Ett rekordantal ansökningar till de engelskspråkiga kandidatprogrammen

Aalto-universitetet fick 7 362 ansökningar till dessa program.
Opiskelija Design Factorylla.

Intresset för de engelskspråkiga kandidatprogrammen vid Aalto-universitetet fortsätter att växa. Ansökningstiden gick ut den 19 januari 2022. I år erbjöd Aalto åtta engelskspråkiga ansökningsmål på kandidatnivå. Programmen fick sammanlagt 7 362 ansökningar, vilket innebär en ökning på 59 % jämfört med fjolåret.

"Ett varmt tack till alla sökande! Det är verkligen glädjande att se att våra engelskspråkiga kandidatprogram lockar internationella sökande. Vi har arbetat för att kunna erbjuda en allt mer mångsidig och högkvalitativ utbildning på kandidatnivå, som även lämpar sig för de internationella sökandena. Som en ny led till studierna, utvecklar Aalto-universitetet för tillfället i samarbete med de andra finska universiteten nya digitala ledstudier. Genom dessa studier kan internationella sökande bli antagna som examenstuderande till det tekniska utbildningsområdet,” konstaterar Petri Suomala, vicerektorn för Aalto-universitetet.

Programmet Economics inom det ekonomiska området lockade 1 349 ansökningar och programmet International Business, som ordnas i S:t Michel, fick 1 151 ansökningar. Programmet Design inom det konstnärliga området fick 644 ansökningar. I det tekniska området erbjöd programmet Science and Technology fem olika ansökningsmål, av vilka Chemical Engineering lockade 598, Computational Engineering 993, Data Science 1229, Digital Systems and Design 788 och Quantum Technology 610 ansökningar. Av alla ansökningar kom 57 % från internationella sökande, som avlagt sin grundutbildning utanför Finland.

Resultaten av intagningen till de engelskspråkiga kandidatprogrammen offentliggörs senast den 3.6.2022.

Denna intagning gällde engelskspråkiga kandidatprogram som börjar på hösten 2022. Ansökningstiden för de finsk- och svenskspråkiga kandidatprogrammen är 16–30.3.2022.

Sökte du till de engelskspråkiga kandidatprogrammen vid Aalto? Vi skulle gärna vilja veta varför du sökte till Aalto-universitetet och hurdana erfarenheter du hade angående ansökningen. Vänligen ge oss feedback senast 31.1.!

Läs om studielivet på Aalto Squad -studentambassadörernas blogg (på engelska)!

• Publicerat:
  • Uppdaterad:
URL kopierat

Läs fler nyheter

Aalto-yliopiston kampus syksyllä
Studier Publicerat:

Aalto-universitetets utexaminerade känner sig väl förberedda för arbetslivet

Utexaminerade från Aalto-universitetet upplever att deras examen värdesätts på arbetsmarknaden. Enligt universitetets karriäruppföljning är de viktigaste färdigheterna som behövs i arbetslivet analytiskt och systematiskt tänkande, problemlösningsförmåga samt vilja att lära sig nytt och initiativförmåga.
Three young people standing and discussing at Unitech International event.
Universitetet Publicerat:

Aalto-universitetet har anslutit sig till UNITECH International

Ansökan till UNITECH-programmet öppnar för studerande den 15 oktober.
Bärbar dator och smartphone på ett träskrivbord.
Studier, Universitetet Publicerat:

Ny sekundar sidonavigering på aalto.fi

En ny sekundär sidonavigering kommer att lanseras på aalto.fi onsdagen den 2 oktober 2024.
Picture of the themes of this course
Studier Publicerat:

Mind & Study: skaffa kunskaper för välmående på en nätkurs med 3sp

Studiepsykologerna i Aalto har kombinerat sina kunskaper och erfarenheter och skapat en nätkurs som hanterar mångsidiga teman inom välmående.