blev fullbokat på drygt en timme och förde med sig 200 gymnasieelever till Aalto-universitetet. Baserat på sin feedback växte deras intresse för teknologi märkbart.

Nu växer Shaking up Tech-evenemanget till att också inkludera LUT-universitetet och Tammerfors universitet.

Evenemanget pågår samtidigt vid alla tre universitet och strukturen på evenemanget är den samma överallt.  Dagen börjar med tal av kvinnor som arbetar inom teknologi och en studerandepanel. Efter lunch fortsätter dagen med workshoppar och en evenemangsmässa.

På förra årets Shaking up Tech-evenemang njöt professor Pauliina Ilmonen från Aalto-universitetet av den goda nätverksatmosfären från podiet.

”Förra året återspeglades teknikfältets mångsidighet i talarna på evenemanget. Det finns många olika yrkes- och karriärmöjligheter inom teknologi, oberoende om du är en teoretiker eller praktiker. Det är viktigt och fint att se att det finns många unga kvinnor som är intresserade av teknologi”, säger Ilmonen.

Riina Salmimies, dekanus vid School of Engineering Science (ingenjörsvetenskap) vid LUT-universitetet, är glad att kunna vara involverad i att uppmuntra och inspirera unga kvinnor att söka sig till teknikområdet.

”Ämnet är verkligen viktigt och väldigt aktuellt. Aalto-universitetet har gjort ett fantastiskt jobb med att öppna upp för liknande evenemang”, säger Salmimies.

Professor och direktör vid den mångdisciplinerade spetsforskningsenheten för flervävnadsmodellering (Centre of Excellence in Body-on-Chip Research Sciences) Minna Kellomäki har redan bekräftats som en talare i Tammerfors.

”Evenemang för gymnasieelever är viktiga eftersom det finns främst ytlig information på nätet. Jag kommer att berätta åt gymnasieeleverna om aktiviteter inom vår mångdisciplinerade spetsforskningsenhet, som innefattar ett brett urval experter inom material-, avbildnings-, data- och cellteknik samt kemister, cellbiologer och läkare”, säger Kellomäki.

I Finland utgör kvinnor endast omkring 20 % av studerande inom teknologi, och inom vissa program är bara en av tio studerande kvinnor. Det finns emellertid ett växande behov för teknologiexperter i Finland och i världen, och alla intresserade borde söka till teknologiutbildningar oberoende av deras kön. Det här kan bredda mångfalden på innehållet inom teknologi och kan på så sätt tjäna hela samhället bättre.

Om vi kan tända en gnista av intresse hos unga kvinnor så kan vi verkligen påverka framtiden för oss alla.

”Teknologi behövs överallt, oberoende om det är för att producera rent vatten här på vår planet eller producera ren luft på Mars. När det gäller val av utbildning och karriär är det bra att modigt tackla svåra ämnen och alltid tro på sin egen förmåga att göra vad som helst”, säger Salmimies.

För mer information:

Shaking up Tech

Marja Niemi
Utvecklingschef
Aalto-universitetet
Tfn +358 50 430 2084

Johanna Naukkarinen
Forskardoktor
LUT-universitetet
Tfn +358 40 685 3134

Päivi Mäkitalo
Planerare
Tammerfors universitet
Tfn +358 40 198 1488

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kaksi opiskelijaa Aalto-yliopiston kampuksella.

Aalto-universitetet antog 2 027 nya studerande

Sammanlagt sökte 13 500 sökande till Aalto i vårens andra gemensamma ansökan
campus på hösten

Öppna universitetets höststudier 2024 har publicerats

Anmälan till höstens kurser startar tidigast i augusti.
Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Pressmeddelanden Publicerat:

Aalto-universitetet ökar åtgärderna för att minska utsläppen

Aalto-universitetet har kartlagt de viktigaste åtgärderna för att minska klimatutsläppen inom alla delar av universitetets verksamhet. De största utsläppsminskningarna uppnås genom energiupphandling och energianvändning.
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Blivande magister – ge respons på studierna och var med och påverka!

Svara på enkäten för utexaminerade magistrar och påverka utvecklingen av studierna inom ditt område.